• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Varning, din airbag kan döda dig

Her nede har det pågått i noen år en kampanje for utbytte av airbags fra en bestemt japansk produsent Takata. Men det var og europeiske og amerikanske merker som var rammet av recall for bytte. Takata ble avviklet i 2018 da de ikke lenger hadde finansiering for drift.

Det ble først oppdaget på biler med airbags fra Takata i Mexico, dette var i 2013. Senere fant en at feilen lå i konstruksjonen av airbagene og dermed gjaldt alle Takata airbags i bruk på det tidspunkt. Det som er spesielt for Australia er at det falt en dom for at alle airbags fra Takata skulle byttes uansett hvor gamle bilene var. Myndighetene sendte ut brev til bileiere med informasjon om dette og bytte ble ført inn i kjøretøy register slik at de som ikke sørget for bytte fikk ikke fornyet registreringen. 60 minuttes programmet fra 2018 var en del av kampanjen for å få inn bilene for bytte. Og 100 millioner personer som var i faresonen gjaldt hele verden - Australia hadde i 2018 litt over 20 millioner innbyggere.
 
Här är en sida med lite info om vilka bilmärken som är/kan vara drabbade:

Vilka fordon påverkas av Takata Airbags


Enligt konsumentrapporter kan nästan åtta miljoner fordon från tio olika tillverkare påverkas. De inkluderar modeller från följande automakers:
  1. Acura
  2. BMW
  3. Chrysler
  4. Dodge
  5. ford
  6. General Motors (Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Pontiac)
  7. Honda
  8. Infiniti
  9. Lexus
  10. Mazda
  11. Nissan
  12. Subaru
  13. Toyota
Förare som äger ett av dessa märken kan besöka webbplatsen för National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) och ange fordonets identifikationsnummer (VIN) för att avgöra om deras bil påverkas.

Källa: https://sv.levinlaw.com/takata-airbag-recall-lawsuit
Har även sett andra bilmärke i Vi Bilägare såsom Mercedes, Ferrari, VW m fl... info via Google
 
När man ser att de använt Ammoniumnitrat i sina Airbags blir man minst sagt bekymrad, (jag tillverkar AN i mitt arbete) dess egenskaper lämpar sig inte i en Airbag överhuvudtaget, med dess känslighet för lång lagring och temperaturskillnader speciellt i "tropiska" klimat.
 
Någon som vet om våra svenska myndigheter känner till detta... Typ fd. Bilprovning eller transportstyrelsen.... Eller?.
 
Någon som vet om våra svenska myndigheter känner till detta... Typ fd. Bilprovning eller transportstyrelsen.... Eller?.
Kan inte svara "Ja" på din fråga - men det vore mycket underligt om de inte känner till detta sedan länge. Det började för många (8-9 år sedan).
Här en artikel från Vi Bilägare (från år 2016):

Takata-härvan kan växa​

Publicerad 23 februari 2016 (uppdaterad 23 februari 2016)
Gasa (1)
Bromsa (10)


airbag_01.jpg


Ytterligare 70-90 miljoner bilar kan komma att återkallas. Upp till 285 miljoner airbagkomponenter producerades globalt.

Profile picture for user Maria Dahlin

Text
Maria Dahlin

Fotograf

Honda

Annons:


Redan har drygt 30 miljoner fordon från olika tillverkare återkallats i USA på grund av att de installerade krockkuddarna innehåller gasgeneratorer med ammoniumnitrat från japanska airbagtillverkaren Takata. Dessa gasgeneratorer blåser upp krockkudden för häftigt och sprider splitter i kupén och har kopplats till 10 dödsfall globalt.

Nu rapporterar Reuters att amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA undersöker om mellan 70-90 miljoner ytterligare fordon måste återkallas på grund av felet.

Takata producerade mellan 260-285 miljoner ammoniumnitratbaserade gasgeneratorer globalt mellan 2000-2015. Dessa såldes till ett dussintal biltillverkare, varav Honda var den största kunden.

Diskutera: Tror du att fler bilar kan komma att återkallas?
 
Det trista är väl att flera biltillverkare byter ut Airbag'en till en identisk, bara med en fuktupptagande tillsats, förlänger möjligen tiden till oplanerad explosion, men det förhindrar troligen inte att metalldelar spränger kudden och skadar människor vid en krock (?)
Att metallkonstruktionen inte håller kan bero på nitrathärdning som gör metall spröd, det är ett stort problem när man hanterar Ammoniumnitrat.
 
Kan inte svara "Ja" på din fråga - men det vore mycket underligt om de inte känner till detta sedan länge. Det började för många (8-9 år sedan).
Här en artikel från Vi Bilägare (från år 2016):

Takata-härvan kan växa​

Publicerad 23 februari 2016 (uppdaterad 23 februari 2016)
Gasa (1)
Bromsa (10)


airbag_01.jpg


Ytterligare 70-90 miljoner bilar kan komma att återkallas. Upp till 285 miljoner airbagkomponenter producerades globalt.

Profile picture for user Maria Dahlin

Text
Maria Dahlin

Fotograf

Honda

Annons:


Redan har drygt 30 miljoner fordon från olika tillverkare återkallats i USA på grund av att de installerade krockkuddarna innehåller gasgeneratorer med ammoniumnitrat från japanska airbagtillverkaren Takata. Dessa gasgeneratorer blåser upp krockkudden för häftigt och sprider splitter i kupén och har kopplats till 10 dödsfall globalt.

Nu rapporterar Reuters att amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA undersöker om mellan 70-90 miljoner ytterligare fordon måste återkallas på grund av felet.

Takata producerade mellan 260-285 miljoner ammoniumnitratbaserade gasgeneratorer globalt mellan 2000-2015. Dessa såldes till ett dussintal biltillverkare, varav Honda var den största kunden.

Diskutera: Tror du att fler bilar kan komma att återkallas?

Även om det nu är flera år sedan man avslöjade detta... Så finns det säkert många som har köpt en begagnad bil från den tiden, men har ingen aning om riskerna med airbagen.... Själv har jag aldrig hört talas om detta förrän nu...
 
Även om det nu är flera år sedan man avslöjade detta... Så finns det säkert många som har köpt en begagnad bil från den tiden, men har ingen aning om riskerna med airbagen.... Själv har jag aldrig hört talas om detta förrän nu...
Ja, så är det och det är nog många här i Sverige, som inte känner till det. Du har åtminstone "giltigt"skäl med dina 10 år i husbil utomlands. Det är inte lätt att följa med vad som händer på hemmaplan, när man är långt hemifrån och är fullt sysselsatt med annat. Detta vet jag av egen erfarenhet, och då kom jag ändå hem emellanåt.
 
Ja, så är det och det är nog många här i Sverige, som inte känner till det. Du har åtminstone "giltigt"skäl med dina 10 år i husbil utomlands. Det är inte lätt att följa med vad som händer på hemmaplan, när man är långt hemifrån och är fullt sysselsatt med annat. Detta vet jag av egen erfarenhet, och då kom jag ändå hem emellanåt.
Hej..... Njaa... I september är det 12år jag bott i hb utomlands, varav jag var i Sverige 17 månader under värsta covid tiden....
Sen tycker jag att det är också svårt att "hänga med" vad som händer i länderna jag befinner mig i.... Jag ser ju aldrig på tv:n... Och det gör att jag inte kan bry mig om vad som händer "där ute".... Men det gör inget för jag kan ändå inte påverka det :rolleyes:

Njut av dagen för imorgon är det försent ;)
 
Senast ändrad:
När nyheterna beskrev problemet med exploderande airbags beskrevs det som ett amerikanskt problem. Inte omöjligt att sk. singelolyckor som ingen kan förklara kan få nytt ljus nu, om jag vore efterlevande skulle jag gärna vilja ha en förklaring.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen