• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vad menas med användningsförbud?

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Borås
Några husbilar man vart lite nyfiken på under sommaren har det stått följande: se bil. Vill inte skriva reg nr på denna då de är med i en klubb med medlemsnr

Vad menas med användnings förbud! Skatten är betald, den är besiktad.
 

Bilagor

  • IMG_3011.jpeg
    IMG_3011.jpeg
    117,9 KB · Visningar: 63
Transportstyrelsen skriver:
Ett skattepliktigt fordon kan ha ett användningsförbud om följande skatter eller avgifter inte är betalda inom den tid som har bestämts enligt de lagar som gäller:

  • felparkeringsavgift
  • fordonsskatt
  • infrastrukturavgift (broavgift)
  • trängselskatt
  • vägavgift.
Jag fick användningsförbud en gång när jag sista dagen betalade skatten. Pengarna kom in men jag hade vänt på två siffror och betalat 674 kr istället för 647 kr eller något liknande. Dvs jag hade betalat för mycket men systemet kunde inte klara av hanteringen utan det måste gå till manuell hantering. Så dagen efter betalningen, dvs efter sista betalningsdag, fick jag användningsförbud. Den manuella hanteringen fixade felet dagen efter och jag fick pengar tillbaka. Men dock användningsförbud en dag pga mitt fel.
 
I mitt fall var det inget allvarligt förutom att jag under en dag inte fick köra bilen. Det hade varit allvarligt om jag då hade varit på resa. Och jag skulle aldrig köpa en bil som har användningsförbud. Det kan vara stora skulder som ligger kvar tills någon, den ansvariga eller den nya ägaren, har betalat skulderna.
 
I mitt fall var det inget allvarligt förutom att jag under en dag inte fick köra bilen. Det hade varit allvarligt om jag då hade varit på resa. Och jag skulle aldrig köpa en bil som har användningsförbud. Det kan vara stora skulder som ligger kvar tills någon, den ansvariga eller den nya ägaren, har betalat skulderna.
Då kan ju minst 3 av de husbilar vi har kollat vart så att de inte fick vara i trafik. Konstigt om man inte kollar upp sådant
 
När vi ser nån snygg eller annorlunda bil på en ställplats så brukar jag roa mig med kolla fakta, typ vikt, skatt osv, så nästan alltid är det privat personer som äger dem.
 
När vi ser nån snygg eller annorlunda bil på en ställplats så brukar jag roa mig med kolla fakta, typ vikt, skatt osv, så nästan alltid är det privat personer som äger dem.
Många som kör olagligt alltså. Själv skulle jag aldrig köpa en bil med användningsförbud utan att få 100% klart med varför den har det. Ibland småskulder, men kan också vara stora skulder som följer med bilen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen