• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V Var börja felsöka, ingen 220v i bodelen

Reynolds853

Medlem
Medlem
Ort
Vallda
Har stött på ett problem och behöver ha hjälp var jag ska börja leta, får nämligen ingen 220v i uttagen vid kopplad extern ström.
Invertern larmar om att det inte finns ingående 220v, dock så fungerar laddning av 12v batteri samt kylskåpet på 220v.
Bilen är en Carthago E-line från 2017 med detta elblock.

Tacksam för lite hjälp på vägen!
 

Bilagor

  • 20230511_074639.jpg
    20230511_074639.jpg
    1,8 MB · Visningar: 47
På vår bil finns det några jordfelsbrytare innanför 230-voltsintaget i karossidan. Jag skulle börja med att kolla om någon av dem har löst ut. Vet ej om det är sådana som syns i din bild och du har kollat dem, eller om det är säkringar.
 
Börja med att stänga av de 230V förbrukare som det går att stänga av.
Kolla/återställ fallsäkringar/jordfelsbrytare, hjälper inte det, gå vidare med att testa ett annat yttre uttag där spänning bevisligen finns,
nästa är att testa med en annan kabel.
 
Svarar mig själv.
Troligtvis ett relä i invertern som gjort sitt.
Dessa slits ut om man står mycket på 220v.
Fick rekommendation att ha laddning på timer vid uppställning hemma.
Bästa av allt att det inte kommer bli så dyrt att reparera, men tar tyvärr 1-5 veckor att laga den.
Det var den våren.
 
Svarar mig själv.
Troligtvis ett relä i invertern som gjort sitt.
Dessa slits ut om man står mycket på 220v.
Fick rekommendation att ha laddning på timer vid uppställning hemma.
Bästa av allt att det inte kommer bli så dyrt att reparera, men tar tyvärr 1-5 veckor att laga den.
Det var den våren.
Så ni har en inverter med inbyggd reläfunktion, borde inte vara något jobb att koppla förbi fram tills att reservdel finns att tillgå.
Med förbehåll att ni blir tvinga till stolpe för att nyttja 230v... Alt. mycket lång gummikabel? ;)
Allt gott, drive safe och ha en fin sommar! (y)
 
Svarar mig själv.
Troligtvis ett relä i invertern som gjort sitt.
Dessa slits ut om man står mycket på 220v.
Fick rekommendation att ha laddning på timer vid uppställning hemma.
Bästa av allt att det inte kommer bli så dyrt att reparera, men tar tyvärr 1-5 veckor att laga den.
Det var den våren.
Det kan vara att 230V inkommande till invertern har lossnat. Om det har hänt kommer prioritets relät att slå över till 12V till 230V drift via invertern.
Det är flera som har råkat ut för just det.
Testa att mäta om det är spänning fram till invertern.
 
Det kan vara att 230V inkommande till invertern har lossnat. Om det har hänt kommer prioritets relät att slå över till 12V till 230V drift via invertern.
Det är flera som har råkat ut för just det.
Testa att mäta om det är spänning fram till invertern.
Hej. De borde finnas delar till invertern be finns ett namn och nummer på relät då kan du kolla på nätet och beställa där.
Mvh Umebo
 
Denna bedrövelse slutade trots allt i dur!
1-6 veckors tid för reparation blev bara 5 dagar. All heder till Dometic i Västra Frölunda.
Två kondensatorer hade gett upp vilket gjorde att inte 220v gick igenom. 100:- för delarna och 2400:- för arbete.
Inte ofta man blir glad över att punga ut för att reparera saker men idag var jag det.
Långhelg på gång och full tank i bilen.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen