• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vatten - Dränkpump Vad är detta? på botten av vattentanken

Brogu

Välkänd medlem
Medlem
Bilfabrikat
Fiat Malibu, "Plåtis"
Idag gjorde jag en koll av vattentanken och då såg det ut så här. Ja, det såg ut så när jag tittade för 1 år sedan också. Försökte få upp den med en (boule)magnet men den verkar inte vara magnetisk. Bytte dränkpumpen för 5,5 år sedan då var den inte där. Alltså bör det vara något som sitter upptill på undersidan som har lossnat och trillat ner, men vad? Allt fungerar ju.P1040655a.jpg

Har ingen aning om vad det är i botten på tanken.
Däremot vet jag hur jag skulle gjort för att avlägsna den "föroreningen".
Hämtat fram min gamla Plocke-Pinne,
som numera heter: Gripklo, Böjbar eller Flexibel.
Ett sällan-verktyg, men oslagbart när det behövs.
Lagt in en lånad bild.
Lycka till.

Biltema. Artnr. 71-1003. 85 sek
Jula. Artikelnr. 023669. 100 sek
Clas Ohlson. Artikelnr: 40-7526. 100 sek

Gripklo.webp

Tack för den. Vore käckt med en sån. Den stör ju inte mig mer än en gång om året 🤑. Och frågan är ju, vad är det som trillat ner från ovan. För jag tror inte att någon har lyckats flytta på två madrasser, få upp locket till tanken och släppa ner grejen. Därför tror jag att den har suttit på insidan, uppåt. Om den inte har uppstått alldeles själv, på egen hand. Sånt har visst hänt förr...:cool:

En sådan här är inte heller fel att ha. Med den kan du kolla upptill i tanken och se om något verkar saknas någonstans.

Jag har också en Malibu plåtis, kan kolla i tanken på den om jag ser något liknande sitta upptill. Men det blir inte förrän den kommit ut ur vinteridet.

Idag gjorde jag en koll av vattentanken och då såg det ut så här. Ja, det såg ut så när jag tittade för 1 år sedan också. Försökte få upp den med en (boule)magnet men den verkar inte vara magnetisk. Bytte dränkpumpen för 5,5 år sedan då var den inte där. Alltså bör det vara något som sitter upptill på undersidan som har lossnat och trillat ner, men vad? Allt fungerar ju.Visa bilaga 45596

Försök att filma runt i tanken med mobilen. Någonstans måste grejen komma ifrån!

Det ser ut som en typ av mutter/mutterstycke att skruva på för hand. Den är troligen gängad invändigt och den räfflade delen är för att få grepp med fingrarna när man skruvar åt den. O-ringen skall troligen på innan muttern skruvas dit.
Har du inget skruvaktigt med gänga som sticker ner från locket?
Får ta en film imorgon, kanske 😎.

Ja, det kan man tro. Men hur i all världen har den då hamnat i min vattentank? Vi köpte bilen 2019, då hade den gått 2 säsonger och pumpen var slut. Vi bytte till en mycket starkare pump och fick storstäda vattentanken eftersom den såg ut som om föregående ägare fyllt vatten från gödselstacken 🤠. Så nuvarande pump har hållt i 5,5 år men då håller vi igång året runt också. Men det förklarar ändå inte "slangmunstycket", dom slangmunstycken vi använt har bara varit typ Gardenas=plast.
Nu är jag verkligen ledbruten efter att ha stått på knä ihopkrupen på dessa sängbrädor och försökt balansera telefonen och böja mig ner i tankhålet. Så här blev det i alla fall och jag misstänker den blåa pluggen. Kan det vara en avrinningsventil? Det går nämligen en slang därifrån på ovansidan och bakåt.
Men, som min hustru sa, det har ju funkat hitills så varför bry sig.:cool:IMG20250411143753a.jpgIMG20250411143503a.jpg

Kan det vara en avrinningsventil? Det går nämligen en slang därifrån på ovansidan och bakåt.
Det brukar ju finnas en luftningsslang för att luft ska komma ut när man fyller och komma in när man tömmer. Är inte den blå och tillhörande slang en sådan?

Jag tror Alte Schwede kan vara något på spåret. Det är aldrig någon annan som haft tillgång till bilen och tanken?

Det kanske ändå inte varit Gardenamunstycken överallt ni varit under 5,5 år? Om det är en sådan som inlägg 14 visar kanske den har lossnat från påfyllningsslangen på någon camping/ställplats och följt med vattenflödet genom påfyllningsröret in i tanken. Eller legat i påfyllningsröret när ni köpte bilen och så småningom sköljts ned i tanken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen