• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Varumärkesintrång?

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
Sitter i lugn och ro vid köksbordet, äter frukost, kollar samtidigt på när Elvira Öberg tar OS-silver i i jaktstarten, när jag ser det….

På bordet framför mig ligger en nätkasse med 3 kg apelsiner, inköpta igår hos Spaniens största livsmedelskedja Mercadona. När jag sitter där, tittar på apelsinerna och funderar om jag skall slita upp nätkassen och lägga apelsinerna i fruktkorgen nu eller vänta tills det blir måndag, då ser jag…..

FF0E057B-BDF3-4B42-A515-E8A792BC8F19.jpeg AF957FD2-FA24-437E-B246-F8DC7FDF26AF.jpeg

Ser ni? Ok, det är inte kopierat rakt av, men visst har Mercadonas marknadsavdelning blivit inspirerade utav vår snygga logotype!

”Hacendado” är Mercadona eget varumärke på allt som har med mat att göra, därför kanske svårt att starta en process mot Mercadona och kräva miljonbelopp i Euro, eftersom kopplingen med en nordisk husbilsförening kanske upplevs som svag, av en spansk domstol.

Vi får istället vara stolta att man blivit inspirerade av vår logga och åtminstone indirekt, gör reklam för iHusbil i sina över 1600 butiker. :unsure:

Tommy
 
Jag undrar vad gör vi nu?
Ska vi ändra vår logga ska vi göra det nu innan den vi har blivit för känd och nu när medlemstalet är lågt. Blir det en dekal på husbilarna som dyker upp i spanien kan det teoretiskt bli problem. Mercadona är ruggigt stora.
Om vi ska ändra på "vår" logga kanske man skulle lägga ut det som en tävling på forumet där man får rösta fast jag tycker nog att styrelsen bör ha utslagsröst som har det övergripande ansvaret och överskådligheten. Finns nog en hel del konstnärlighet bland medlemmarna. Sen skulle man göra en sökning och se så det inte händer fler gånger. Kanhända vår logga skiljer sig tillräckligt som det är men inget jag skulle slå vad om Mercadona kanske betalt en massa pengar till en konsult för loggan. Förmodligen är den registrerad också. Bra att Tommy såg likheten det kan bespara oss bekymmer.
 
Senast ändrad:
Jag undrar vad gör vi nu?
Ska vi ändra vår logga ska vi göra det nu innan den vi har blivit för känd och nu när medlemstalet är lågt. Blir det en dekal på husbilarna som dyker upp i spanien kan det teoretiskt bli problem. Mercadona är ruggigt stora.
Om vi ska ändra på "vår" logga kanske man skulle lägga ut det som en tävling på forumet där man får rösta fast jag tycker nog att styrelsen bör ha utslagsröst som har det övergripande ansvaret och överskådligheten. Finns nog en hel del konstnärlighet bland medlemmarna. Sen skulle man göra en sökning och se så det inte händer fler gånger. Kanhända vår logga skiljer sig tillräckligt som det är men inget jag skulle slå vad om Mercadona kanske betalt en massa pengar till en konsult för loggan. Förmodligen är den registrerad också. Bra att Tommy såg likheten det kan bespara oss bekymmer.
Hmmm… nu börjar jag känna mig som Orson Welles troligen kände sig 1938, när han bjöd på radioteatern ”Världarnas krig, som handlade om en invasion från Mars och lyssnarna fick panik och sprang ut på gatorna.

Skojade självklart, det är liksom inte branschnära när vi pratar husbilar och livsmedel.

Visst kan vi stolt köra med vår logotype i Spanien, frågar någon så säger vi bara ”Mercadona på svenska” ler och pekar på vår gröna dekal

Tommy
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen