• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Val av storlek på smartshunt

Kronvall

Medlem
Medlem
Ort
Blentarp
Hur stora strömmar ska man räkna på vid val av smartshunt?
Har ingen växelriktare och inget direkt lull-lull i husbilen.
Victron tex har ju shunt från 300A till 2000A.
 
Nu har jag ingen Victron utan Votronik den är på 100A räcker å blir över för mig. Kommer upp i max förbrukning om jag kopplar på allt 30A
 
Det varierar väldigt mycket beroende på vem du frågar. Jag har inte heller någon inverter, och bara små förbrukare; den största strömmen som förekommer är 30 A från DC/DC-omvandlaren vid laddning från generatorn. Jag valde en monitor från blue-battery.com eftersom den var enklare att placera genom att den kan sättas i antingen plus- eller minusledaren; och den kan även hämta information digitalt från DC/DC-omvandlare och solcellsregulator (beroende på modell). Recension här
 
Det skiljer en del på 300 och 500A shuntarna. Anslutningen på 300A har M8 skruvar, 500A har M10. De finns även som IP21 och IP65. IP21 har inga färdiga matar, mät och signal kablar, IP65 har det. Med IP21 kan man dra egna kablar och anpassa längderna på dom. Det är lätt att det blir trassel med 65, kabeln för att mäta startbatteriet kan vara för kort. Även IP65 har matar och mät kablar med kabelskor som är M10, för grova tycker jag.
Jag har IP 65 500A i min bil. M10 anslutningarna tycker jag är för grova, M8 hade varit bättre. Grova färdig pressade kablar brukar inte ha M10. Inte batteri anslutningar heller och kopplingsplintar. Men det var bekvämt att det var färdiga kablar. Det blev en del anpassande för att kunna använda M10 kabelskorna.

Idag hade jag valt 300A
 
Det skiljer en del på 300 och 500A shuntarna. Anslutningen på 300A har M8 skruvar, 500A har M10. De finns även som IP21 och IP65. IP21 har inga färdiga matar, mät och signal kablar, IP65 har det. Med IP21 kan man dra egna kablar och anpassa längderna på dom. Det är lätt att det blir trassel med 65, kabeln för att mäta startbatteriet kan vara för kort. Även IP65 har matar och mät kablar med kabelskor som är M10, för grova tycker jag.
Jag har IP 65 500A i min bil. M10 anslutningarna tycker jag är för grova, M8 hade varit bättre. Grova färdig pressade kablar brukar inte ha M10. Inte batteri anslutningar heller och kopplingsplintar. Men det var bekvämt att det var färdiga kablar. Det blev en del anpassande för att kunna använda M10 kabelskorna.

Idag hade jag valt 300A
Ang 300A shunten,
jag ser på Sunwinds hemsida att det är samma pris för IP21 och IP65?
Det följer med kablar till IP65, är det någon annan skillnad som jag missat?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen