• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Väst (fram-sidan) Öst, Nord och Syd

ae.in.gbg

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Mölnlycke
Ciao a tutti!

Apropå vilken kommun man kommer från, såg att @skalman52 är från Täby och är/varit elektro civ. ingenjör!!

Jag har flyttat runt en hel del, Göteborg, Skövde, Göteborg, Täby, Göteborg, Biella (Italien), Göteborg, men sedan 6år bor vi i Mölnlycke.

Jag har också gått Elektro! på Chalmers (E88, började 1988). 1997 -1999 bodde jag på Biblioteksgången i Täby centrum och gick genom Grindtorp till Näsbyparks industriområde, där jag jobbade på Micronic Laser Systems, som det hette då, numera heter det Mycronic (ihopslaget med Mydata).

Jag intalade mig att Täby centrum var nästan som Frölunda Torg och seglade 505-jolle i Viggbyholm som var mindre än Fiskebäcks-småbåtshamn men ändå. Och var gång jag träffade någon frågade jag om bra bad ställen, men blev alltid besviken, en gång körde jag ner till Göteborg och ut till Smithska Udden, en helg bara för att bada!

Jag träffade min Italienska fru när jag jobbade i Biella med elektronik för textil-maskiner. Biella är långt uppe i nordvästra Italien, i Piemonte på gräns till Valle d'Aosta, så man kan säga att hon är en Italiensk norrlänning och jag är en Svensk Napolitanare! På så vis möts vi på "mitten"

Mvh
Anders
 
Micronic i Täby, där jag började jobba 1997, som nr 86, ett år innan var dom bara 35 st, året efter var vi 150 st!! Gjorde (och gör b.l.a fortfarande) mycket avancerade foto-plotters som ritade mönster till bl.a. bildskärmar och tjock-tv (skuggmasken) bättre än mikrometer precision på mer än 1 meters rityta.
En otroligt intensiv, lärorik o rolig period, med mycket pionjäranda! Jag var även med på installationen i Japan av då världens största, 1.7m lång rityta, till en underleverantör till Pioneer för deras stora plasma tv apparater! Såg en 50 tums plasma tv i Akhiabara (elektronik affärs området i Tokyo) kommer inte ihåg i yen vad den kostade, men det var lika mycket som en volvo v40 kostade då 1998!

Jag dras till denna typ av företag/projekt med mycket pionjäranda, men det har varit slumpen, som gjort att jag vid rätt tillfälle träffat någon och fått informationen att jobbet finns att söka. Då hösten 1996 träffade jag några stockholmare på ett bröllop i Lerum, som sa att jag skulle kolla jobbanonserna i DN, och det gjorde jag dagen efter, och såg en som "pratade" direkt till mig!

Och yngefär på liknande sätt har det varit flera gånger, jag blir mer och mer fatalist ju äldre jag blir, vägen vet!

Också när jag hittade hit, genom att jag såg Göstas länkade foton, som bara låg kvar en kort stund!

Mvh
Anders
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen