• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Var femte trafikant riskerar böter på 2500 kr

Beakta att körkortet även kan återkallas enligt Körkortslag (1998:488) 5 kap 3 paragrafen 4 punkten: "körkortshavaren... vid förande av ett motordrivet fordon...har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa",

Varför räcker inte att lämna företräde?? Ett stopp då ingen är i närheten tycker jag är onödigt. Har du lämna företräde så måste man ju stanna om det kommer någon annan trafikant. Kommer ingen så kan man rulla vidare sakta ut i sin körriktning. Hälsningar Göran

Varför räcker inte att lämna företräde?? Ett stopp då ingen är i närheten tycker jag är onödigt. Har du lämna företräde så måste man ju stanna om det kommer någon annan trafikant. Kommer ingen så kan man rulla vidare sakta ut i sin körriktning. Hälsningar Göran
Jag tror det beror på att vi människor gör olika bedömningar om jag hinner eller inte och beslutstiden blir väsentligt kortare vid ett lämna företräde.

Så länge det står en stoppskylt i korsningen, så gäller inga egna tolkningar av själva stopplikten.
Det sitter djupt rotat i ryggraden och jag har svårt att förstå den, som tolkar skylten till enbart "lämna företräde".
Med åren och erfarenheten lär man sig dock den hårfina skillnaden mellan att stanna och stå stilla.
Vintertid kan skillnaden betyda om du kommer igång eller blir helt stående i korsningen med spinnande hjul i halkan.
Men då är det isåfall särskilda omständigheter som man eventuellt kan åberopa till sitt försvar...

Minns för drygt femtio år sedan, då polisen brukade bevaka stopplikten och bötfälla bilister, som inte stått helt stilla.
En chaufförskollega torskade på detta och berättade vid fikarasten, att han blivit bötfälld för att han inte stannade...helt.
Ja´, stannte ju, skrek han upprepade gånger i falsett, ja´ kanske... rulla´ lite...lite.. men ja` stannte ju...
Gissa vilket öknamn han fick bära efter den historien.. 🤣

Äldste barnbarnet har idag lyckats med bedriften att beveka sin fasansfulla inspektör i sätet bredvid.
Han upplevs nu tillräckligt lämplig att anförtros med eget körkort på fickan och ensam ge sig ut i trafikvimlet.
Jag skulle inte råda honom att prova egna tolkningar av stopptecknet.. det bötfälls väl likvärdigt med rödljuskörning?

Men i jämförelse med detta, så irriteras jag mer över dessa ljusskygga dårar på sina allehanda typer av tvåhjuliga fordon,
både trimmade och eldrivna och pedaldrivna samt hjälm- och hjärnbefriade sparkcyklister.
De, som åker omkring totalt mörklagda mitt i trafikvimlet, i mörkaste november utan minsta tillstymmelse till någon ljusglimt.
Det är ju kolmörkt ute redan vid 17-tiden och så kanske lite våt asfalt ovanpå det.. och så mötande bilister på halvljus?

Ligger det en bokstavskombination (?) bakom beteendet eller håller mänskligheten bara på att fördummas?
Även om konstapeln inte längre mitt gatan står, så borde man väl ändå besitta en viss överlevnadsinstinkt?
Tycker synd om den stackars bilist, som i värsta fall bokstavligen råkar träffa på en sån där mörklagd idiot

Åsså tjatar frugan, att jag ska klä mig i reflexväst på min kvällspromenad med jycken.
Jösses, då skulle hon se ...vad jag ser om kvällarna utmed den mest trafikerade gatan.
Till mitt försvar hävdar jag, att jycken är ju vit och så länge jag håller mig till gångbanan
så är det väl inte så förbaskat livsviktigt... :unsure:

Kommer någon cyklist, så har denne iallafall inget lyse tänt,
som skulle kunna reflektera min reflexväst. So what?
Ja, vi kanske gör våra egna små tolkningar lite till mans...?

Senast ändrad:
Det finns ju korsningar med bara ett lämna företräde också så vi får anta att någon som vet vad dom gör har gjort bedömningen att stopplikten verkligen behövs just där dom är.

Sen undrar jag lite hur nitiska dom varit när dom noterat en "miss" vid stickkontrollerna. Det är stor skillnad på att bara rulla förbi skylten och att "nästan, nästan" stanna hjulen helt. Kanske inte i lagens mening men definitivt ur ett trafiksäkerhetsperspektiv.
Jag är ändå förvånad över att så pass många stannar. Ligger inte direkt i linje med vad jag ser i Stockholmstrafiken

Ja, det finns många som tycker det är onödigt och skiter fullständigt i stopplikten. En del skapar sina egna regler.
I den kommun jag bor i uppskattar jag det till ca 80% som struntar i att stanna vid stoppskyltarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen