• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vem står upp för oss åker runt i husbilar?

IMG_5781.jpeg

HRF, Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund har publicerat ett pressmeddelande med rubriken; Regeringen talar emot sig själv inom hållbar turism. Pressmeddelandet kan du läsa nedan.

Här påtalar HRF åter den orättvisa beskattningen, som våra nya husbilar drabbas av. Samtidigt som Regeringen framhåller betydelsen av svensk besöksnäring och vikten av ett hållbart resande. Faktorer där vårt resande med husbilen är en viktig del. Inte minst våra besök i lågsäsong, som ofta sker ute i den svenska landsbygden, med vårt förhållandevis hållbara resande.

Husbilskampen som har varit det gemensamma namnet på försöken att påverka våra politiker har pågått närmare 5 år och resultatet har väl blivit sådär. Bakom Husbilskampen står HRF, Svensk Camping, Caravan Club och Svenska Fordonsbranschen, vilket kanske betyder att våra kära politiker ser deras kampanj som en ren partsinlaga och därför inte reagerat nämnvärt?

För några år sedan bildades Riksförbundet Mobil Fritid, RMF, var namnet på den nya organisation som skulle förena landets husvagns- och husbilsklubbar samt andra föreningar med samma intressen. RMF bildades formellt vid ett möte på mässcampingen under Elmia Husvagn Husbil i september 2011 och initiativtagare var Caravan Club, Motorhome Club of Sweden, MHF Camping och Kabes husbilsklubb.

På RMF hade åtminstone jag stora förväntningar på, en organisation som skulle sätta husbilarna på kartan, som skulle förklara att vi är något nytt inom besöksnäringen, som inte är samma sak som camping och som är en närande besökare för den lokala ekonomin i kommunerna, osv.

Tyvärr blev den nya organisationen en kortlivad historia som knappt hann starta innan den lades ner. Synd.

Tror att vi själva som brukarna, måste upp på barrikaderna igen. Söka påverka politikerna och kommunerna, för att öka förståelsen för husbilsägares miljövänliga semesteralternativ och vår betydelse för svensk besöksnäring.

Kanske iHusbil skall ta sig an utmaningen, söka samarbeten inom vårt mobila intressesfär och branschen, för att driva våra hjärtefrågor vidare?

Tommy

Regeringen talar emot sig själv inom hållbar turism

IMG_6218.jpeg
Familjesemester i husbil är den mest hållbara semesterformen efter cykelsemester i tält, säger Per Nilsson, Ordförande i Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund

Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund ställer sig djupt frågande inför statssekreterare Sara Modigs ämnesval för det svenska inlägget under European Tourism Forum och anslutande EU-möten.

EU:s Konkurrenskraftråd har ett informellt möte i anslutning till European Tourism Forum i Palma de Mallorca 30-31 oktober. På mötet kommer man att diskutera hållbar turism och ha ett erfarenhetsutbyte kring ”best practise”.

Sara Modig, statssekreterare hos energi- och näringsminister Ebba Busch, KD, representerar Sverige på mötet. Modig kommer att delta på European Tourism Forum den 30 oktober.

I ett uttalande inför mötet säger Sara Modig:

”Besöksnäringen är viktig för Sverige. Företagen bidrar i hög grad till sysselsättning, inte minst av unga och personer med utländsk bakgrund samt till attraktiva städer och en levande landsbygd. Vi behöver förenkla för små och medelstora företag inom turismnäringen så att vi kan få fler och växande företag. Jag välkomnar att man utbyter erfarenheter mellan medlemsstaterna på turismområdet så vi delar med oss av goda exempel och identifierar utmaningar”.

Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, HRF, menar att den moderatledda regeringen fortsätter, likt sina socialdemokratiska företrädare, att motarbeta hållbar husbilsturism genom orättvisa skattepålagor.

”Studier visar att familjesemester med husbil är den mest hållbara semesterformen efter cykelsemester i tält. Trots det vill regeringen inte införa rättvisare beskattning av husbilen som stimulerar tillväxt, istället utreds nya pålagor och skattemodeller på tjänstemannanivå som kan bli ett dråpslag för hela vår bransch samt på sikt även påverka svensk glesbygdsturism negativt”, säger Per Nilsson med anledning av Sara Modigs uttalande inför mötet.

Tillsammans med tre andra bransch- och intresseorganisationer, Svensk Camping, Caravan Club och Svenska Fordonsbranschen, driver HRF opinionskampanjen Husbilskampen för en rättvisare beskattning av husbilen. Kampanjen förespråkar en beskattningsmodell som tar hänsyn till husbilens särart som fordon i första hand avsett för boende och hur det framförs.

”Nu beskattas husbilen för en genomsnittlig körsträcka för lätta transportbilar på 1800 mil, medan den i realiteten är knappt 600 mil för vårt fordonsslag. Skatt ska man betala, men den ska vara rättvis. Därför vill vi att beskattning av husbilar, personbil klass II, beräknas utifrån ett ”index” baserat på genomsnittlig årlig körsträcka för fordonsslaget, alternativt att vi gör som i Tyskland där man tar ut en platt årsskatt för husbilar”, säger Per Nilsson.
Källa: HRF
 
Senast ändrad:
Det är ju helt perfekt om någon står upp för de som åker husbil.
Så länge det är någon annan än jag som behöver göra det :)

Vi hade ju en tråd om något så konkret som en ställplats. Något man tycker borde intressera flertalet, men det blev inte direkt någon större anstormning.

Så om inte direkt konkreta saker får husbilsåkare att lyfta på,,,ögonbrynen, så är det illa svårt att få igång ett arbete med något abstrakt.

Att stå på barrikaderna är det nog svårt att få folk att arbeta för.

Tyvärr
 
Att stå på barrikaderna är det nog svårt att få folk att arbeta för.

Tyvärr
Men vi är några som ställer upp på det, bara ni andra hjälper oss att hitta vart vi ska jobba. Svårigheten som en ganska ny organisation är att folk får veta om vår existens. Hjälp tas oftast emot positivt men de flesta organisationer vet inte vart dom ska vända sej. Vi är några som försöker sprida iHusbil så gott vi kan (men vi behöver hjälp) och ställer upp på det vi klarar av. Dock behöver vi hjälp av er andra att hitta vart vi kan stöta på. Sen skadar det inte om fler vill hjälpa till! Valberedningen har nyss gått ut med en tråd om att få fler att engagera sej….
https://forum.ihusbil.se/threads/valberedningen-söker-fler-som-vill-engagera-sig.4068/
 
Det är ju helt perfekt om någon står upp för de som åker husbil.
Så länge det är någon annan än jag som behöver göra det :)

Vi hade ju en tråd om något så konkret som en ställplats. Något man tycker borde intressera flertalet, men det blev inte direkt någon större anstormning.

Så om inte direkt konkreta saker får husbilsåkare att lyfta på,,,ögonbrynen, så är det illa svårt att få igång ett arbete med något abstrakt.

Att stå på barrikaderna är det nog svårt att få folk att arbeta för.

Tyvärr


Konkret..om en ställplats? Totalt motsatsen till konkret! Ett praktexempel på hur man inte ska göra.

Däremot är mötet i Torsås... precis så som man ska försöka arbeta. Utifrån Torsås som ett föredöme .. ska man försöka fundera och dra lärdomar...
Jag tror inte att någon enda som privatperson behöver stå på någon barrikad eller delta i " kamper"...
Det handlar istället om att organisera ett klokt och förståndigt arbete med tydliga mål och insatser som har möjlighet att nå dessa mål.
I detta arbete kan väldigt många fler än de som återfinns under organisation delta.
 
Konkret..om en ställplats? Totalt motsatsen till konkret! Ett praktexempel på hur man inte ska göra.

Däremot är mötet i Torsås... precis så som man ska försöka arbeta. Utifrån Torsås som ett föredöme .. ska man försöka fundera och dra lärdomar...
Jag tror inte att någon enda som privatperson behöver stå på någon barrikad eller delta i " kamper"...
Det handlar istället om att organisera ett klokt och förståndigt arbete med tydliga mål och insatser som har möjlighet att nå dessa mål.
I detta arbete kan väldigt många fler än de som återfinns under organisation delta.
Det jag menade var uppropet om att skriva på för en ställplats som kom upp tidigare.

Det låter bra att fler kan/kommer " att organisera ett klokt och förståndigt arbete med tydliga mål"

Det behövs verkligen (y)
 
Vem står upp för oss som åker eller är intresserade av....... var frågan.
Mitt svar... det var ju i hög grad detta som ihusbil är ämnat för.

Till inlägg # 5 Golfbil... jodå.. jag förstår att du menar en tråd om Simrishamn....
Nu hoppar det mellan lite olika trådar... jag syftade på att det " arbetssättet i tråden om Simrishamn " tror jag är helt fel. I mitt inlägg skriver jag att jag tror att Torsås upplägget o varianter på det är så man ska göra och tänka.
Men Golfbil jag ska försöka lägga in lite åsikter i Simrishamn tråden... o jag har ett flertal invändningar!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen