• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten i garaget

Robert56

Ny Medlem
Medlem
Ort
Lindesberg
Växellåda
Automat
Bilfabrikat
Hymer
Motortyp
177 hk
När jag åkte i ett kraftigt regnoväder trängde mycket vatten I garaget.
Tätningslister i dörrar är hela och fina. Kör en Hymer B 678 PL -17.
Har någon råkat ut för samma sak?
Mvh. Robert
 
Om du körde kanske det kom in underifrån. Ligger hjulhus och sådant nära garaget så kan det vara sprut därifrån.

Eller kan det vara att garagedörr behöver justeras?
Annars finns det väl även risk att du har läckage i taket - vattnet tar ju sig neråt och kan rinna i väggarna.

Ett problem kan vara skarven mellan tak och bakvägg. Så gör fuktmätningar för att se om du kan isolera var det kommer in.

Det är inte så att jag vill skrämma upp dig, oftast är den enklaste förklaringen rätt.
Men om inte de ger svaret behöver man ju undersöka mer.
 
Ut i fra erfaring så er lukene problemet i langt over 90% av tilfellene. Er det en eller 2 tetningslister på dine luker. Noen har kun en indre list, noen få kun en yttre. Men dette gjelder en Hymer så jeg skulle tro det kun er en indre, vann kommer inn i spalten mellom luke og karm og blir stående i bunnen på karmen. Hadde selv en slik luke på min siste Flair og med en P-list fra nærmeste byggevarehus så forsvant problemet. En kan for kontroll krabbe inn i garasjen og la noen på utsiden lyse inn i spalten hele veien rundt - utettheter vises da lett. Hos oss kom vannet inn i garasjen ved skjøten av den indre listen midt på nedre karm. P-listen stoppet inntrenging i spalten og løste problemet.
 
Vi fick in vatten i garaget då vi står på vår uppfart om det regnade.

I vårt fall lokaliserade vi att vattnet ifrån markisen fungerar som en hängränna på våra Hymer 2016 och avrinningen rann ner blev precis i krysset "Fotbollsspråk" med den jämns gående skarven där luckan möter husbilskarossen. Kom på en lösning där jag skulle lägga en genomskinlig Silicon-sträng som en liten droppnäsa i falsen på karosskarmens övre undersida "Längst ut" för att vattnet skulle ramla förbi luckan.

När jag väl kommit på lösningen men ännu inte gjort Silicon-strängen så slutade det komma in vatten. :)

Det löser kanske inte ditt problem men tätningen är nog lite sisådär.

Tror du har en tunn gummimatta i botten på din husbil, det hade vi också som blev som en sliskig plastpåse i botten på garaget när det blev blött, ta bort den och skär in en balkongmatta, den med små nabbar under så torkar det upp jättebra. Den väger i princip ingenting och så glider inte grejerna som man förvarar i garaget när man kör. På köpet så blir det mycket snyggare golv.

Fördelen med Hymern är väll att allt baktill är i glasfiber.
 
Senast ändrad:
Har nu kommit hem och undersökt orsaken noggrannare. Det sitter 2 st. ventiler i bakväggen som mynnar ut bakom kofångaren.
Då kofångaren inte tätar helt mot väggen så rinner vatten ner och tränger in i ventilerna. Det tränger även in då jag spolar underifrån innanför kofångaren. Skall ta upp detta med Hymer senare i höst när fuktkontrollen skall utföras.
 
Tyvärr så har man ofta svårt att förstå att såna problem kan förekomma hos en känd tillverkare. Som felsökare har man ofta sett saker som inte borde kunna få finnas.
Jag är av den uppfattningen att man ofta bygger in en "naturlig " åldring av husbilarna. Man kan se att samma ganska enkla men svårupptäckta fel återkommer år efter år och åstadkommer skador.
Ett exempel jag har var en fiat där man av någon outgrundlig anledning limmat en liten bit skumgummi precis vid hållen för en yttre list, tanken var att vatten skulle rinna in i skumgummit via hålen i listen som fungerade som en hjälp för att få in vattnet. lacken i hålen blev ju skadade när listen monterades. Rost uppstod då och gömdes bakom listen till garantin gått ut. På min gamla husbil hade man dragit avrinningen av luftintaget ner till kopplingen så att kopplingen rostade fast.
Finns massor av exempel på ett konstruerat åldrande. Inte minst elsystemet som man gärna leder in vatten till och dåliga jordpunkter som ska påskynda en galvanisk rost.
Om man från fabrik skulle rätta till alla fel vartefter de upptäcktes så skulle livslängden bli sådan att folk inte ständigt skulle köpa nya bilar när man upptäcker en massa fel.
Jag anser att det är ett kriminellt beteende speciellt i denna tid när man talar om kvalite.

Man vet ju att folk inte pratar ner sin egen husbil speciellt när man ska byta. De som jobbar med husbilarna vet oftast problemen och kan lätt visa dem och pressa inbytespriset.
Nu kommer väl någon säja att jag gnäller men alla vet ju att det är sant.
Kanske skulle det finnas en forumtråd som tog upp den här sortens problem kanske ett lätt uppdaterat exeldokument. Det som brukar vara typiskt är att ett smart konstruerat fel ofta dyker upp år efter år trots att det inte skulle kosta någonting att ordna från början.
Som tvreparatör såg jag hur man gjorde på philips fabrik i norrköping när jag senare jobbade ute så visste jag precis vad man skulle göra mot det konstruerade felet.
 
Vi fick in vatten i garaget då vi står på vår uppfart om det regnade.

I vårt fall lokaliserade vi att vattnet ifrån markisen fungerar som en hängränna på våra Hymer 2016 och avrinningen rann ner blev precis i krysset "Fotbollsspråk" med den jämns gående skarven där luckan möter husbilskarossen. Kom på en lösning där jag skulle lägga en genomskinlig Silicon-sträng som en liten droppnäsa i falsen på karosskarmens övre undersida "Längst ut" för att vattnet skulle ramla förbi luckan.

När jag väl kommit på lösningen men ännu inte gjort Silicon-strängen så slutade det komma in vatten. :)

Det löser kanske inte ditt problem men tätningen är nog lite sisådär.

Tror du har en tunn gummimatta i botten på din husbil, det hade vi också som blev som en sliskig plastpåse i botten på garaget när det blev blött, ta bort den och skär in en balkongmatta, den med små nabbar under så torkar det upp jättebra. Den väger i princip ingenting och så glider inte grejerna som man förvarar i garaget när man kör. På köpet så blir det mycket snyggare golv.

Fördelen med Hymern är väll att allt baktill är i glasfiber.
Undvik att använda silikon när man gör plastdetaljer så använder man släppmedel i formarna och detta gör ofta att en silkonfog som ser bra ut kommer att släppa över tid.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen