Eftersom jag tidigare skapat "värt att veta om elsystem" så kommer här en fortsättning med uppvärmning.
Att jag skapar dessa är inte enkom för att hjälpa er utan jag känner på mig att jag kommer börja glömma vissa viktiga saker och då är dessa trådar enkla att hitta och söka info i.
Börjar även jag komma upp i åren och bli gammal och gaggig ;-)
Var ska vi då börja om inte på vilka typer av uppvärmningssystem man kan stöta på i en husbil (redan här kanske jag glömt något).
Vi har luftburen värme där värmen kan alstras av el, gasol eller diesel.
Värmaren värmer oftast, inte alltid, även varmvattnet i en liten beredare (även om jag sett genomströmningsberedare så tror jag dessa är ovanliga i husbilar).
Luften tas in i värmaren via fläkten och blåses ut i rör runt om i bilen.
Den andra typen är vattenburen (eller egentligen vätskeburen eftersom det är glykol i systemet).
Även där alstras värmen av el, gasol eller diesel.
Här värms vätskan i pannan och pumpas runt i bilen genom rör som med jämna mellanrum (oftast under fönster) är försedda med kamflänsar (konvektorer).
Konvektorerna gör att den värmeavgivande ytan blir större än bara röret och mer värme avges.
Finns det då några fördelar eller nackdelar med respektive system?
Luftburen
- Kort uppvärmningstid (värmen kommer direkt)
- Är inte hela bilen uppvärmd "försvinner" värmen när man öppnar dörren
- Snabbt system, ändra termostaten och inom minuter så har du kännbar temperaturförändring.
- Drar lite mer el vid 12V drift då en fläkt ska driva runt värmen.
- Börjar en slang läcka får du bara värme på "fel" ställe, inga skador.
- Låter mer, framför allt när fläkten behöver jobba på vid stark kyla (har själv -10 idag och fläkten går nästan ljudlöst på lågvarv).
Vätskeburen
- Längre uppvärmningstid
- Behåller värmen bättre vid yttre påverkan (öppen dörr).
- Långsamt system, tar tid innan du känner en temperaturförändring efter ändring på termostaten.
- Något energisnålare vid 12V drift då det bara är en liten cirkulationspump som drar runt vattnet.
- Kan även användas att värma golvet (vätskeburen golvvärme).
- Kan förvärma motorn (om värmeväxlare är monterad).
- Motorn kan användas till värme i bodelen (om värmeväxlare är monterad).
- Om systemet skulle börja läcka kan man få stora skador på golv och väggar.
- Betydligt större vikt.
- Dyrare, både installation och underhåll.
- Nästan ljudlös.
Vilket system är då mest energieffektivt?
Självklart luftburet då detta bara växlar värmen en gång.
Fast egentligen inget man märker av förutom i laboratoriemiljö.
Om man hårddrar det så går det åt lika mycket energi att värma en kubikmeter luft med luft som med luft som värms med vatten (typ).
Hur var det då med energi och effekt?
Kanske ska förklara innan jag slänger mig vidare....
Energi är ett mått på en mängd som åtgår för tex uppvärmning medan effekt är styrkan som man värmer med.
Om 1 000W värmer 1m3 luft på 1h så har det åtgått 1kWh att värma luften.
Om 2 000W värmer 1m3 luft på 30min så har det fortfarande åtgått 1kWh att värma luften men på halva tiden eftersom effekten är dubbelt så stor.
Krångligt?
I flera trådar har det tagits upp att med de höga elpriserna vi har måste det bli billigare att värma med gasol eller diesel, eller blir det det?
Kanske eller kanske inte, det beror på hur vi väljer att räkna.
Tar vi det dyraste priset på gasol (typ från macken) och jämför mot vad vi betalar för elen på natten så vinner elen och vise versa.
Om jag lägger in en beräkning här så kan man räkna mot egna förutsättningar.
Nedanstående siffror är inget jag hittat på utan siffrorna återfinns i diverse dokument och handböcker.
En gasolpanna har en verkningsgrad på ca 95-97% (jag räknar på 96%) = 96% * 12,8kWh = 12,29kWh/kg = 2,43kr/kWh
En elpanna har en verkningsgrad på, i princip, 100%. = 1,50kr/kWh
En dieselpanna har en verkningsgrad på ca 90%. = 90% * 9,7 = 8,73kWh/lit = 2,38kr/kWh
Gasol kostar 29,90kr/kg på Gasolmacken i Nyköping och ur 1kg gasol får man 12,8kWh.
El betalar jag 1,50kr/kWh i snitt för.
Diesel kostar 20,81kr/liter på ÅFA med rabatt och ur 1lit diesel får man 9,7kWh.
Att producera 1kW värme med energislagen el/gasol/diesel kostar således 1,50/2,43/2,38kr/kWh.
Billigast är då el.
Många campingplatser tar extra betalt för el, tex därvid står nu 40kr/24h med 10A säkring.
När man står på 10A säkring kan man max plocka ut 2300W/h vilket då kostar 0,73kr/kWh.
Att producera 1kWh värme här kostar då 73öre.
Det är väldigt sällan det är billigare att värma på annat energislag än el.
Dock har husbilspannorna den fördelen att de har betydligt högre effekt på gasol/diesel än på el vilket gör att om man vill värma upp fort (och om det är riktigt kallt hålla värmen) så kan man kombinera alternativt växla mellan energislagen.
De flesta pannor ligger runt 6kW på gasol/diesel och ca två på el.
Nu får jag kommentaren -Du har ju glömt golvvärmen!
Fast hur många husbilar klarar hela sin uppvärmning på enbart elektrisk golvvärme?
Är det ens någon?
Golvvärmen (elektrisk) får nog snarare ses som en komforthöjare för att minska kalla golv.
Lite som att ha en värmefilt hemma fast hemmet redan är uppvärmt.
Tillägg: ett eldrivet värmegolv är en värmekälla och ett vattenburet är endast ett distributionssystem för varmvattnet från pannan.
Även ac med värmepumpsfunktion får räknas hit.
Står du inte på elstolpe eller kör ett bränsledrivet elverk (dyrt sätt att värma) har du ingen nytta av det.
Ok. Vad föredrar jag? Har jag testat båda systemen?
I husbil har jag haft båda systemen, dock saknades växlar funktionen på det vattenburna.
På en husvagn, med vattenburen värme, byggde jag ett system för att koppla ihop bilen med husvagnens värmesystem och det funkade toppen.
Egentligen vurmar jag varken för det ena eller andra. Båda systemen är bäst på olika saker.
Huvuduppgiften, att värma husbilen utan tillgång till 230V klarar båda med bravur!
Att jag skapar dessa är inte enkom för att hjälpa er utan jag känner på mig att jag kommer börja glömma vissa viktiga saker och då är dessa trådar enkla att hitta och söka info i.
Börjar även jag komma upp i åren och bli gammal och gaggig ;-)
Var ska vi då börja om inte på vilka typer av uppvärmningssystem man kan stöta på i en husbil (redan här kanske jag glömt något).
Vi har luftburen värme där värmen kan alstras av el, gasol eller diesel.
Värmaren värmer oftast, inte alltid, även varmvattnet i en liten beredare (även om jag sett genomströmningsberedare så tror jag dessa är ovanliga i husbilar).
Luften tas in i värmaren via fläkten och blåses ut i rör runt om i bilen.
Den andra typen är vattenburen (eller egentligen vätskeburen eftersom det är glykol i systemet).
Även där alstras värmen av el, gasol eller diesel.
Här värms vätskan i pannan och pumpas runt i bilen genom rör som med jämna mellanrum (oftast under fönster) är försedda med kamflänsar (konvektorer).
Konvektorerna gör att den värmeavgivande ytan blir större än bara röret och mer värme avges.
Finns det då några fördelar eller nackdelar med respektive system?
Luftburen
- Kort uppvärmningstid (värmen kommer direkt)
- Är inte hela bilen uppvärmd "försvinner" värmen när man öppnar dörren
- Snabbt system, ändra termostaten och inom minuter så har du kännbar temperaturförändring.
- Drar lite mer el vid 12V drift då en fläkt ska driva runt värmen.
- Börjar en slang läcka får du bara värme på "fel" ställe, inga skador.
- Låter mer, framför allt när fläkten behöver jobba på vid stark kyla (har själv -10 idag och fläkten går nästan ljudlöst på lågvarv).
Vätskeburen
- Längre uppvärmningstid
- Behåller värmen bättre vid yttre påverkan (öppen dörr).
- Långsamt system, tar tid innan du känner en temperaturförändring efter ändring på termostaten.
- Något energisnålare vid 12V drift då det bara är en liten cirkulationspump som drar runt vattnet.
- Kan även användas att värma golvet (vätskeburen golvvärme).
- Kan förvärma motorn (om värmeväxlare är monterad).
- Motorn kan användas till värme i bodelen (om värmeväxlare är monterad).
- Om systemet skulle börja läcka kan man få stora skador på golv och väggar.
- Betydligt större vikt.
- Dyrare, både installation och underhåll.
- Nästan ljudlös.
Vilket system är då mest energieffektivt?
Självklart luftburet då detta bara växlar värmen en gång.
Fast egentligen inget man märker av förutom i laboratoriemiljö.
Om man hårddrar det så går det åt lika mycket energi att värma en kubikmeter luft med luft som med luft som värms med vatten (typ).
Hur var det då med energi och effekt?
Kanske ska förklara innan jag slänger mig vidare....
Energi är ett mått på en mängd som åtgår för tex uppvärmning medan effekt är styrkan som man värmer med.
Om 1 000W värmer 1m3 luft på 1h så har det åtgått 1kWh att värma luften.
Om 2 000W värmer 1m3 luft på 30min så har det fortfarande åtgått 1kWh att värma luften men på halva tiden eftersom effekten är dubbelt så stor.
Krångligt?
I flera trådar har det tagits upp att med de höga elpriserna vi har måste det bli billigare att värma med gasol eller diesel, eller blir det det?
Kanske eller kanske inte, det beror på hur vi väljer att räkna.
Tar vi det dyraste priset på gasol (typ från macken) och jämför mot vad vi betalar för elen på natten så vinner elen och vise versa.
Om jag lägger in en beräkning här så kan man räkna mot egna förutsättningar.
Nedanstående siffror är inget jag hittat på utan siffrorna återfinns i diverse dokument och handböcker.
En gasolpanna har en verkningsgrad på ca 95-97% (jag räknar på 96%) = 96% * 12,8kWh = 12,29kWh/kg = 2,43kr/kWh
En elpanna har en verkningsgrad på, i princip, 100%. = 1,50kr/kWh
En dieselpanna har en verkningsgrad på ca 90%. = 90% * 9,7 = 8,73kWh/lit = 2,38kr/kWh
Gasol kostar 29,90kr/kg på Gasolmacken i Nyköping och ur 1kg gasol får man 12,8kWh.
El betalar jag 1,50kr/kWh i snitt för.
Diesel kostar 20,81kr/liter på ÅFA med rabatt och ur 1lit diesel får man 9,7kWh.
Att producera 1kW värme med energislagen el/gasol/diesel kostar således 1,50/2,43/2,38kr/kWh.
Billigast är då el.
Många campingplatser tar extra betalt för el, tex därvid står nu 40kr/24h med 10A säkring.
När man står på 10A säkring kan man max plocka ut 2300W/h vilket då kostar 0,73kr/kWh.
Att producera 1kWh värme här kostar då 73öre.
Det är väldigt sällan det är billigare att värma på annat energislag än el.
Dock har husbilspannorna den fördelen att de har betydligt högre effekt på gasol/diesel än på el vilket gör att om man vill värma upp fort (och om det är riktigt kallt hålla värmen) så kan man kombinera alternativt växla mellan energislagen.
De flesta pannor ligger runt 6kW på gasol/diesel och ca två på el.
Nu får jag kommentaren -Du har ju glömt golvvärmen!
Fast hur många husbilar klarar hela sin uppvärmning på enbart elektrisk golvvärme?
Är det ens någon?
Golvvärmen (elektrisk) får nog snarare ses som en komforthöjare för att minska kalla golv.
Lite som att ha en värmefilt hemma fast hemmet redan är uppvärmt.
Tillägg: ett eldrivet värmegolv är en värmekälla och ett vattenburet är endast ett distributionssystem för varmvattnet från pannan.
Även ac med värmepumpsfunktion får räknas hit.
Står du inte på elstolpe eller kör ett bränsledrivet elverk (dyrt sätt att värma) har du ingen nytta av det.
Ok. Vad föredrar jag? Har jag testat båda systemen?
I husbil har jag haft båda systemen, dock saknades växlar funktionen på det vattenburna.
På en husvagn, med vattenburen värme, byggde jag ett system för att koppla ihop bilen med husvagnens värmesystem och det funkade toppen.
Egentligen vurmar jag varken för det ena eller andra. Båda systemen är bäst på olika saker.
Huvuduppgiften, att värma husbilen utan tillgång till 230V klarar båda med bravur!
Senast ändrad: