• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

GPS Vilken tillåten hastighet visas i Sygic?

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Har precis köpt en prenumeration på Sygic Premium+. Det går att köpa till ett tillägg som heter ”Camper mode/Husbil” där man kan göra olika inställningar såsom längd, bredd, höjd och vikt.

Nu till min fråga. Om jag ställer in en vikt på över 3,5t, vilken tillåten hastighet kommer då att visas i displayen på en väg i Sverige som har en tillåten hastighet av 110km/tim? Kommer hastigheten 110km/tim att visas eller är det den lägre hastigheten som gäller för lastbilar?

Tycker det kan vara värt att veta innan jag betalar 799:- kronor för något jag inte vill ha.

Undrar Kjell

Ingen som använder Sygic med Camper mode?
Jo, jag gör det, men har en 3,5 tonnare, så jag får givetvis skyltad hastighet i alla lägen. Har inte testat med högre totalvikt. Däremot kan jag sätta en egen topphastighet i inställningar. Då varnar Sygic om jag överskrider den. Det är bra. Sen är min erfarenhet att man får ta hastighetsgränserna i Sygic lite med en nypa salt. De kan absolut diffa mot verklig hastighetsgräns. Du kan inte räkna med rapport- eller straffeftergift någonstans i Europa, p g a att din navigator visat fel hastighetsgräns.

Visst är det så att hastighetsgränserna diffar mot verkligheten. Men om det alltid visar fel för hastigheter över 80km/tim så är det ju inte så kul. Då håller jag mig till IGO som har just detta fel.

Visst är det så att hastighetsgränserna diffar mot verkligheten. Men om det alltid visar fel för hastigheter över 80km/tim så är det ju inte så kul. Då håller jag mig till IGO som har just detta fel.
Sätter du 80 som maxgräns, varnar Sygic alltid om du överskrider. Det oavsett vikt. Men jag har för mig att jag läst att den kan anpassa sig till hastighetsgränser för fordon över 3,5 ton. Men det är väl också landsberoende?

Finns det någon extern Navigator med med skyltavläsning på egen kamera?

Google ger detta svar

Ja, det finns externa GPS-navigatorer och relaterade appar som använder en kamera för att känna igen vägskyltar.
De flesta system för vägskyltsigenkänning (Traffic Sign Recognition, TSR) som finns idag är inbyggda i moderna bilar, men tekniken är också tillgänglig i externa enheter och appar.
Här är två vanliga sätt att få den här funktionen:
Dashcam med GPS och TSR: Vissa bilkameror, eller dashcams, kombinerar kamerans inspelningsfunktion med GPS-mottagare och programvara för vägskyltsigenkänning. Dessa enheter kan varna dig för hastighetsbegränsningar och andra restriktioner som de läser av från skyltar. Exempel på tillverkare som erbjuder detta är Vantrue.
Smartphone-appar med kamerafunktion: Navigationsappar som Sygic har en funktion som heter "Traffic Sign Recognition". Den använder din smartphones inbyggda kamera för att scanna vägen framför dig och identifiera hastighetsskyltar. Denna information kompletterar sedan den vanliga kartdatan, vilket gör att du får den mest aktuella hastighetsbegränsningen, även vid tillfälliga ändringar. Andra liknande appar, som Traffic Sign Camera, har samma funktionalitet.
Dessa system, oavsett om de är inbyggda i bilen eller externa, fungerar genom att kombinera GPS-data med bildanalys från en kamera. Vissa enheter eller appar kan även ta hänsyn till kartdata (t.ex. hastighetsbegränsningar i tätorter där det saknas fysiska skyltar) för att ge en mer komplett bild.
När du letar efter en extern enhet är det bra att tänka på att prestandan kan variera beroende på mjukvara och kamerakvalitet. En bra montering är också viktig för att kameran ska kunna se vägskyltarna ordentligt.

Nu har jag inte den appen och det här är inte heller svar på frågan men man måste väll ställa in vikten som tunglastbil om den funktionen och hastighetsbegränsning på fordonsnivå finns i appen?
Husbilar (PB2) följer ju annars den hastigheten som står på skyltarna oavsett vikt.

Senast ändrad:
Finns det någon extern Navigator med med skyltavläsning på egen kamera?

Google ger detta svar

Ja, det finns externa GPS-navigatorer och relaterade appar som använder en kamera för att känna igen vägskyltar.
De flesta system för vägskyltsigenkänning (Traffic Sign Recognition, TSR) som finns idag är inbyggda i moderna bilar, men tekniken är också tillgänglig i externa enheter och appar.
Här är två vanliga sätt att få den här funktionen:
Dashcam med GPS och TSR: Vissa bilkameror, eller dashcams, kombinerar kamerans inspelningsfunktion med GPS-mottagare och programvara för vägskyltsigenkänning. Dessa enheter kan varna dig för hastighetsbegränsningar och andra restriktioner som de läser av från skyltar. Exempel på tillverkare som erbjuder detta är Vantrue.
Smartphone-appar med kamerafunktion: Navigationsappar som Sygic har en funktion som heter "Traffic Sign Recognition". Den använder din smartphones inbyggda kamera för att scanna vägen framför dig och identifiera hastighetsskyltar. Denna information kompletterar sedan den vanliga kartdatan, vilket gör att du får den mest aktuella hastighetsbegränsningen, även vid tillfälliga ändringar. Andra liknande appar, som Traffic Sign Camera, har samma funktionalitet.
Dessa system, oavsett om de är inbyggda i bilen eller externa, fungerar genom att kombinera GPS-data med bildanalys från en kamera. Vissa enheter eller appar kan även ta hänsyn till kartdata (t.ex. hastighetsbegränsningar i tätorter där det saknas fysiska skyltar) för att ge en mer komplett bild.
När du letar efter en extern enhet är det bra att tänka på att prestandan kan variera beroende på mjukvara och kamerakvalitet. En bra montering är också viktig för att kameran ska kunna se vägskyltarna ordentligt.
Fick faktiskt frågan i Sygic om den fick ansluta till Dashcam. Hade inte kameran i bilen så jag kunde inte testa om det fungerade. Låter ju annars som en bra funktion i Sverige där man kan köra efter skyltad hastighet, men kanske inte så bra i övriga europa där skyltad hastighet ofta skiljer från tillåten hastighet.

Sätter du 80 som maxgräns, varnar Sygic alltid om du överskrider. Det oavsett vikt. Men jag har för mig att jag läst att den kan anpassa sig till hastighetsgränser för fordon över 3,5 ton. Men det är väl också landsberoende?
Du får gärna testa och ställa om din till husbil över 3,5t och se vad den visar för tillåten hastighet på motorväg.
Har även ställt frågan till supporten på Sygic men vet inte om/när jag får ett svar.

Så här svarar supporten på Sygic.

”Thank you for contacting Sygic.

If you set your vehicle model to a Camper after purchasing Camper Mode, the app should show the correct speed limit for your set vehicle. Please understand that this is in the map data in the app and depends on your vehicle settings.”

Jag tolkar svaret som att Sygic med Camper mode inställd på husbil över 3,5t kommer att visa skyltad hastighet i Sverige.
Kan man tolka svaret på något annat sätt?

Men jag har ett visst tvivel och skulle vilja få det verifierat av er som använder Sygic idag.

If you set your vehicle model to a Camper after purchasing Camper Mode, the app should show the correct speed limit for your set vehicle. Please understand that this is in the map data in the app and depends on your vehicle settings.”

Jag tolkar svaret som att Sygic med Camper mode inställd på husbil över 3,5t kommer att visa skyltad hastighet i Sverige.

Men jag har ett visst tvivel och skulle vilja få det verifierat av er som använder Sygic idag.
Jag har Camper Mode, ska troligast till Sundsvall imorrn, kan kolla då på motorvägen.

Ja det blir med andra ord samma hastighet som för vanliga personbilar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen