• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Var det bättre förr

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
På 50-60 talet kunde man inte bli av med sin mobil för det fanns inga. Man hade en stor svart bakelittelefon med endast en ringsignal, idag har mobilerna en inbyggd orkester. Fanns ingen inbyggd telefonsvarare så han man inte svara fick man aldrig reda på vem som ringt.

Inga light produkter fanns , det var äkta grädde och smör i maten, smaken var alltid gudomlig. Läsken smakade läsk och inte utblandat vatten. Mjölken var härligt fett och god.

Fanns bara två tv-kanaler och ibland fick man in en snöig bild där personerna som syntes pratade Danska. Fanns ingen färg utan allt var i svartvit. Sverige spelade 1958 VM final i fotboll, det gör man inte i dessa dagar. Sappa var inte uppfunnit utan ville man byta till den andra kanalen fick man resa på sig och gå fram till TV-en och byta kanal. Det var dåtidens motion. Idag finns det hundratalskanaler som man får betala för och som sänder ungefär likadana program i färg. Då måste man ju sappa så man kan se lite av varje om man nu inte somnar med fjärrkontrollen i handen.

Man fick också betalt för att träna, alla grovarbetare, industriarbetare fick lön. Idag får man lön om man sitter stilla och då måste man gå på gym för att träna och det får man betala för. Det måste ha varit bättre för, man fick alltså betalt för att träna, idag betalar man för att träna.

Sociala medier fanns inte, det kom en tidning hem i brevlådan och posten kom varje dag. Idag har man tidningen på nätet och läser i ”paddan” eller mobilen. Posten har försvunnit vissa dagar och kommer bara då och då. Numera finns brevlådan på nätet.

Om du läsare skulle läsa dessa enkla rader på 60-talet, hade texten varit skrivna för hand. Sen hade jag varit tvungen skicka ett brev till dej för att du skulle kunna läsa texten, om du nu hade kunnat tyda mina "kråkfötter". Därför var det inte bättre för utan bättre idag. Nu kan jag skriva texten på min dator och du kan läsa texten antingen på din dator, ”padda” eller mobil när du läser texten på iHusbil i din husbil för det är väl där du sitter?
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen