• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vad säger Youtube regler om..

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Försöker googla mig fram till om jag får lägga ut ett klipp där folk dansar på PDI beach till musik!
Kan inte hitta ett rakt besked typ ja eller nej. Nån som är insatt i Youtube regler och copyright!

Om du menar lägga ut en video på YouTube så är dom stenhårda vad gäller upphovsrätt

Almindelige GDPR regler siger at man kan offentliggøre billeder af personer på offentlige steder, hvis man har deres samtykke til offentliggørelse.

Såfremt der er mere end 8 personer på billederne behøver man ikke de afbillede personers samtykke.

Eksempel: feriefotos som lægges på Facebook m.m.

Men om det stemmer overens med reglerne på Youtube ved jeg ikke.

Edit: Jeg kender ingen som får samtykke af andre turister til offentliggørelse, hvis der er færre end 8 personer på billedet :unsure::cool:

Almindelige GDPR regler siger at man kan offentliggøre billeder af personer på offentlige steder, hvis man har deres samtykke til offentliggørelse.

Såfremt der er mere end 8 personer på billederne behøver man ikke de afbillede personers samtykke.

Edit: Jeg kender ingen som får samtykke af andre turister til offentliggørelse, hvis der er færre end 8 personer på billedet :unsure::cool:
Det biten hittade jag på YT REGLER. men om musiken i bakgrunden när de dansar.
Hittar många videon på YT som folk har filmat när folk dansar på tävling, båtar , dansband osv. Man hör musiken klart och tydligt.

Det finns inget krav på att man måste ha ett samtycke från de personer som exempelvis finns på ett foto innan det publiceras.

Det är väl bara att lägga upp. Det är ju inte så att Youtubepolisen kommer storma bostaden om det blir fel.
Kommer väl en notifikation och en borttagning med text om att du inte följt reglerna enligt xxx, eller xxxx

Försöker googla mig fram till om jag får lägga ut ett klipp där folk dansar på PDI beach till musik!
Kan inte hitta ett rakt besked typ ja eller nej. Nån som är insatt i Youtube regler och copyright!
Tack Lasseboy för att Du tar upp intressant och ytterst relevant ämne. Min personliga tolkning skulle kunna ... men, men... det är inte fråga om personliga tolkningar.

Jag är övertygat om att det bästa alternativet är att rådfråga jurist. Kanske t o m ska Styrelsen skicka formell förfrågan med den aktuella frågeställningen (och beskrivningen av vad iHusbilen sysslar med och vad man är osäkert kring t.ex. tolkning av copyright, uppläggning av egna material som innehåller dara som kan refereras till andra människors) till jurist/advokatbyrå. På så sätt skulle man ha skaffat åt iHusbilen officiellt dokument vad som gäller just för iHusbilen. Det här dokumentet skulle ligga i kunskapsbibliotek och vara referens i sådana frågor. Kanske sådant dokument redan finns så Styrelsen får lägga upp det i Kunskapsbanken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen