• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vad ska vi hitta på i sommar?

Bäckis

Välkänd medlem
Medlem
Det är den ständigt återkommande frågan....
I december börjar man att planera så man kan boka när campingar och färjor släpper sina bokningar i mars.
I år har vi glömt bort det totalt, nästan.
Jag har haft i bakhuvudet den där resan till Norge som inte blev av (frågor om blippar och bluppar i annan tråd).

Städade även, och kastade en del, gamla vhs:er när jag hittade "Klassresa Bornholm 1989" som givetvis las över till dvd och dator.
Blev då lite sugen på Bornholm.

Ena dottern säger att det vore kul med Danmark igen, då i stuga utan husbil....

Andra dottern vill ner till Medelhavet.
Nu har jag ingen aning om vart som är "närmast/bäst" för att ta sig dit. Så det måste kollas upp.

Frun var sugen på grekiska ö-världen som inte besökts sedan innan barnen föddes.
Vi lutade åt en vecka, eller möjligen två, på tex Korfu eller Kreta.
Detta stod överst på listan tills vi började kolla priser....
Lät först inte så "dyrt", 25-30 000kr för en vecka, vissa med halvpension.
Tills vi såg att det var priset för två vuxna. När vi la till barnen låg istället priserna mellan 55 - 120 000kr....
Visst jag är inte snål mot barnen jag skulle kunna betala 120 000kr för en resa men då ska det vara fyra-fem veckor på Bahamas eller Hawaii, inte Kreta....

Grekiska övärlden får vi ta när vi blir pensionärer vilket jag nog kan bli om 5-10år, värre för frun som lär få jobba till 70 så jag får väl åka själv....

Grannarna tipsade om Polen (vi hade bokat en resa tillsammans dit i höstas men frun blev inte beviljad ledighet i två dagar, vården skyller fortfarande på Covid, så det blev inget). En tripp med färjan från Nynäshamn (nära) eller Trelleborg (tror jag det var) och sedan stå på någon camping vid en strand.
Nackdelen är att det är samma "hav" som jag ser varje dag från fönstret i arbetsrummet hemma och det vatten vi badar mest i på sommaren.
Känns inte så exotiskt att åka dit. Dock lär det vara billigt och Polackerna på jobbet har lovat guidning i sina hemstäder (och de pratar begriplig svenska).

Själv skulle jag kunna tänka mig en repris av resan 2020 när vi tog oss upp till Riksgränsen med gamla husbilen.
Ungarna klagade över att de satt dåligt och sov dåligt och nu, med nya bilen är det nästan tvärt om.
Nackdelen på den resan var att hela Sverige var Covid-stängt. Alla museer jag planerat in var stängda (nästan) :-(
Vore kul med en repris.

Danmarks dottern skulle även kunna tänka sig en vecka på camping på västkusten.
Själv är jag inget större fan av campingar längre än något dygn men västkusten brukar vara trevligt.

Kollade även lite Gotland dit vi begett oss ett antal gånger.
Första gången med husbil så var det endast fricamp men i somras blev jag påtvingad 6dar på camping varav tre på Kneippbyn.
Fördelen med Kneippbyn var att hela familjen var överens om att aldrig återvända dit eller stå på en femstjärnig camping med massa aktiviteter.
Skulle vi dit iår igen så ville barna stå på camping nära Visby under hela vistelsen.
Det blir inte Gotland....

I Frankrike lockar, förutom mat och vin, puydu foy. Vad familjen sett på nätet så verkar det vara en familjeupplevelse utöver det vanliga.
Själv skulle jag även vilja besöka Disney World men efter dotterns beskrivningar, hon var där på höstlovet, så ska det inte besökas under högsäsong....

Vi har även funderingar på att bygga ut fritidshuset (tvära kast här) så man kan bo permanent efter pensioneringen (utan att behöva frysa rumpan av sig när man ska gå på muggen). Jo vi har utedass (vi har frystoa också i duschhuset som används på vintern).
Men stugan är bara på 35m2 + sovloft och skulle inte må dåligt av att få dusch, toalett, tvättmöjligheter och ett separat sovrum inne.
Jag är kanske helt vrickad men jag kan lätt lägga fyra av fem veckor på semestern med att jobba (om det är åt mig själv).
Dock måste man ju tänka på övriga familjen som inte tycker snickeri är lika kul....

Så har ni några tips på vad vi kan hitta på?
Har vi tur kommer det fram saker som vi inte alls tänkt på....

Dere kunne regne litt på en tur til Australia eller New Zeeland. Faremomentet er at en slik tur gir lett ønske om flere besøk. En fordel er at det er normalt bra tilgang på hyrning av husbil i begge land. Vårt første besøk var en 10 ukers tur årsskifte 2002-2003 med husbil 5 uker i Australia og 2 uker på NZ. Neste tur februar 2004 - kortere besøk da det var en del av en tur jorden rundt. Fra 2008 og frem til vi flyttet ned i 2014 var vi her nede hvert år i noen måneder.

Dere kunne regne litt på en tur til Australia eller New Zeeland. Faremomentet er at en slik tur gir lett ønske om flere besøk. En fordel er at det er normalt bra tilgang på hyrning av husbil i begge land. Vårt første besøk var en 10 ukers tur årsskifte 2002-2003 med husbil 5 uker i Australia og 2 uker på NZ. Neste tur februar 2004 - kortere besøk da det var en del av en tur jorden rundt. Fra 2008 og frem til vi flyttet ned i 2014 var vi her nede hvert år i noen måneder.
Det är nog drömresan.
Och det passar väl bra att åka dit när det är sommar i Norden då är det inte lika varmt nere hos er?
Kollade flygstolar tor kostar runt 100 000:-. Det låter väldigt mycket....

Senast ändrad:
Ja, turen i 2004 rundt jorden kostet hos BA under 15000 NOK pr. person. SAS tok på samme tid rundt 100k T/R Oslo - Sydney. Begge på økonomi. I 2009 fløy vi Oslo-Sydney T/R for under 15K pr pers på business :D. En må shoppe rundt og sjekke. Siste besøk i Norge i 2019 fløy jeg Qantas og brukt opp endel poeng så den turen kostet meg omlag 3k. Turen før kunne jeg ikke planlegge så den ble dyr - nesten 20k. Husker ikke hva første turen kostet, det var en "Once in a lifetime" sak og orden gjennom reisebyrå.

En rask sjekk på priser nå viser at en kan komme ned i omlag 20k pr. person om en velger dag med omtanke. Ser ut til at Finnair er med på de billigste turene (sjekket Oslo - Sydney tor med priser i AUD, enklest for meg). Vår sønn med familie kommer nedover for 4 uker fra mid juli, de flyr Finnair Oslo - Singapore og Qantas videre til Sydney.

Covid etterdønningene presse prisene noe oppover.

Just for fun: Jeg logget inn på expedia.se og søkte på ARN til SYD for en 5 uker tur. Pr. person tor fra SEK 16k, men de fleste ligger fra SEK 20k og oppover.

Senast ändrad:
Ja som alltid handlar det mycket om pengar hemma är det väldigt dyrt då allt ska tjänas in på några ynka sommarmånader ( 1 ).
Så fort man passerar gränsen så märker man att den svenska kronan har status av skräpvaluta.
Kroatien är väl den närmaste medelhavskusten tar bara några övernattningar dit men fricamping och kanske också ställplatser är svårt campingar inte gratis.
En liten tur man kan köra är E4 till ödeshög vidare till hästholmen och sen köra norrut över omberg till borghamn finns ställplats och restaurang på helgerna, även vandrarhem där jag varit för många år sedan när jag körde scooter. Man kan via maps se sig om i förväg. Omberg är speciellt man ska nog ha elcykel och fara runt lite på stigarna. Går knappast med en trehjuling även om batteriet skulle orka. Det är enkelriktat så man måste köra söderifrån.

Senast ändrad:
Ja som alltid handlar det mycket om pengar hemma är det väldigt dyrt då allt ska tjänas in på några ynka sommarmånader ( 1 ).
Så fort man passerar gränsen så märker man att den svenska kronan har status av skräpvaluta.
Kroatien är väl den närmaste medelhavskusten tar bara några övernattningar dit men fricamping och kanske också ställplatser är svårt campingar inte gratis.
En liten tur man kan köra är E4 till ödeshög vidare till hästholmen och sen köra norrut över omberg till borghamn finns ställplats och restaurang på helgerna, även vandrarhem där jag varit för många år sedan när jag körde scooter. Man kan via maps se sig om i förväg. Omberg är speciellt man ska nog ha elcykel och fara runt lite på stigarna. Går knappast med en trehjuling även om batteriet skulle orka. Det är enkelriktat så man måste köra söderifrån.
Vi brukar vandra på Omberg på höstlovet. Där finns en del fina smultronställen.
Nästa gång tänkte jag ta med båten så man kan åka in i den stora grottan där.

Jag har varit där med båt liten grusstrand på en meter bärgade en gren som slipats länge av vågor och sten, tyvärr försvann den för en person hade ingen förståelse. Lite otäckt att vara vid omberg i båt, det finns ingenstans på en lång sträcka att ta sej upp. Man kan kanske komma upp på land men sen kommer man ingenstans.
I en liten båt kan det bli problem eftersom Vättern på några minuter kan blåsa upp och det är inga trevliga dyningar utan korta brytande vågor.

Jag har varit där med båt liten grusstrand på en meter bärgade en gren som slipats länge av vågor och sten, tyvärr försvann den för en person hade ingen förståelse. Lite otäckt att vara vid omberg i båt, det finns ingenstans på en lång sträcka att ta sej upp. Man kan kanske komma upp på land men sen kommer man ingenstans.
I en liten båt kan det bli problem eftersom Vättern på några minuter kan blåsa upp och det är inga trevliga dyningar utan korta brytande vågor.
Jag har en 4m gummibåt med V-botten och snurra som ibland fått följa med på semestern.
Tung som den och flytta runt på men grym på tex västkusten för lite fiske.

Här var det en plastjolle typ skal utan flytgrejor och med åror som svårligen gick att manöverera. Vi bar den nedför en trappa om jag minns rätt. Vi satt på jobbet och pratade om den där grottan på luxor i motala.
Sen gick vi till basen och tog ledigt resten av dagen var perfekt väder, åkte hem till mej och lastade jollen på taket och körde iväg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen