• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten/Avlopp Vattenläckage - hur få loss slangar till kran?

HåkanR

Medlem
Medlem
Ort
Lomma
Hej,
Jag har fått ett läckage i badrumskranen av modell med utdragbar duschslang i vår HymerCar från 2018.
Jag har öppnat upp så jag kommer åt genom en liten lucka.
Hur kan jag enklast lossa varm- och kallvattenslangarna? Jag är lite orolig för att ta sönder något, och det är dessutom lite svårt att komma åt.
(a) Jag kan lossa den vita slangens klämring, men slangen sitter hårt. Finns det något knep för att få loss den?
(b) Eller ska jag lossa infästningen längre upp, närmare kranen - och i så fall hur? (Jag såg i denna tråd att någon kanske gjort det..)
(Och en extrafråga: någon som vet hur jag demonterar mer av vasken - se bild? Jag har lossat fyra skruvar inuti vask-hon, så jag kan röra hela den vita delen några millimeter fram och tillbaka, men får inte loss den...)
Tacksam för bra svar :)

Krankopplingen.jpgVask.JPG
 
Jeg tror jeg ville forsøkt å varme det hvite røret der slangeklemmen har stått med noen vaskekluter som var dyppet i varmtvann, du må bytte mange ganger for å holde temperaturen oppe. Alternativt holde klutene varme med en hårføner eller blåse rett på rørene. Minimum 5-10minutter for å få det gjennomvarmt, avhengig hva du varmer med.
 
Jeg tror jeg ville forsøkt å varme det hvite røret der slangeklemmen har stått med noen vaskekluter som var dyppet i varmtvann, du må bytte mange ganger for å holde temperaturen oppe. Alternativt holde klutene varme med en hårføner eller blåse rett på rørene. Minimum 5-10minutter for å få det gjennomvarmt, avhengig hva du varmer med.
Tack för tipset!
 
Tack igen för tipsen, att värma slangarna lite grand gjorde det mycket enklare. :)
Kan också nämna att på min kran, upptäckte jag sen att jag kunde trycka ut en sprint, och när det var gjort så kunde man dra ut anslutningsslangarna från kranen, se bild. Så ifall man kommer åt att göra det, så är det nog den enklaste varianten.
 

Bilagor

  • Kransprint.JPG
    Kransprint.JPG
    25,3 KB · Visningar: 43

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen