• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Chassi Vem renoverar, servar AL-KO bakaxlar i Uppland?

Jari

Välkänd medlem
Medlem
Växellåda
5vxl
Bilfabrikat
Fiat Ducato X230
Motortyp
2.5TDI Cat
Funderar på att göra en renovering, genomgång av bakaxeln och vet att det finns en firma i Englad som säljer färdiga kit men blir lite omständigt med leverans m.m.
Hittar inget vettigt när jag Googlar, söker någon som kan det här med torisionsstavarar och hur man justerar dom korrekt.
Eftersom bilen gått 20 000mil så är det nog dags att byta stavarna, läste en instruktion från AL-KO om att stavarna bör bytas efter 10 000mil.
Ni som har erfarenhet av verkstäder, mekaniker som gjort den här typen av jobb får gärna skriva, gissa och chansa kan jag göra själv.
IMG_4197.JPG

När jag pratade med Al-ko om min bakaxel på en Bürstner T620 från 1993 så sa dom att dom inte renoverar axlarna utan jag får beställa en ny till ett pris på +40000kr. Det blev inget.
Ja så långt har jag också kommit i mitt sökande, där jag köper mina delar till bildelen tar dom 50 000:- för en komplett ny axel.
Hittar jag inget annat så får det bli så

Om jag minns rätt så visar dom på den engelska sidan hur dom renoverar. Lägger på material (tror det heter gnistra) svarvar ner till rätt dimension o monterar nya delar. Det borde många mekaniska verkstäder kunna göra. Så jag skulle ta filmen (om den är kvar) åka runt o fråga. För det är ingen hjärnkirurgi utan Al-ko vill tjäna pengar

Det er mulig å løfte bakenden uten å bytte noe som helst, men en må sjekke at det ikke finnes skader på delene og slitasje på lagringen. En kan montere hjulopphenget ett hakk høyer på torsjons stavene. Husk å marker original montering ved demonteringen :D. Men om det er skade på røret eller stavene så er det absolutt tid for bytte. Stavene kan bli bøyd og vridd så fjæringen blir feil og huset blir bøyd om bilen blir løftet feil.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen