• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Värme Värt att veta om husbilens uppvärmningssystem

Bäckis

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Nyköping
Eftersom jag tidigare skapat "värt att veta om elsystem" så kommer här en fortsättning med uppvärmning.
Att jag skapar dessa är inte enkom för att hjälpa er utan jag känner på mig att jag kommer börja glömma vissa viktiga saker och då är dessa trådar enkla att hitta och söka info i.
Börjar även jag komma upp i åren och bli gammal och gaggig ;-)

Var ska vi då börja om inte på vilka typer av uppvärmningssystem man kan stöta på i en husbil (redan här kanske jag glömt något).
Vi har luftburen värme där värmen kan alstras av el, gasol eller diesel.
Värmaren värmer oftast, inte alltid, även varmvattnet i en liten beredare (även om jag sett genomströmningsberedare så tror jag dessa är ovanliga i husbilar).
Luften tas in i värmaren via fläkten och blåses ut i rör runt om i bilen.

Den andra typen är vattenburen (eller egentligen vätskeburen eftersom det är glykol i systemet).
Även där alstras värmen av el, gasol eller diesel.
Här värms vätskan i pannan och pumpas runt i bilen genom rör som med jämna mellanrum (oftast under fönster) är försedda med kamflänsar (konvektorer).
Konvektorerna gör att den värmeavgivande ytan blir större än bara röret och mer värme avges.

Finns det då några fördelar eller nackdelar med respektive system?
Luftburen
- Kort uppvärmningstid (värmen kommer direkt)
- Är inte hela bilen uppvärmd "försvinner" värmen när man öppnar dörren
- Snabbt system, ändra termostaten och inom minuter så har du kännbar temperaturförändring.
- Drar lite mer el vid 12V drift då en fläkt ska driva runt värmen.
- Börjar en slang läcka får du bara värme på "fel" ställe, inga skador.
- Låter mer, framför allt när fläkten behöver jobba på vid stark kyla (har själv -10 idag och fläkten går nästan ljudlöst på lågvarv).

Vätskeburen
- Längre uppvärmningstid
- Behåller värmen bättre vid yttre påverkan (öppen dörr).
- Långsamt system, tar tid innan du känner en temperaturförändring efter ändring på termostaten.
- Något energisnålare vid 12V drift då det bara är en liten cirkulationspump som drar runt vattnet.
- Kan även användas att värma golvet (vätskeburen golvvärme).
- Kan förvärma motorn (om värmeväxlare är monterad).
- Motorn kan användas till värme i bodelen (om värmeväxlare är monterad).
- Om systemet skulle börja läcka kan man få stora skador på golv och väggar.
- Betydligt större vikt.
- Dyrare, både installation och underhåll.
- Nästan ljudlös.

Vilket system är då mest energieffektivt?
Självklart luftburet då detta bara växlar värmen en gång.
Fast egentligen inget man märker av förutom i laboratoriemiljö.

Om man hårddrar det så går det åt lika mycket energi att värma en kubikmeter luft med luft som med luft som värms med vatten (typ).

Hur var det då med energi och effekt?
Kanske ska förklara innan jag slänger mig vidare....
Energi är ett mått på en mängd som åtgår för tex uppvärmning medan effekt är styrkan som man värmer med.
Om 1 000W värmer 1m3 luft på 1h så har det åtgått 1kWh att värma luften.
Om 2 000W värmer 1m3 luft på 30min så har det fortfarande åtgått 1kWh att värma luften men på halva tiden eftersom effekten är dubbelt så stor.
Krångligt?

I flera trådar har det tagits upp att med de höga elpriserna vi har måste det bli billigare att värma med gasol eller diesel, eller blir det det?
Kanske eller kanske inte, det beror på hur vi väljer att räkna.
Tar vi det dyraste priset på gasol (typ från macken) och jämför mot vad vi betalar för elen på natten så vinner elen och vise versa.
Om jag lägger in en beräkning här så kan man räkna mot egna förutsättningar.

Nedanstående siffror är inget jag hittat på utan siffrorna återfinns i diverse dokument och handböcker.
En gasolpanna har en verkningsgrad på ca 95-97% (jag räknar på 96%) = 96% * 12,8kWh = 12,29kWh/kg = 2,43kr/kWh
En elpanna har en verkningsgrad på, i princip, 100%. = 1,50kr/kWh
En dieselpanna har en verkningsgrad på ca 90%. = 90% * 9,7 = 8,73kWh/lit = 2,38kr/kWh
Gasol kostar 29,90kr/kg på Gasolmacken i Nyköping och ur 1kg gasol får man 12,8kWh.
El betalar jag 1,50kr/kWh i snitt för.
Diesel kostar 20,81kr/liter på ÅFA med rabatt och ur 1lit diesel får man 9,7kWh.

Att producera 1kW värme med energislagen el/gasol/diesel kostar således 1,50/2,43/2,38kr/kWh.
Billigast är då el.
Många campingplatser tar extra betalt för el, tex därvid står nu 40kr/24h med 10A säkring.
När man står på 10A säkring kan man max plocka ut 2300W/h vilket då kostar 0,73kr/kWh.
Att producera 1kWh värme här kostar då 73öre.

Det är väldigt sällan det är billigare att värma på annat energislag än el.

Dock har husbilspannorna den fördelen att de har betydligt högre effekt på gasol/diesel än på el vilket gör att om man vill värma upp fort (och om det är riktigt kallt hålla värmen) så kan man kombinera alternativt växla mellan energislagen.
De flesta pannor ligger runt 6kW på gasol/diesel och ca två på el.

Nu får jag kommentaren -Du har ju glömt golvvärmen!
Fast hur många husbilar klarar hela sin uppvärmning på enbart elektrisk golvvärme?
Är det ens någon?
Golvvärmen (elektrisk) får nog snarare ses som en komforthöjare för att minska kalla golv.
Lite som att ha en värmefilt hemma fast hemmet redan är uppvärmt.
Tillägg: ett eldrivet värmegolv är en värmekälla och ett vattenburet är endast ett distributionssystem för varmvattnet från pannan.

Även ac med värmepumpsfunktion får räknas hit.
Står du inte på elstolpe eller kör ett bränsledrivet elverk (dyrt sätt att värma) har du ingen nytta av det.

Ok. Vad föredrar jag? Har jag testat båda systemen?
I husbil har jag haft båda systemen, dock saknades växlar funktionen på det vattenburna.
På en husvagn, med vattenburen värme, byggde jag ett system för att koppla ihop bilen med husvagnens värmesystem och det funkade toppen.
Egentligen vurmar jag varken för det ena eller andra. Båda systemen är bäst på olika saker.
Huvuduppgiften, att värma husbilen utan tillgång till 230V klarar båda med bravur!
 
Senast ändrad:
Eftersom jag tidigare skapat "värt att veta om elsystem" så kommer här en fortsättning med uppvärmning.
Att jag skapar dessa är inte enkom för att hjälpa er utan jag känner på mig att jag kommer börja glömma vissa viktiga saker och då är dessa trådar enkla att hitta och söka info i.
Börjar även jag komma upp i åren och bli gammal och gaggig ;-)

Var ska vi då börja om inte på vilka typer av uppvärmningssystem man kan stöta på i en husbil (redan här kanske jag glömt något).
Vi har luftburen värme där värmen kan alstras av el, gasol eller diesel.
Värmaren värmer oftast, inte alltid, även varmvattnet i en liten beredare (även om jag sett genomströmningsberedare så tror jag dessa är ovanliga i husbilar).
Luften tas in i värmaren via fläkten och blåses ut i rör runt om i bilen.

Den andra typen är vattenburen (eller egentligen vätskeburen eftersom det är glykol i systemet).
Även där alstras värmen av el, gasol eller diesel.
Här värms vätskan i pannan och pumpas runt i bilen genom rör som med jämna mellanrum (oftast under fönster) är försedda med kamflänsar (konvektorer).
Konvektorerna gör att den värmeavgivande ytan blir större än bara röret och mer värme avges.

Finns det då några fördelar eller nackdelar med respektive system?
Luftburen
- Kort uppvärmningstid (värmen kommer direkt)
- Är inte hela bilen uppvärmd "försvinner" värmen när man öppnar dörren
- Snabbt system, ändra termostaten och inom minuter så har du kännbar temperaturförändring.
- Drar lite mer el vid 12V drift då en fläkt ska driva runt värmen.
- Börjar en slang läcka får du bara värme på "fel" ställe, inga skador.
- Låter mer, framför allt när fläkten behöver jobba på vid stark kyla (har själv -10 idag och fläkten går nästan ljudlöst på lågvarv).

Vätskeburen
- Längre uppvärmningstid
- Behåller värmen bättre vid yttre påverkan (öppen dörr).
- Långsamt system, tar tid innan du känner en temperaturförändring efter ändring på termostaten.
- Något energisnålare vid 12V drift då det bara är en liten cirkulationspump som drar runt vattnet.
- Kan även användas att värma golvet (vätskeburen golvvärme).
- Kan förvärma motorn (om värmeväxlare är monterad).
- Motorn kan användas till värme i bodelen (om värmeväxlare är monterad).
- Om systemet skulle börja läcka kan man få stora skador på golv och väggar.
- Betydligt större vikt.
- Dyrare, både installation och underhåll.
- Nästan ljudlös.

Vilket system är då mest energieffektivt?
Självklart luftburet då detta bara växlar värmen en gång.
Fast egentligen inget man märker av förutom i laboratoriemiljö.

Om man hårddrar det så går det åt lika mycket energi att värma en kubikmeter luft med luft som med luft som värms med vatten (typ).

Hur var det då med energi och effekt?
Kanske ska förklara innan jag slänger mig vidare....
Energi är ett mått på en mängd som åtgår för tex uppvärmning medan effekt är styrkan som man värmer med.
Om 1 000W värmer 1m3 luft på 1h så har det åtgått 1kWh att värma luften.
Om 2 000W värmer 1m3 luft på 30min så har det fortfarande åtgått 1kWh att värma luften men på halva tiden eftersom effekten är dubbelt så stor.
Krångligt?

I flera trådar har det tagits upp att med de höga elpriserna vi har måste det bli billigare att värma med gasol eller diesel, eller blir det det?
Kanske eller kanske inte, det beror på hur vi väljer att räkna.
Tar vi det dyraste priset på gasol (typ från macken) och jämför mot vad vi betalar för elen på natten så vinner elen och vise versa.
Om jag lägger in en beräkning här så kan man räkna mot egna förutsättningar.

Nedanstående siffror är inget jag hittat på utan siffrorna återfinns i diverse dokument och handböcker.
En gasolpanna har en verkningsgrad på ca 95-97% (jag räknar på 96%) = 96% * 12,8kWh = 12,29kWh/kg = 2,43kr/kWh
En elpanna har en verkningsgrad på, i princip, 100%. = 1,50kr/kWh
En dieselpanna har en verkningsgrad på ca 90%. = 90% * 9,7 = 8,73kWh/lit = 2,38kr/kWh
Gasol kostar 29,90kr/kg på Gasolmacken i Nyköping och ur 1kg gasol får man 12,8kWh.
El betalar jag 1,50kr/kWh i snitt för.
Diesel kostar 20,81kr/liter på ÅFA med rabatt och ur 1lit diesel får man 9,7kWh.

Att producera 1kW värme med energislagen el/gasol/diesel kostar således 1,50/2,43/2,38kr/kWh.
Billigast är då el.
Många campingplatser tar extra betalt för el, tex därvid står nu 40kr/24h med 10A säkring.
När man står på 10A säkring kan man max plocka ut 2300W/h vilket då kostar 0,73kr/kWh.
Att producera 1kWh värme här kostar då 73öre.

Det är väldigt sällan det är billigare att värma på annat energislag än el.

Dock har husbilspannorna den fördelen att de har betydligt högre effekt på gasol/diesel än på el vilket gör att om man vill värma upp fort (och om det är riktigt kallt hålla värmen) så kan man kombinera alternativt växla mellan energislagen.
De flesta pannor ligger runt 6kW på gasol/diesel och ca två på el.

Nu får jag kommentaren -Du har ju glömt golvvärmen!
Fast hur många husbilar klarar hela sin uppvärmning på enbart elektrisk golvvärme?
Är det ens någon?
Golvvärmen (elektrisk) får nog snarare ses som en komforthöjare för att minska kalla golv.
Lite som att ha en värmefilt hemma fast hemmet redan är uppvärmt.
Tillägg: ett eldrivet värmegolv är en värmekälla och ett vattenburet är endast ett distributionssystem för varmvattnet från pannan.

Även ac med värmepumpsfunktion får räknas hit.
Står du inte på elstolpe eller kör ett bränsledrivet elverk (dyrt sätt att värma) har du ingen nytta av det.

Ok. Vad föredrar jag? Har jag testat båda systemen?
I husbil har jag haft båda systemen, dock saknades växlar funktionen på det vattenburna.
På en husvagn, med vattenburen värme, byggde jag ett system för att koppla ihop bilen med husvagnens värmesystem och det funkade toppen.
Egentligen vurmar jag varken för det ena eller andra. Båda systemen är bäst på olika saker.
Huvuduppgiften, att värma husbilen utan tillgång till 230V klarar båda med bravur!
Du har också som Westfalia en kombination av vatten/ luftvärme!
En värmare i vårt fall en Ebersprächer värmer vatten som cirkulerar genom fläktelement, fläktarna blåser ut den varma luften i HB, vi har som extra utrustning också vattenburen golvvärme som styrs med separat termostat!
Däremot inget Elpatron vilket gör att vi om vi står på plats med Ström spar 50-75:-
Vi har kompressor kyl och enbart gasol för spisen!
 
Du har också som Westfalia en kombination av vatten/ luftvärme!
En värmare i vårt fall en Ebersprächer värmer vatten som cirkulerar genom fläktelement, fläktarna blåser ut den varma luften i HB, vi har som extra utrustning också vattenburen golvvärme som styrs med separat termostat!
Däremot inget Elpatron vilket gör att vi om vi står på plats med Ström spar 50-75:-
Vi har kompressor kyl och enbart gasol för spisen!
Ni har då fortfarande vattenburen värme. Och distributionssystemet är fläktkonvektor i stället för vanliga konvektorer (element).
 
Vi har det bästa så att säga en kombination av vattenburen och luftburen värme.
Luftburen värme gör att värmen sprids snabbt och vattnet gör att luften blir het inte ljummen.
LMC hade tidigare luftburen Truma med vattenburen golvvärme fungerade utmärkt.
 
Vi har det bästa så att säga en kombination av vattenburen och luftburen värme.
Luftburen värme gör att värmen sprids snabbt och vattnet gör att luften blir het inte ljummen.
LMC hade tidigare luftburen Truma med vattenburen golvvärme fungerade utmärkt.
Nja. Det tar fortfarande längre tid att värma upp vattnet som sedan ska cirkulera i fläktkonvektorerna än vad en panna som värmer luft direkt gör.
Sedan är det en viss, om än lite, förlust varje gång energin ska ändra typ.
Dvs.
Först är energin bunden i diesel eller gasol som förbränns och överför energi till ett media, luft (vid direkt luftvärme) eller vatten (vattenburen värme). Sedan, om systemet är vattenburet måste det överföra energi mellan vatten och luft.

Men jag håller med om att systemet är betydligt snabbare än ett med vattenburna konvektorer utan fläkt.
 
Nja. Det tar fortfarande längre tid att värma upp vattnet som sedan ska cirkulera i fläktkonvektorerna än vad en panna som värmer luft direkt gör.
Sedan är det en viss, om än lite, förlust varje gång energin ska ändra typ.
Dvs.
Först är energin bunden i diesel eller gasol som förbränns och överför energi till ett media, luft (vid direkt luftvärme) eller vatten (vattenburen värme). Sedan, om systemet är vattenburet måste det överföra energi mellan vatten och luft.

Men jag håller med om att systemet är betydligt snabbare än ett med vattenburna konvektorer utan fläkt.
Eftersom Du saknar all erfaret tydligen av Kombo system så förlåter jag Dig :)
Kan nämna att vid temp. på minus 10 gr. tar det 4 min. innan varmluft sprutar ur utblåset för varmluft.
Ebersprächern har hög effekt runt 5600 och värmer snabbt upp ca. 12 liter vatten, den drar ca. 0.41-42 liter per timme vid temp under minus 15 grader, högsta förbrukning jag "mätt" upp är vid 2 övernattningar i Arvidsjaur i 27 minusgrader vindstilla, "mätt" är lite fel men hur gör man, genomströmmningsmätare saknas..ännu! Tankade Absolut fullt 300 m från torget där vi stod vid uppfärden till Jokkmokk, efter 16 tim. ungefär åkte vi och tankade fullt igen, totalt fullt!
Vid hemfärden 3 dygn efteråt var det samma gradantal 27 minus vindstilla.. stod då 18 tim. eftersom vi handlade lite innan vi åkte.
Vid högre yttertemperaturer drar den mycket mindre, 0.2 ungefär., går också att reglera så den startar och går en stund, slår av kanske 2 tim och startar igen någon timme och slår av, vilket gör en del för att få ned förbrukningen, men vill inte ha den avslagen för länge utan då ställer man ner natt temp bara.
Har vintercampat sedan 1984 i Husvagn, lägsta temp 36 minus, senare HB och lägsta temp 41 minus i Jokkmokk 2011, då hade vi en Adria TWIN med Truma och eltillsats, i bodelen hade vi +20 utom under köksmodulen där frukt och konserver blev Djupfrysta, hade på den bilen en Webasto.. som Inte startade, ringde service och snackade, killen skrattade och sa: det är för kallt så den tänder inte...Bra grejer Webasto. Vid minus 25 på hemvägen sparkade den igång!
 
Eftersom Du saknar all erfaret tydligen av Kombo system så förlåter jag Dig :)
Kan nämna att vid temp. på minus 10 gr. tar det 4 min. innan varmluft sprutar ur utblåset för varmluft.
Ebersprächern har hög effekt runt 5600 och värmer snabbt upp ca. 12 liter vatten, den drar ca. 0.41-42 liter per timme vid temp under minus 15 grader, högsta förbrukning jag "mätt" upp är vid 2 övernattningar i Arvidsjaur i 27 minusgrader vindstilla, "mätt" är lite fel men hur gör man, genomströmmningsmätare saknas..ännu! Tankade Absolut fullt 300 m från torget där vi stod vid uppfärden till Jokkmokk, efter 16 tim. ungefär åkte vi och tankade fullt igen, totalt fullt!
Vid hemfärden 3 dygn efteråt var det samma gradantal 27 minus vindstilla.. stod då 18 tim. eftersom vi handlade lite innan vi åkte.
Vid högre yttertemperaturer drar den mycket mindre, 0.2 ungefär., går också att reglera så den startar och går en stund, slår av kanske 2 tim och startar igen någon timme och slår av, vilket gör en del för att få ned förbrukningen, men vill inte ha den avslagen för länge utan då ställer man ner natt temp bara.
Har vintercampat sedan 1984 i Husvagn, lägsta temp 36 minus, senare HB och lägsta temp 41 minus i Jokkmokk 2011, då hade vi en Adria TWIN med Truma och eltillsats, i bodelen hade vi +20 utom under köksmodulen där frukt och konserver blev Djupfrysta, hade på den bilen en Webasto.. som Inte startade, ringde service och snackade, killen skrattade och sa: det är för kallt så den tänder inte...Bra grejer Webasto. Vid minus 25 på hemvägen sparkade den igång!
Jag tror dig men jag vet att det tar längre tid (allt är relativt i hur lång tid man tycker tid är) att först värma vatten än att pannan värmer luften direkt.
Förlusterna är tyvärr även de ett faktum....
 
Jag tror dig men jag vet att det tar längre tid (allt är relativt i hur lång tid man tycker tid är) att först värma vatten än att pannan värmer luften direkt.
Förlusterna är tyvärr även de ett
Vintercampa på riktigt i låga temperaturer under 18 minus, först då får Du erfarenhet av värmesystem i Husbilar!
För att ett värmesystem överhuvudtaget skall fungera oavsett Alde Truma Kombo varianter skall systemen monteras Rätt, finns massor av bilar med Alde där systemet är felmonterat, ingen tilluft finns och då blir det inget drag under konvektorerna..! ta en Kabe kontra LMC 712 jämför dessa som båda har Alde, LMC har den överlägset bästa värmekomforten vilket vi blev väldigt förvånade över!
Vi hade trogna vår vana kört till Jokkmokk när vi köpte Kabe 2008, nu hade vi en vinterbil med golvvärme.. nåja vinterbil är ett diffust begrepp, när vi några år senare köpt en LMC med Alde då kände vi vad begreppet vinterbil stod för!
Mycket bra golvvärme i hela golvet, värme alltså inte jummet som hos Kabe, värme på golvet i WC/Dusch vilket inte Kabe hade!
Alde värmematta på golvet i hytten förhindrade kallraset från fönster!
Vi hade både på Kaben o LMC Finska täcket påmonterat.
När vi byter bil har vi som vana att första helgen i feb. som kommer efter bilbytet köra upp dit för ett äkta Vintertest, av 5 ggr har vi fått Kyla 4 gr, som lägst minus 41 annars runt 35-37 grader. Varmast var det plus 5.
 
Senast redigerad av en moderator:
Frågan kvarstår.
Var tar energin vägen som du hävdar är en förlust i överföringen mellan varmvatten och husbilens bodel?
Ja en sak är ju tex om styrelektroniken har större förluster, då kommer denna värmeökning inte fram lika effektivt till bodelen, pga att styrelektroniken sitter i annat utrymme.
Sen kanske "bastu" effekten har betydelse, om man blåser på huden i varm bastu upplevs det som varmare.
Termodynamik är intressant!
Mvh
Anders
 
Vintercampa på riktigt i låga temperaturer under 18 minus, först då får Du erfarenhet av värmesystem i Husbilar!
För att ett värmesystem överhuvudtaget skall fungera oavsett Alde Truma Kombo varianter skall systemen monteras Rätt, finns massor av bilar med Alde där systemet är felmonterat, ingen tilluft finns och då blir det inget drag under konvektorerna..! ta en Kabe kontra LMC 712 jämför dessa som båda har Alde, LMC har den överlägset bästa värmekomforten vilket vi blev väldigt förvånade över!
Vi hade trogna vår vana kört till Jokkmokk när vi köpte Kabe 2008, nu hade vi en vinterbil med golvvärme.. nåja vinterbil är ett diffust begrepp, när vi några år senare köpt en LMC med Alde då kände vi vad begreppet vinterbil stod för!
Mycket bra golvvärme i hela golvet, värme alltså inte jummet som hos Kabe, värme på golvet i WC/Dusch vilket inte Kabe hade!
Alde värmematta på golvet i hytten förhindrade kallraset från fönster!
Vi hade både på Kaben o LMC Finska täcket påmonterat.
När vi byter bil har vi som vana att första helgen i feb. som kommer efter bilbytet köra upp dit för ett äkta Vintertest, av 5 ggr har vi fått Kyla 4 gr, som lägst minus 41 annars runt 35-37 grader. Varmast var det plus 5.
Det vi först ska titta på är hur är ”Lådan” byggd, är det helt tät som en kylbox? eller har den luftintag?
Helt tät är bara minus, luftintag under konvektorerna är ett måste och luften skall styras genom konvektorn, dessutom måste utsläpp av luft finnas då oftast genom takluckorna med självventilation, d.v.s man behöver inte öppna luckorna utan de fungerar automatisk.
På Elmia 2002 hade jag en diskussion med en ingenjör från Truma, vi talade om värme spridningen, hade då Alde i vår nya Detleff H6840 men var inte nöjd med spridningen av värmen, byggde om senare med data fläktar monterade under konvektorerna och vid dinetten dubbla konvektorer!
Det Han framförde var:
Du kan minska ”värmeförlusten” radikalt på Truma genom att Isolera alla värmeslangarma så de inte av ger värme utom vid ventilerna.. men då får Du troligen sämre värmekomfort då den värme som ”läcker” från slangarna ger komfortvärme genom att värme släpps ut under soffor och skåp… ovanstående är kortfattat och vad jag minns av vad Han sade!
Värme förluster i elektroniken är så liten att den är försumbar.
 
Senast redigerad av en moderator:
Här har @Bäckis skrivit bra information som enligt min uppfattning täcker in 99% av alla husbilar. Det är väl jättebra med den typen av information. Det är väldigt svårt om man skall täcka in den sista procenten så den som har en sådan husbil får kanske leta information någon annan stans. Målet kan inte vara att alla varianter skall finnas med, kan man ge bra information till flertalet får man vara nöjd. Att klaga och gnälla gör ju bara att ingen vill ägna sig att att skriva handledningar oavsett ämne.

/CG
 
Eftersom jag tidigare skapat "värt att veta om elsystem" så kommer här en fortsättning med uppvärmning.
Att jag skapar dessa är inte enkom för att hjälpa er utan jag känner på mig att jag kommer börja glömma vissa viktiga saker och då är dessa trådar enkla att hitta och söka info i.
Börjar även jag komma upp i åren och bli gammal och gaggig ;-)

Var ska vi då börja om inte på vilka typer av uppvärmningssystem man kan stöta på i en husbil (redan här kanske jag glömt något).
Vi har luftburen värme där värmen kan alstras av el, gasol eller diesel.
Värmaren värmer oftast, inte alltid, även varmvattnet i en liten beredare (även om jag sett genomströmningsberedare så tror jag dessa är ovanliga i husbilar).
Luften tas in i värmaren via fläkten och blåses ut i rör runt om i bilen.

Den andra typen är vattenburen (eller egentligen vätskeburen eftersom det är glykol i systemet).
Även där alstras värmen av el, gasol eller diesel.
Här värms vätskan i pannan och pumpas runt i bilen genom rör som med jämna mellanrum (oftast under fönster) är försedda med kamflänsar (konvektorer).
Konvektorerna gör att den värmeavgivande ytan blir större än bara röret och mer värme avges.

Finns det då några fördelar eller nackdelar med respektive system?
Luftburen
- Kort uppvärmningstid (värmen kommer direkt)
- Är inte hela bilen uppvärmd "försvinner" värmen när man öppnar dörren
- Snabbt system, ändra termostaten och inom minuter så har du kännbar temperaturförändring.
- Drar lite mer el vid 12V drift då en fläkt ska driva runt värmen.
- Börjar en slang läcka får du bara värme på "fel" ställe, inga skador.
- Låter mer, framför allt när fläkten behöver jobba på vid stark kyla (har själv -10 idag och fläkten går nästan ljudlöst på lågvarv).

Vätskeburen
- Längre uppvärmningstid
- Behåller värmen bättre vid yttre påverkan (öppen dörr).
- Långsamt system, tar tid innan du känner en temperaturförändring efter ändring på termostaten.
- Något energisnålare vid 12V drift då det bara är en liten cirkulationspump som drar runt vattnet.
- Kan även användas att värma golvet (vätskeburen golvvärme).
- Kan förvärma motorn (om värmeväxlare är monterad).
- Motorn kan användas till värme i bodelen (om värmeväxlare är monterad).
- Om systemet skulle börja läcka kan man få stora skador på golv och väggar.
- Betydligt större vikt.
- Dyrare, både installation och underhåll.
- Nästan ljudlös.

Vilket system är då mest energieffektivt?
Självklart luftburet då detta bara växlar värmen en gång.
Fast egentligen inget man märker av förutom i laboratoriemiljö.

Om man hårddrar det så går det åt lika mycket energi att värma en kubikmeter luft med luft som med luft som värms med vatten (typ).

Hur var det då med energi och effekt?
Kanske ska förklara innan jag slänger mig vidare....
Energi är ett mått på en mängd som åtgår för tex uppvärmning medan effekt är styrkan som man värmer med.
Om 1 000W värmer 1m3 luft på 1h så har det åtgått 1kWh att värma luften.
Om 2 000W värmer 1m3 luft på 30min så har det fortfarande åtgått 1kWh att värma luften men på halva tiden eftersom effekten är dubbelt så stor.
Krångligt?

I flera trådar har det tagits upp att med de höga elpriserna vi har måste det bli billigare att värma med gasol eller diesel, eller blir det det?
Kanske eller kanske inte, det beror på hur vi väljer att räkna.
Tar vi det dyraste priset på gasol (typ från macken) och jämför mot vad vi betalar för elen på natten så vinner elen och vise versa.
Om jag lägger in en beräkning här så kan man räkna mot egna förutsättningar.

Nedanstående siffror är inget jag hittat på utan siffrorna återfinns i diverse dokument och handböcker.
En gasolpanna har en verkningsgrad på ca 95-97% (jag räknar på 96%) = 96% * 12,8kWh = 12,29kWh/kg = 2,43kr/kWh
En elpanna har en verkningsgrad på, i princip, 100%. = 1,50kr/kWh
En dieselpanna har en verkningsgrad på ca 90%. = 90% * 9,7 = 8,73kWh/lit = 2,38kr/kWh
Gasol kostar 29,90kr/kg på Gasolmacken i Nyköping och ur 1kg gasol får man 12,8kWh.
El betalar jag 1,50kr/kWh i snitt för.
Diesel kostar 20,81kr/liter på ÅFA med rabatt och ur 1lit diesel får man 9,7kWh.

Att producera 1kW värme med energislagen el/gasol/diesel kostar således 1,50/2,43/2,38kr/kWh.
Billigast är då el.
Många campingplatser tar extra betalt för el, tex därvid står nu 40kr/24h med 10A säkring.
När man står på 10A säkring kan man max plocka ut 2300W/h vilket då kostar 0,73kr/kWh.
Att producera 1kWh värme här kostar då 73öre.

Det är väldigt sällan det är billigare att värma på annat energislag än el.

Dock har husbilspannorna den fördelen att de har betydligt högre effekt på gasol/diesel än på el vilket gör att om man vill värma upp fort (och om det är riktigt kallt hålla värmen) så kan man kombinera alternativt växla mellan energislagen.
De flesta pannor ligger runt 6kW på gasol/diesel och ca två på el.

Nu får jag kommentaren -Du har ju glömt golvvärmen!
Fast hur många husbilar klarar hela sin uppvärmning på enbart elektrisk golvvärme?
Är det ens någon?
Golvvärmen (elektrisk) får nog snarare ses som en komforthöjare för att minska kalla golv.
Lite som att ha en värmefilt hemma fast hemmet redan är uppvärmt.
Tillägg: ett eldrivet värmegolv är en värmekälla och ett vattenburet är endast ett distributionssystem för varmvattnet från pannan.

Även ac med värmepumpsfunktion får räknas hit.
Står du inte på elstolpe eller kör ett bränsledrivet elverk (dyrt sätt att värma) har du ingen nytta av det.

Ok. Vad föredrar jag? Har jag testat båda systemen?
I husbil har jag haft båda systemen, dock saknades växlar funktionen på det vattenburna.
På en husvagn, med vattenburen värme, byggde jag ett system för att koppla ihop bilen med husvagnens värmesystem och det funkade toppen.
Egentligen vurmar jag varken för det ena eller andra. Båda systemen är bäst på olika saker.
Huvuduppgiften, att värma husbilen utan tillgång till 230V klarar båda med bravur!
Hej det finns en nackdel med luftburen värme för den som är allergisk mot vissa partiklar som pollen och damm för då är vatten buret system bättre.
Mvh Lasse
 
Hej det finns en nackdel med luftburen värme för den som är allergisk mot vissa partiklar som pollen och damm för då är vatten buret system bättre.
Mvh Lasse
I ärlighetens namn är damm en olägenhet för de flesta i Husbil, damm går ju inte att undvika om man inte har övertryck i hela bilen, kommer in genom otäta lister och sådant, sedan orsakar vi själva damm också! 😂
 
I ärlighetens namn är damm en olägenhet för de flesta i Husbil, damm går ju inte att undvika om man inte har övertryck i hela bilen, kommer in genom otäta lister och sådant, sedan orsakar vi själva damm också! 😂
Hej. Men det blir inte bättre när en fläkt snurrar runt luften i husbilen.
Mvh Lasse
 
Ett sätt att förlänga livslängden för cirkulationspumpen i ett värmesystem är att starta den ibland. I fastighetsautomation finns motionskörning av pumpar.
En pump mår inte bra av att stå stilla under långa perioder. Pumpen kan stå stilla under hela vintern i en husbil. Hur man forcerar pumpen i handdrift får man läsa sig till i manualen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen