• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vad blir motreaktionen?

Golfbil

iSuppleant
Medlem
Ort
Kalmar
Läste denna idag i tidningen och kom att tänka på att det kanske finns en rimlig motreaktion till detta?


Att många väljer campingar att stå på är ju vedertaget sedan många år (inte alla, jag vet) särskilt vid längre semestrar och/eller övervintring på sydligare breddgrader. Det som verkar vara mest lockande är kombinationen av ett billigt alternativ att stå på i kombination med ett någorlunda bättre väder än hemma under vinterhalvåret. Det vill säga samma anledningar som de i artikeln begagnar sig av (många från Tyskland med Euro), fast vädret kanske bara är det samma och inte bättre.

Men, i och med att alla inte har ekonomi eller vilja att nyttja anläggningar som är som hotell så bör det väl rimligtvis finnas en annan marknad?

Kommer det att bli en kommande trend att det kommer erbjudas billigare platser (mindre faciliteter) på fler ställen i och med att redan befintliga platser uppgraderas och stiger i kostnad.
Eller är det så att de flesta som åker husbil helt enkelt är vana med att "allt" skall finnas och att ställplatsen som funktion (att stanna en natt på resan) helt enkelt redan är borta och att ställplatser numer betraktas som semesteranläggningar man stannar på en längre tid?

Detta har diskuterats mängder med gånger innan, men men, kanske några nya tankar kan dyka upp?
(Att JAG aldrig gör detta eller att sånt använder VI aldrig, kan MAN inte fricampa får det vara,,,,osv osv må ju vara, men tillför kanske inte så mycket)
 
Senast ändrad:
Vi bor på 4-stjärnig camping med ”normalstora” plott (avgränsade ytor) på en relativt ny, ca 10 år gammal fastighet. Ägaren har förra året färdigställt ytterligare 50 nya platser, ännu större och med nymodigheter som egna toa/kök/dusch sockerlådor. Pris är dock detsamma som på den gamla delen. Det finns i övrigt moderna sanitetsutrymmen och tillgång till gemensamma utrymmen för bingo, bridge, linedans, pool med soldäck o.s.v. Det enda som fattas till 5 stjärnor är att det finns massage och annat kroppsvård, men det finns dock ingen efterfrågan heller.

Det intressanta nu är att allt är uppbokat, inte en millimeter kvar till uthyrning. Många bor året runt (billigast per dag räknat) och det är många som bokar 6 månader varje år. Kostnad är överkomlig, dvs på sin höjd med vad ställplatser kostar hemma.

Nu till den senast byggda (som hotell) och modernaste camping i området, bara några hundra meter härifrån, stora platser (10x10m) med restaurang och massa andra nymoditeter med bara en euro/dygn dyrare dock troligen betydligt ”billigare” än vad Danskarna tar. Även där börjar det bli fullt trots att allt inte riktigt är färdigställt.

Vad jag vill säga om ”motreaktion” är att med tanke på hur husvagn & husbilismen i Europa har växt så har alla befintliga campingar i princip blivit belagda året runt och det behövs fler. Det finns en del vanliga parkeringar och några ställen lämpliga för fricamping (kostar inget) som också är fullbelagda hela tiden. Dessa ser vi på våra dagliga rundor med vår Spanskreggad ”lillbil”.

Allt detta kan äventyras och försvinna över en natt om det smäller till i Europa någonstans. Hoppas på motsatsen! Annars är det bara att önska RV folket en vidareutbyggnad av campingar/ställplatser med hyfsad standard och dygnskostnad.

//ranko
 
Jag tror också att det behövs en uppsjö av nya ställen att vara på/ komma till, och onekligen så kommer det också dyka upp fler aktörer skulle jag gissa.

Jag skulle också tro att vi kommer få se än mer av campingliknande "ställplatser" framgent. Varför skulle en ställplatsägare inte vilja att folk stannade 6 nätter istället för två?
Det bör ju rimligen skapa ett incitament för andra börja med samma verksamhet, gissar jag helt vilt.
 
Vi bor på 4-stjärnig camping med ”normalstora” plott (avgränsade ytor) på en relativt ny, ca 10 år gammal fastighet. Ägaren har förra året färdigställt ytterligare 50 nya platser, ännu större och med nymodigheter som egna toa/kök/dusch sockerlådor. Pris är dock detsamma som på den gamla delen. Det finns i övrigt moderna sanitetsutrymmen och tillgång till gemensamma utrymmen för bingo, bridge, linedans, pool med soldäck o.s.v. Det enda som fattas till 5 stjärnor är att det finns massage och annat kroppsvård, men det finns dock ingen efterfrågan heller.

Det intressanta nu är att allt är uppbokat, inte en millimeter kvar till uthyrning. Många bor året runt (billigast per dag räknat) och det är många som bokar 6 månader varje år. Kostnad är överkomlig, dvs på sin höjd med vad ställplatser kostar hemma.

Nu till den senast byggda (som hotell) och modernaste camping i området, bara några hundra meter härifrån, stora platser (10x10m) med restaurang och massa andra nymoditeter med bara en euro/dygn dyrare dock troligen betydligt ”billigare” än vad Danskarna tar. Även där börjar det bli fullt trots att allt inte riktigt är färdigställt.

Vad jag vill säga om ”motreaktion” är att med tanke på hur husvagn & husbilismen i Europa har växt så har alla befintliga campingar i princip blivit belagda året runt och det behövs fler. Det finns en del vanliga parkeringar och några ställen lämpliga för fricamping (kostar inget) som också är fullbelagda hela tiden. Dessa ser vi på våra dagliga rundor med vår Spanskreggad ”lillbil”.

Allt detta kan äventyras och försvinna över en natt om det smäller till i Europa någonstans. Hoppas på motsatsen! Annars är det bara att önska RV folket en vidareutbyggnad av campingar/ställplatser med hyfsad standard och dygnskostnad.

//ranko
Det verkligen behövs flera aktörer som ska träda in i denna niche. Ja tror att det skulle behövas flera och mer omfattande satsningar från kommuner och/eller regioner (och motsvarande i andra länder) i form av byggande av avgiftsfria ställplatser (eller sådana med moderata avgifter om ställplatsen erbjuder något mer än bara plats). Det finns ju klar koppling mellan ökat tillgänglighet för turister och inkomster för lokal turistbaserat näringsliv.
 
Tycker trenden är tydlig och på samma sätt som stora företag tar över camping efter camping, så dyker det upp nya "företag som tar över ställplatser på typ båt o golfklubbar. Och mot en rimlig kostnad avlastar de klubbarna från all administration mot en kostnad som så klart läggs på ställplatsavgiften. Har sett detta både hemma o nere i norra europa.
I sydeuropa har de ff inte sett denna möjlighet o tjäna lite pengar på en tom natt parkering.
 
Sant att det dyker upp aktörer som tar över platser/administration på små ställen. En helt naturlig reaktion när det finns pengar att tjäna.
Stora campingkedjor likaså, om än i ett större format som passar deras övriga verksamhet för att undvika för stor diversifiering.

Så om små ställen, båtklubbar, golfklubbar osv osv tas över av externa aktörer och stora campingkedjor tar över mellanstora campingar och priserna går upp.

Sedan kan man undra vart prisgränsen går för det stora flertalet?
Många har både råd och viljan att betala för att få det man vill, men är det de stora flertalet?

Vad är eller kan tänkas vara en motreaktion? Det brukar alltid bli en sådan.

Kommer det kanske dyka upp fler privata markägare som startar platser?
Kommer det bli någon kommun som styr upp något "halvkommunalt"?
Behovet finns ju trots allt.
 
Om trenden fortsätter, att t.ex allt fler och mindre ställplatsägare söker sig till aktörer som tar över den administrativa skötseln
och erbjuder t.ex förtidsbokning m.m, då får vi nog vänja oss vid en helt annan prissättning än idag.
Icke anslutna ställplatsägare kommer givetvis följa efter prisutvecklingen och justera sin priser uppåt.
Alla vill ju tjäna pengar... det får man väl acceptera.

Växer sig nu dessa "mellanaktörer" sig stora och starka, så kommer de med all säkerhet påverka utvecklingen i den riktning,
som t.ex campingägare försökt driva. Ingen av dessa kommer att tillåta s.k. "friplatser" i närheten av sina anläggningar.

Drömmen om, att kommuner skulle upplåta fria parkeringsytor för oss husbilister i ideellt syfte,
skulle givetvis betecknas som "snedvriden" konkurrens.

Därför ser det nog rätt dystert ut i min egen lilla kristallkula,
att vi husbilister skulle få större tillgång i gamla Svedala att få åtnjuta frihetens sötma och övernatta på "friplatser".
Den s.k. "rätten" kommer nog tyvärr beskäras alltmer, ju mer trycket med ett stigande antal husbilar i samhället ökar.
Det börjar väl knaka i fogarna även nere i Spanien efter vad man förstått.

Vad man skulle kunna tänka sig att göra åt detta eller att kunna motverka den här utvecklingen,
så säger jag som 5-klassarna bruka svara i radioprogrammet;
"på fråga A... har vi inget svar och på fråga B ... vet vi inte.!
 
Senast ändrad:
Jag skulle inte oroa mig så mycket. Det händer så mycket hela tiden där campingägare och diverse investerare riskerar brakförluster om dom ”gapar” för mycket. Glöm inte covid som ödelade stora delar av turistverksamheter i några år, tomma campingar och ställplatser överallt, Putin kan på nolltid skapa kaos eller röra om i grytan rejält med ännu värre påföljder.
Den som står främst för fricampingar och parkeringar (läs: gratis ”ställplatser”) tror jag är kommuner och då talar jag om ställen vi sovit på i Frankrike och Spanien. Inte sällan blir man bjuden på både plats, tömning, påfyllning och även (hör o häpna) gratis el. Många sådana ställen ligger i anslutning till vinproduktion, idrottsplatser, museer och t.o.m. kyrkor. Dessa tror jag inte försvinner så hux flux utan vidare. Mosel är en magnet som drar Europas glada vinprovare och erbjuder så klart en budget-övernattning för att kunna sälja sina enorma vinlager genom ”Weiegut” (vineri) sällskap/kedjor…

Vad jag däremot är riktigt besviken på är Svenska kommuner och rastplats ansvariga. I ett brev till en av rastplats chefer och beslutsfattarna för några år sen påpekade jag vikten av att backa upp slogan ”Sverige är fantastiskt” med tömningsplatser och annat HB/HV behövligt (även transportsektorn). Svar jag fick var att detta ligger inte inom hans ”uppdrag” utan ska hanteras genom den privata sektorn… ”var god skölj”…
 
Jag skulle inte oroa mig så mycket. Det händer så mycket hela tiden där campingägare och diverse investerare riskerar brakförluster om dom ”gapar” för mycket. Glöm inte covid som ödelade stora delar av turistverksamheter i några år, tomma campingar och ställplatser överallt, Putin kan på nolltid skapa kaos eller röra om i grytan rejält med ännu värre påföljder.
Den som står främst för fricampingar och parkeringar (läs: gratis ”ställplatser”) tror jag är kommuner och då talar jag om ställen vi sovit på i Frankrike och Spanien. Inte sällan blir man bjuden på både plats, tömning, påfyllning och även (hör o häpna) gratis el. Många sådana ställen ligger i anslutning till vinproduktion, idrottsplatser, museer och t.o.m. kyrkor. Dessa tror jag inte försvinner så hux flux utan vidare. Mosel är en magnet som drar Europas glada vinprovare och erbjuder så klart en budget-övernattning för att kunna sälja sina enorma vinlager genom ”Weiegut” (vineri) sällskap/kedjor…

Vad jag däremot är riktigt besviken på är Svenska kommuner och rastplats ansvariga. I ett brev till en av rastplats chefer och beslutsfattarna för några år sen påpekade jag vikten av att backa upp slogan ”Sverige är fantastiskt” med tömningsplatser och annat HB/HV behövligt (även transportsektorn). Svar jag fick var att detta ligger inte inom hans ”uppdrag” utan ska hanteras genom den privata sektorn… ”var god skölj”…
Instämmer helt med vad Ni skriver. Man bör skilja på vad som sker i Sverige och i andra länder. Det finns gott om exempel på att flera aktörer i t.ex. Spanien och Frankrike har sedan länge insett den indirekta vinsten med att satsa på husbilsturism.
Mina personliga åsikter dvs ytterst subjektiva sådana, sammanfattar jag kort så här. Principen att tjäna pengar direkt, som hänvisas till i några tidigare inlägg, är felaktig och kan ha flera orsaker. De viktigaste av dessa är kortsiktigt tänkande och systemfel. Det är inte bra kombination: från ena sidan - girighet och från andra sidan - stel form av utveckling av juridisk infrastruktur som inte hinner förändras (när världen förändras) för att stimulera mer optimal samhälletsutveckling.
 
Precis som Ranko så tror jag inte att det kommer finnas enbart dyra "campingställplatser" framgent.
Jag undrar om den växande skara av gårdsbutiker(som ett exempel) kommer att börja erbjuda platser, nor rom Kalmar har i alla fall en börjat och jag tror att det kommer dyka upp fler. Frågan är ju då om det är intressant för de som åker husbil? Ingen stad att strosa i 150 meter från bilen, med restauranger och eventuellt vatten i närheten, helst utanför vindrutan?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen