• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Varning

Igår ringde en trevlig kvinna och sa (på engelska) att jag hade ett bortglömt konto hos dem med 3,5 Bitcoin.
Dessa var idag värda drygt 60 000usd.
Hon ville ha kontonummer för att kunna föra över pengarna annars skulle de brinna inne.
Jag språkade en stund och sa att det inte gör så mycket för jag tjänar runt 60 000usd i veckan.
Jag hörde hur hon kippade efter andan innan jag la på :)
 
Något att se upp med? Fick denna information från en bekant, som är med i FB och vill sprida budskapet.

Att genom Swish få ett mindre belopp på t.ex 30 kr från "någon okänd" kan verka oskyldigt...
men sen kommer det direkt ett sms, att denne "någon" skickat pengarna fel och vill att du skickar tillbaka beloppet.
Gör inte det! Behåll pengarna och gör inget förhastat.

Banken avråder från att betala tillbaka och benämner det som ett sannolikt försök till bedrägeri.
Det finns stor risk, när du ska bekräfta Swish-överföringen med ditt bank-id, att du samtidigt bekräftar en större överföring,
som bedragaren redan förberett och bara väntar på, att du nu ska bekräfta med ditt bank-id.

Tänker på Hoola Bandoola Band och Björn Afzelius som på 70-talet sjöng: Vem i hela världen kan man lita på?
Nä, som jag uttrycker mig till hustrun emellanåt, de va bättre förr...
 
Ibland får man vackert äta upp det man sagt eller skrivit - ganska omgående,
kanhända att jag var lite för snabb i vändningarna?
Hur var det nu man sa i det militära, Mittåt?

Hittade denna dementi (tekniskt omöjligt) från KällkritikByrån, läs och begrunda själv:

 
Tänker på Hoola Bandoola Band och Björn Afzelius som på 70-talet sjöng: Vem i hela världen kan man lita på?
Nä, som jag uttrycker mig till hustrun emellanåt, de va bättre förr...

Kolla dom 3 vackra pinglorna t.h. om Tomas, jag hade litat på vartenda en… (om jag varit yngre)…
 
Senast ändrad:
Något att se upp med? Fick denna information från en bekant, som är med i FB och vill sprida budskapet.

Att genom Swish få ett mindre belopp på t.ex 30 kr från "någon okänd" kan verka oskyldigt...
men sen kommer det direkt ett sms, att denne "någon" skickat pengarna fel och vill att du skickar tillbaka beloppet.
Gör inte det! Behåll pengarna och gör inget förhastat.

Banken avråder från att betala tillbaka och benämner det som ett sannolikt försök till bedrägeri.
Det finns stor risk, när du ska bekräfta Swish-överföringen med ditt bank-id, att du samtidigt bekräftar en större överföring,
som bedragaren redan förberett och bara väntar på, att du nu ska bekräfta med ditt bank-id.

Tänker på Hoola Bandoola Band och Björn Afzelius som på 70-talet sjöng: Vem i hela världen kan man lita på?
Nä, som jag uttrycker mig till hustrun emellanåt, de va bättre förr...
Frugan råkade ut för detta för 4 årsen
Hon fick 500:- sänt till sig dom ringde säkert 10 gg för att få till baka pengarna på kvällen
Vi svarade ej men jag ringde upp nr med min telefon dan efter å de va konstiga signaler allså dator som man ringde till kolla upp nr å det var en kvinna i Borås som hade det registreradt
Hur dom hittade Frugan som ej fins registreradt
 
Frugan råkade ut för detta för 4 årsen
Hon fick 500:- sänt till sig dom ringde säkert 10 gg för att få till baka pengarna på kvällen
Vi svarade ej men jag ringde upp nr med min telefon dan efter å de va konstiga signaler allså dator som man ringde till kolla upp nr å det var en kvinna i Borås som hade det registreradt
Hur dom hittade Frugan som ej fins registreradt
Frugan sänder till baka pengarna efter 3 dagar
Man vill ju va ärlig
 
Vi har också haft ”fel” Swish samt hittat plånböcker i Slottsskogen. En har t.o.m. blommograferat till oss. I Norge hittade vi vid ett par tillfällen några Norska hundralappar och en femhundring som inte gick att spåra och i Albir, utanför ingången till Lidl, ett flertal 10€ som vi lämnade i kassan. Jag tror att ”rent” samvete är mera värt än att behålla någon annans ”svett”. Däremot om vi skulle få ”för mycket” på skatten tillbaka, hmmmm, det skulle vi inte yppa ett ljud om! Det finns tydligen en liten ”skurk” i oss ändå… o_O:ROFLMAO::devilish:
 
Hustrun fick ett SMS idag...

"Du har en obetald faktura från XXX (dataföretag) ... bla-bla..osv.. (samt klickbar länk)...
... om du vill betala / bestrida fakturan kontakta oss på tfn 08-XXX XX XX.. (klickbar länk)
... mvh Kronofogden


Jag sa till hustrun:
Bli inte arg, handla inte i affekt och tryck absolut inte (!) på någon bifogad länk.
Tänk efter, "mvh Kronofogden" - bara detta (!) visar ju på ... vilken intelligensnivå författaren av sms;et besitter...


Själv blir jag smått upprörd över vårt tjuvsamhälle av idag, men allra mest...
blir jag förb....d på dessa urbota dumma och rent av löjliga bedrägeriförsök, som inte ens är ett dugg smarta?
Var hittar man finessen i bedrägeri-yrket nuförtiden? Röda Nejlikan på sin tid - var ju nästan heroisk i jämförelse.

Vill jag riskera att bli lurad, så borde det åtminstone ligga lite uträkning och planläggning bakom..
"mvh Kronofogden" , pfft - det ligger ju nästan på en femårings nivå...

När jag var liten grabb och bodde ute på landet, låste man alltid ytterdörren - gömde nyckeln under dörrmattan.
Äldre än så är jag alltså inte, men jag vet att mina föräldrar ibland yttrade vid dylika resonemang om "nutidens fördärv",
att förr låste man dörren, när man gick hemifrån och hängde upp nyckeln på en krok bredvid.

Ja, det var nog bättre förr... i vissa avseenden.
 
Hustrun fick ett SMS idag...

"Du har en obetald faktura från XXX (dataföretag) ... bla-bla..osv.. (samt klickbar länk)...
... om du vill betala / bestrida fakturan kontakta oss på tfn 08-XXX XX XX.. (klickbar länk)
... mvh Kronofogden


Jag sa till hustrun:
Bli inte arg, handla inte i affekt och tryck absolut inte (!) på någon bifogad länk.
Tänk efter, "mvh Kronofogden" - bara detta (!) visar ju på ... vilken intelligensnivå författaren av sms;et besitter...


Själv blir jag smått upprörd över vårt tjuvsamhälle av idag, men allra mest...
blir jag förb....d på dessa urbota dumma och rent av löjliga bedrägeriförsök, som inte ens är ett dugg smarta?
Var hittar man finessen i bedrägeri-yrket nuförtiden? Röda Nejlikan på sin tid - var ju nästan heroisk i jämförelse.

Vill jag riskera att bli lurad, så borde det åtminstone ligga lite uträkning och planläggning bakom..
"mvh Kronofogden" , pfft - det ligger ju nästan på en femårings nivå...

När jag var liten grabb och bodde ute på landet, låste man alltid ytterdörren - gömde nyckeln under dörrmattan.
Äldre än så är jag alltså inte, men jag vet att mina föräldrar ibland yttrade vid dylika resonemang om "nutidens fördärv",
att förr låste man dörren, när man gick hemifrån och hängde upp nyckeln på en krok bredvid.

Ja, det var nog bättre förr... i vissa avseenden.
Jag vet inte hur gammal där eller var du bor men i min ungdom stängde man dörren på landet om man skulle vara borta en längre stund eller vädret krävde det.
 
I dag när jag swishat betalning för kåsabergas ställplats kom det efter ca 1 timme ett mejl att transaktionen misslyckas och man skulle trycka på en länk för att inte swich skulle låsa sig. Detta bedrägeriförsök
har jag inte varit ute för tidigare.
Jag kollade upp inga problem med betalningen men lite lustigt att mejlet sammanföll med min betalning.
Tittar man avsändaren kommer det från nl det bör väl vara Nederländerna
Mvh
 

Bilagor

  • Screenshot_20240523_172143_Chrome.jpg
    Screenshot_20240523_172143_Chrome.jpg
    245,6 KB · Visningar: 37
  • Screenshot_20240523_172212_Gmail.jpg
    Screenshot_20240523_172212_Gmail.jpg
    367,7 KB · Visningar: 37

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen