Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Kan inte svara "Ja" på din fråga - men det vore mycket underligt om de inte känner till detta sedan länge. Det började för många (8-9 år sedan).Någon som vet om våra svenska myndigheter känner till detta... Typ fd. Bilprovning eller transportstyrelsen.... Eller?.
Kan inte svara "Ja" på din fråga - men det vore mycket underligt om de inte känner till detta sedan länge. Det började för många (8-9 år sedan).
Här en artikel från Vi Bilägare (från år 2016):
Takata-härvan kan växa
Publicerad 23 februari 2016 (uppdaterad 23 februari 2016)
Gasa (1)
Bromsa (10)
![]()
Ytterligare 70-90 miljoner bilar kan komma att återkallas. Upp till 285 miljoner airbagkomponenter producerades globalt.
Text
Maria Dahlin
Fotograf
Honda
Annons:
Redan har drygt 30 miljoner fordon från olika tillverkare återkallats i USA på grund av att de installerade krockkuddarna innehåller gasgeneratorer med ammoniumnitrat från japanska airbagtillverkaren Takata. Dessa gasgeneratorer blåser upp krockkudden för häftigt och sprider splitter i kupén och har kopplats till 10 dödsfall globalt.
Nu rapporterar Reuters att amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA undersöker om mellan 70-90 miljoner ytterligare fordon måste återkallas på grund av felet.
Takata producerade mellan 260-285 miljoner ammoniumnitratbaserade gasgeneratorer globalt mellan 2000-2015. Dessa såldes till ett dussintal biltillverkare, varav Honda var den största kunden.
Diskutera: Tror du att fler bilar kan komma att återkallas?
Ja, så är det och det är nog många här i Sverige, som inte känner till det. Du har åtminstone "giltigt"skäl med dina 10 år i husbil utomlands. Det är inte lätt att följa med vad som händer på hemmaplan, när man är långt hemifrån och är fullt sysselsatt med annat. Detta vet jag av egen erfarenhet, och då kom jag ändå hem emellanåt.Även om det nu är flera år sedan man avslöjade detta... Så finns det säkert många som har köpt en begagnad bil från den tiden, men har ingen aning om riskerna med airbagen.... Själv har jag aldrig hört talas om detta förrän nu...
Hej..... Njaa... I september är det 12år jag bott i hb utomlands, varav jag var i Sverige 17 månader under värsta covid tiden....Ja, så är det och det är nog många här i Sverige, som inte känner till det. Du har åtminstone "giltigt"skäl med dina 10 år i husbil utomlands. Det är inte lätt att följa med vad som händer på hemmaplan, när man är långt hemifrån och är fullt sysselsatt med annat. Detta vet jag av egen erfarenhet, och då kom jag ändå hem emellanåt.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons