• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Problem Val av stötdämpare

Multijet100

Medlem
Medlem
Hej, Jag har en light-chassi, ducato multijet 100, 2.2D 2008. Väger kanske 2,8 ton fullastad.

Har bytt ut hela fjäderben fram (stötdämpare från sachs, förstärkta spiralfjädrar fr. lesjöfors <2000kg). Premium-delar i övrigt, fjäderbenlagring etc.

Bak har jag bytt ut bladfjäder (enkelblad som original, lesjöfors), monterat dit hjälpfjädrar 350-750kg från MAD suspension system, bytt genomslagsgummit, samt för 7-8000 mil sedan (äldsta delen av all fjädring) bytt till AL-KO 204683 stötdämpare bak. Så jag har bytt allt mot nytt + uppgraderat bak och fram.

Jag upplever dock att fjädringen är lite stötig/guppig, speciellt vid lägre hastigheter. Den är väldigt stabil i vind, vid hårda gupp, vid lutning dock. Däcktryck 4,1 bak och 4,1 fram.

Funderar således på ifall något kan ha skett med stötdämparna, om de inte håller måttet eller något.

SV-dämpare eller Bilstein B6 camper advanced är för dyrt, speciellt om det kanske inte kommer hjälpa.

Tips på andra dämpare? Bilstein har ju B6 camper dämpare också utan ''dampmatic'' funktion - men undrar generellt om att dra på styvare stötdämpare verkligen kan vara en god idé... Erfarenheter från andra stötdämpare? Ser dock inte att stötdämparna är trasiga heller, klistermärket sitter kvar och har knappt fått någon ytrost, kruttorra när jag känner också...

Min vardagsbil väger 3ton, jag kör med alldeles för högt däcktryck på den 3,1bar.
Min husbil på 6ton kör med 4,7bar på den.

Så på din lätta bil verkar du ha alldeles för högt däcktryck.
Mitt förslag är att sänka trycket till rekommenderat tryck utifrån vikt från däcktillverkarens tabell.

Ved lav hastighet er det viktig å ha rett dekktrykk, for høgt og du har følelsen av jernhjul. Ved høyere hastighet kommer fjæring og støtdempere mer i arbeid. Støtdempere har 2 hovedjobber, først å dempe slaget når en treffer en ujamnhet og deretter å dempe gyngingen etter slaget.

Min vardagsbil väger 3ton, jag kör med alldeles för högt däcktryck på den 3,1bar.
Min husbil på 6ton kör med 4,7bar på den.

Så på din lätta bil verkar du ha alldeles för högt däcktryck.
Mitt förslag är att sänka trycket till rekommenderat tryck utifrån vikt från däcktillverkarens tabell.
Ved lav hastighet er det viktig å ha rett dekktrykk, for høgt og du har følelsen av jernhjul. Ved høyere hastighet kommer fjæring og støtdempere mer i arbeid. Støtdempere har 2 hovedjobber, først å dempe slaget når en treffer en ujamnhet og deretter å dempe gyngingen etter slaget.
Hej,

Tackar för era svar.

Ja, jag har faktiskt funderat över däcktrycket. De enda anvisningarna för mina däck 215/70/r15c är att det ska vara 4,1 fram och 4,5 bak enligt det som står på dörren (men då vid fullastad 3,5 ton). Nu väger den ju ca 2,85 ton fullastad, så jag körde i 4.1/4.1.

Har ni några tips på lämpligt däcktryck jag bör prova med... 3,5 eller 3.8 kanske?

Jag provade faktiskt åt andra hållet, att faktiskt köra i 4,1 fram och 4,5 bak också - och då blev det värre - så gissningsvis kan mindre än vad jag har nu (4.1) göra gott för bekvämligheten men tycker mig ha läst överallt att mindre än så kan vara för lite.

Exakt vikt för bakaxeln och framaxeln har jag inte. Utan får utgå från utländska papper i tyskland på när den gjordes om till husbil - då var det 2,85 ton fullastad står det.

Fant ved enkel søking en US web side https://tirepressure.org/215-70r15 som kan gi en pekepinne. Legg og merke til at ved høyere LI (US betegnelse SL) så trenger en et lavere trykk for samme last pr dekk. Om du finner en vektplass så kan du klare å få 3 vekter med litt triksing, først kommer forakselen opp i displayet - deretter totalvekt og til slutt kan en se bakakselvekt om en kjører langsomt over vekten.

Dekkprodusenten har normalt datablad med liste over vekt/dekktrykk kombinasjon for det enkelte dekk. Det skiller ofte en god del fra en produsent til en annen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen