• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vår resa till Portugal 2022

Brogu

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Färjestaden
En sån start på vår resa mot Portugal som vi hade planerat att börja på annandagen. Då var det ju ishalka i trakterna så vi fick vara med barnbarna en dag extra och det gjorde ju inget. När vi väl kom iväg på tredjedag jul var det ändå halt ner mot Kalmar men värst var nog den underbara solen som envisades att skina rakt in mot oss i husbilen. Vi kom fram till Lomma som planerat och där började det blåsa hårt och regna, vilket fortsatte även idag. Men bron var öppen så vi försökte i 11m/s och 17 i vindbyarna, det gick inte fort och nästan på gränsen till kramp i händerna. När vi handlat lite på Aldi och närliggande butik i Burg kände jag, nu får det snart räcka. Så vi tog oss till Heiligenhafen för tredje gången i år vilket vi trodde skulle vara lätt men plats 90 var ledig, tack och lov!
vlcsnap-2022-12-28-18h14m04s014.jpg
 
Så blev det en ny dag med kraftig blåst och regnskurar, men inget att spara på utan full fart framåt 🤠 . Vilket märktes på som normalt ligger på 0,85 låg idag på 1,25 liter per mil, j-a motvind. A1 till i höjd med Greven där vi svängde västerut på A43 riktning Recklingshausen och vi hittade SP vid Haltern am See. En trevlig liten ställplats. Skulle naturligtvis ha fotat den men glömde av det i regnet. Vi gjorde då 45 mil på 5½ timme. Idag skulle vi prova på en "ny" rutt, att hålla oss långt västerut för att slippa den snö som föll för en månad sen men nu har töat bort. Alltså Essen-Eindhoven-Antwerpen-Gent-Lille och vidare. Det var förresten på Antwerpens bedrövligt hemska ringväg (hur lång som helst) som jag beslutade mig 2005 att skaffa en GPS. In i Frankrike kom vi och till en stor och välfylld ställplats i Arras där tyvärr vattnet är ur funktion och det är just precis det vi behöver. Därför måste vi åka vidare imorgon. Det blev ändå 40 mer mil närmare målet.
P1030560a.jpg
 
Jakten på vattnet gick vidare på nyårsaftonen, vatten fanns ju men bara uppifrån och från sidan. Inget i kranen. Det blåste även hård vind denna dag, när jag släppte gasen tvärstannade bilen. Jag som trodde att Ducaton var en aerodynamisk fulländning:ROFLMAO:. Nåväl, vi kom fram till en härlig ställplats med gratis vatten/tömning och en massa djur för 5€, kolla bara deras prislista. Synd bara att det var nyårsaftonskväll🤠.
P1030564a.jpg
Idag gick färden vidare i 6 timmar och så långt vi ville kom vi inte, Frankrike är stort med tanke på alla ostar ( var det inte det de Gaulle sa, och alla rondeller). Står nu på en gratisplats med tömning/fyllning. Finns risk för att det blir ytterligare en natt i Frankrike. Det är ju inte läge för sight-seeing nu eftersom vi bara vill komma fram så fort som möjligt, och vi har tidigare år snurrat runt mycket här i Frankrike.
P1030561a.jpg
 
Summera ska man ju göra vid årsskiftet. Det blev 1746 mil och 234 nätter i Urgan förra året, nästan en halvering från åren vi flängde runt som mest. Nåväl efter föregående dag när vi fick uppleva 100 rondeller och 50 franska byar som alla ser nästan identiska ut beslöt jag mig igår morse för att ta ett allvarligt snack med tanten(GPS:en) och det visar sig då att "undvik betalväg" var valt, där har vi förklaringen till att det blev som det blev. Måste ha hänt vid uppdateringen vi gjorde hemma.
Vilken skillnad, vi hinner alltså till Spanien idag. Så vi blåser på på betalvägen mot Bordeaux snabbt och lätt. På ringvägen runt Bordeaux är det gratis och massiv trafik som just för vår del blir lite problem, 2 filer ska bli en pga olycka, en Merca tycks har blivit klämd av en tankbil. Fronten och hela sidan intryckt.
Fortsätter på A63 ner mot spanska gränsen i ömsom duggregn, ömsom sol. Passerar namn på många ställen vi varit på tidigare. Bestämmer oss för en gratis ställplats, Bergera, visserligen helt o-mysig men den ligger längs vägen söderut. Lite störigt eftersom den ligger vid ett industriområde och dom började banka på plåt klockan 3 på natten.
Idag på morgonen tänkte vi som så att om vi kör som bara den kanske det räcker med en natt till i Spanien. Vi tänker köra in till Portugal längst söderut. Massiv dimma idag så det är bara att ställa in farthållaren på 95km/h och dra iväg. Inte en chans att njuta av den spanska speciella naturen förrän kl. 14 i höjd med Salamanca lättade det och den underbara solen tittade fram. Efter 6 timmar och 20 minuter och 56 mil kom vi fram till denna ställplatsen i Carnaval några mil norr om Caceres.
P1030569a.jpg
 
Tillbaka till gårdagen, vi skulle bara ha kört 2,5 timme till SP i Palencia för att tvätta av bilen på deras gratisplats. Där finns tvättplatta med ramp för husbilar, men i tät dimma och en temperatur som pendlade mellan noll och två plus är jag inte svår att övertyga.
Idag hade jag missbedömt avståndet till VRSA, det var lite längre än jag trott. Det blev alltså 5 timmar bakom ratten innan vi kom fram, och fullt var det också så vi får stå utanför. Gratis är gott!
Nu är ju detta tionde gången vi är i Portugal och nionde gången som vi ska vara mer än 4-5 månader, det har liksom blivit vårt andra hem och det på parque de Galé. Att vi nu är i VRSA beror på att vi ville se den stora utställningen som pågår till den 8/1 och att Britt skulle köpa en frotté grej här i frottéstaden.
a.jpgP1030574a.jpg
 
Nu är vi i mål sedan igår. Härligt att vara här igen. Allt är sig nästan likt förutom en del igenslagna restauranger och dom som har semesterstängt. Idag blev det storstädning inuti bilen och utsidan får jag ta på måndag. Och det bästa av allt, shorts på!
Kul att ni följt med så här långt, kanske fortsätter jag att skriva här eller i en ny tråd.
Britt & Gunnar
PS. Någon som har förslag på en bra dashcam till lagom pris, min Rollei tycks bara vilja filma när det passar och inte dom sekvenser jag vill se :cool: DSP1030048a.jpg
 
Nu är vi i mål sedan igår. Härligt att vara här igen. Allt är sig nästan likt förutom en del igenslagna restauranger och dom som har semesterstängt. Idag blev det storstädning inuti bilen och utsidan får jag ta på måndag. Och det bästa av allt, shorts på!
Kul att ni följt med så här långt, kanske fortsätter jag att skriva här eller i en ny tråd.
Britt & Gunnar
PS. Någon som har förslag på en bra dashcam till lagom pris, min Rollei tycks bara vilja filma när det passar och inte dom sekvenser jag vill se :cool: DSVisa bilaga 20183
Tack. Fått idéer till snabb väg till Portugal till senhösten. Första gången för oss till Portugal.
 
Nu är vi i mål sedan igår. Härligt att vara här igen. Allt är sig nästan likt förutom en del igenslagna restauranger och dom som har semesterstängt. Idag blev det storstädning inuti bilen och utsidan får jag ta på måndag. Och det bästa av allt, shorts på!
Kul att ni följt med så här långt, kanske fortsätter jag att skriva här eller i en ny tråd.
Britt & Gunnar
PS. Någon som har förslag på en bra dashcam till lagom pris, min Rollei tycks bara vilja filma när det passar och inte dom sekvenser jag vill se :cool: DSVisa bilaga 20183
Tjena på er,
vi ses kanske till vinter'n igen. Kul att läsa från fler Portugal-älskare.

Vi stod också i Galé i Januari-Mars 2023 (då i den guldbruna Dethleffs'n 40 meter framför er på den andra sektionen nästan mittemot tömning/fyllning) innan vi sakta åkte norrut, via ett par veckor i Armacäo da Pêra. Vi lämnade Portugal 30/3 och ankom Sverige 25/4.

Väl mött igen, vi åker nog in i Portugal i början/mitten på Oktober, och Galé blir ett av våra längre stopp före/under Jul, helt klart.

Até a proxima !

Stefan och Eija Nordberg
high_coast_nomad på Instagram
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen