Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Tack för ditt svar. Bör man byta kamspännare mm samtidigt vet inget om sådantMax 10000 mil men rekommenderas 5-6000 mil
Tack för ditt svar. Bör man byta kamspännare mm samtidigt vet inget om sådant
I en Citroën borde det väl vara en Citroën motor. Så har du bättre förslag på reservdelsleverantörDet kan sitta en fiat motor eller citroen motor i den bilen med och utan turbo och det finns 1,9 L och 2.5 L.
Fiatmotorn är en något mordenare variant med överliggande kamaxel med motoras som följd om remmen går sönder den andra har stötstänger som blir krokiga om remmen går av, de går att byta uppifrån. Man byter spännrulle samtidigt, tror man byter vattenpumpen på fiaten samtidigt men inte säker.
Man kan inte lita på autodoc och liknande de har dålig ordning på sina listor.
Det är två remmar till citroenmotorn.
Står i pappret att effekten är 55 kwDet är ju samma hytt på alla det är bara namnen som skiljer jag har en peugeot -89 som har citroenmotorn med stötstänger , motorerna ser helt olika ut bara att öppna motorhuven eller så kan man kolla med bilregistret. Min motor har 73hk men registret skriver 75 förmodligen har man förväxlat med bensinarnas 75. Fiatmotorn är starkare turbon har 96hk och jag tror den satt i det stora chassiet med 16" hjul och dryga 6m bilar med alkov.
Den lilla 1,9 utan turbo ska man nog undvika väldigt klen. Fiatmotorn är ju modernare drar mindre bränsle. Den gamla citroenmotorn är en förkammardiesel.
Jag tog hem beskrivningar på motorn och läste på och lyckades välja rätt. Använde ett program autodata där jag med sprängskisser och data kunde hitta rätt. Jag betalade ca 500kr för två remmar och spännrulle lät en firma byta för överenskommet pris i förväg 2000kr. Viktigt att kontrollera fukt och rost, den ska gå lätt att växla 5 an brukar kunna ställa till problem.
2500 D | Sofim 8144.07 | 2500 cc | SOHC 8v | Direct injection | 75 PS (55 kW; 74 hp) at 4200 rpm | 162 N⋅m (119 lb⋅ft) at 2200 rpm |
2500 D | Sofim 8144.67 | 2500 cc | SOHC 8v | Indirect injection | 75 PS (55 kW; 74 hp) at 4200 rpm | 162 N⋅m (119 lb⋅ft) at 2200 rpm |
Behöver du motor/chassi nummer för det?Verkar troligt att det är den äldre motorn med indirekt insprutning sk. förkammardiesel. enl. autodata är det den som sitter i c25. Det är ju ingen stor bil har varit inne i en bekants bil, egentligen en tidig plåtis altså ingen påbyggd lastbilschassi om jag fattat rätt. Ska du köpa en kamremsats ska du ta en komplett. 50000 miles vid normal körning ska den klara. Men man måste tänka på åldern som förmodligen kortar ner milantalet på remmen så klokt att byta. Köper man på mekonomen är ju de ansvariga för att det blir rätt saker men betydligt dyrare, på autodoc så kostar returfrakten och krånglet så mycket att det knappast lönar sig att skicka tillbaka. Borde inte vara några problem om det just är den bilen det handlar om lite mer data hade varit bra,
Priserna är väldigt bra på Autodoc så erat tips bra jättebraDu behöver chasinr om du handlar på autodoc och kan få expertkontroll genom att välja att lägga till ca 60 kr. Jag gör så med våra bilar och det har fungerat bra hittills…
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons