• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Var uppmärksam på detta

Jag körde genom europa från den 12/5-24/5.
Jag har mobil operatör 3 (än så länge)

När jag kom så kunde jag varken ringa eller surfa. Mina abonnemang var avstängda. Så jag köpte ett ab i Kroatiens så jag kunde komma i kontakt med min operatör...
Jag var nu ca 10 mil inne i Kroatien, och kom i kontakt med operatören 3...
Jag har också ett maxtak på 650:- kr för extra kostnader, ab stängs av när summan är uppnått, vilket jag förstod att den var redan när jag körde in i kroatien nere vid Dubrovnik (Kroatien)
Hur som helst så säger 3 att jag är i Bosnia Hertsegovina 😱.... Vilket jag ju inte var då. De menar att mina 650:- spänn är använda (då 3 har inget avtal med B. H.)
Det är ok menar jag men i Kroatien har jag samma avtal som hemma (Sverige)
Men hur mycket jag än försökte förklara så sa 3 att jag var i B. H...
Men de kunde öppna abonnemanget om jag höjer extrakostnaden till 1000:- kr. Vilket jag godkännde så jag kunde ringa, navigera och surfa vidare..
Under resten av resan befann jag mig inon eu, och då har jag samma avtal som om jag var i Sverige... Och summan steg till 698:- kr trots att jag befann mig inom eu...
Idag tog jag kontakt med 3.... Efter en stund så säger 3 att jag var uppkopplad till satelit den 24/5... Trots att summan inte har gått över 698:- kr sen jag kom till eu den 16/5... Summan (698) inkl satelit uppkoppling skulle ju rusa snabbt upp till maxtaket på 1000:-... Och det har det ju inte heller gjort...

Just nu känner jag att det verkar vara rejält rörigt inom 3 när de inte har klar för sig omständigheterna och verkligheten....
Så ni som har 3 rekommenderar jag att verkligen kolla så att underlaget på era fakturor är rätt....

Vart detta slutar nu vet jsg inte, men underlaget jag fick i dag var väldigt otydligt.... Så storryn kommer att fortsätta.... Även om den inte skulle göra det här.

Tyvärr ScrPrnt jag inte all chatt då det blev för mycket.. Och texten rullade ju på....

Screenshot_20220516_170357_com.android.chrome.jpg
Screenshot_20220516_170547_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20220527_124235_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20220601_102022_com.android.chrome_edit_686599072111898.jpg

Brukte du telefonen på fergen til Sverige? Disse har ofte eget mobilnett via satellitt og kobler gjerne opp allerede på kaia.

Brukte du telefonen på fergen til Sverige? Disse har ofte eget mobilnett via satellitt og kobler gjerne opp allerede på kaia.
Nej... Enligt 3 så är sattelit uppkopplingen gjort från mitt nummer i routern.....
Och summan på löpande kostnader ökade inte över 698:- efter den 17/5 fram till den 31/5..... Medan färjan var den 24/5.... Något stämmer definitivt inte i 3:s information till mig...

Nyfiken, hur blir det satellitsurf?
Krävs det inte en satellittelefon då, eller satellitrouter?
Och ett Satellit-abonnemang?

Lite osäkert om de tar betalt i bakgrunden, efter tekniker som man själv inte kan ha kontroll över.

Lite osäkert om de tar betalt i bakgrunden, efter tekniker som man själv inte kan ha kontroll över.
Ärligt talat... Så vet jag inte.... Än.
Men självklart kommer frågan upp framöver, då jag kommer att bestrida fakturan, när jag väl får den.
Kanske andra här vet mer.

En annan sak som inte heller stämde är att 3 påstår att jag fått ett sms den 24/5 om anslutning till sattelit... Går jag in på mitt konto och tittar på avisering.... Så finns ingen den 24/5..

Säkert mycket extra jobb framöver 😩 med att få ordning på detta..

om jag fattat din fråga rätt - det blir satelitavgift om man åker färja - och väljer att använda sin telefon. Om jag minns rätt så får man en varning på Stena om detta. dvs man använder deras satelit- och inte vanliga telefonstolpar

om jag fattat din fråga rätt - det blir satelitavgift om man åker färja - och väljer att använda sin telefon. Om jag minns rätt så får man en varning på Stena om detta. dvs man använder deras satelit- och inte vanliga telefonstolpar
Men då skulle väl kostnaden ha ökat ifrån 698 .. Till maxtaket på 1000:-... Det har det ju inte gjort

Med andra ord så kör man roaming in på ett nätverk, som nyttjar satellit och priset är därefter. Egentligen samma sak som när man byter land. Tex Andorra får några år sedan, kostade det 125kr/MB.

Och varningen är egentligen det vanliga ”Välkomst-SMSet”.

Lätt att bli fattig om man alltid har roaming tillåten i luren.

Med andra ord så kör man roaming in på ett nätverk, som nyttjar satellit och priset är därefter. Egentligen samma sak som när man byter land. Tex Andorra får några år sedan, kostade det 125kr/MB.

Och varningen är egentligen det vanliga ”Välkomst-SMSet”.

Lätt att bli fattig om man alltid har roaming tillåten i luren.
Det är ju därför du skall sätta ett "tak" för max kostnad i rörlig kostnad. Då slipper du bli fattig 😉 ...

Just nu har jag max 100:-, men under resan hade jag 650:-, som 3 höjde till 1000:- för annars ville de inte öppna mitt konto, trotts att jag befann mig inom eu..

Bild på hur det såg ut efter 3:s höjning.

Screenshot_20220527_124235_com.android.chrome.jpg

Finnlines är tydliga med att om man ringer utanför det vanliga nätet så blir man automatiskt uppkopplad mot sattelit vilket blir mycket dyrare. Jag brukar stänga av min telefon tills jag närmar mej och har full täckning.
Färjorna har någon slags router som kopplar vidare till en sattelit oavsett man har ett sånt abonnemang eller en sån telefon. Bra service om det brinner i knutarna men annars inte gjort för sladdertelefoni.
Har man roaming i europa och ska någon annanstans så ska man nog stänga av roaming så man kan ha lite koll eller kontakta sin operatör och göra en deal om läget.
Man bör vara påläst innan en sådan resa. 3 har jag haft 2ggr den första och den sista!

Finnlines är tydliga med att om man ringer utanför det vanliga nätet så blir man automatiskt uppkopplad mot sattelit vilket blir mycket dyrare. Jag brukar stänga av min telefon tills jag närmar mej och har full täckning.
Färjorna har någon slags router som kopplar vidare till en sattelit oavsett man har ett sånt abonnemang eller en sån telefon. Bra service om det brinner i knutarna men annars inte gjort för sladdertelefoni.
Har man roaming i europa och ska någon annanstans så ska man nog stänga av roaming så man kan ha lite koll eller kontakta sin operatör och göra en deal om läget.
Man bör vara påläst innan en sådan resa. 3 har jag haft 2ggr den första och den sista!
Att surfa inom Europa i dag är inte farligt så länge man är i de länder som ingår i avtalet....
Men de flesta balkan länder ingår sällan.. Kroatien ingår...
Och tex Albanien ingår också och där kostar det för mig som om jag var i Sverige... 🤗
I mitt avtal ingår EU och 80 andra länder utanför EU.... Tex Ryssland.... Thailand.... USA.... Och 77 andra länder

Att det blev problem med 3 var pga att när jag var i södra Kroatien så registrerades jag som att jag var i Bosnien Hertsegovina, då deras sändare är kraftigare än Kroatiens.

Som jag ser det så har Bosnien Hertsegovina tydligen satt i system att "kapa" turister som rör sig i andra länder längs Bosnien Hertsegovina gränser... För min del var jag 7 mil från gränsen, men 3 informerade mig om att jag var fortfarande i B. H.... Och med den informationen så var det ju lätt att inse att något inte stämmer....

I mobilens ungdom gjordes en massa fel. Långtradarchaffisen ute i Europa som pratade med frun för väl över 100 000 kronor. I oförstånd så klart. I god tro. Samma med reportern på SVT som var i Egypten. I god tro.

I vårt fall nu med en wifi-antenn på taket, istället för en tv-antenn, och en router som endast kommunicerar med en svensk server (hoppas jag, i god tro) hoppas jag vi slipper obehagliga överraskningar.

Vi har alltså inget mobilabonnemang utan ett mobilt nätverk med oss.

wifi.se

Ja man kan bli kapad av danmark om man är i närheten. Jag brukar försöka se på mobilen vart jag är uppkopplad men inte mycket hjälp där trots ny mobil 1mm stora bokstäver som verkar kapade. Klart systemet inte vill att folk ska veta vad dom gör. Samma när man handlar på internet var kommer varorna ifrån vilken firma säljer allt är höljt i ett dunkel. Varor som inte är godkända säljs hur som helst över alla gränser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen