• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning 12V Värt att veta om husbilars elförsörjning

Bäckis

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Nyköping
Tänkte dela med mig av en artikel jag skrev i ett annat forum så fler kan ha nytta av den.


Jag ska försöka mig på att förklara en del av det elektriska man kan ha nytta av att åtminstone känna till.
Men i vilken ände ska vi börja, hm, börjar på förbrukarsidan, den är det första man ser som husbilsägare.

Hur länge räcker mitt batteri? Jag ska inte ställa motfrågan Hur långt är ett snöre, för det vet ju alla. (Från ena änden till den andra).
Enklaste sättet att kolla hur länge batteriet räcker är att testa. Slå på ett antal lampor och ta tid (kolla av i displayen så du inte går under 50%).
Räckte det över natten är batteriet ganska ok.

Men det bästa är ändå att mäta. Ladda upp batteriet fullt (vilospänning (ingen förbrukning på) ca 12,7-12,8V).
Lägg på en känd belastning, tex alla lampor. Kolla effekten på lamporna och lägg ihop dessa. Tex 4st 10W och 2st 20W - totalt 80W.
Vid 12V (inget att bry sig om att du tex har 12,5V i batteriet) tar dessa ca 6,7A (80W dividerat med 12Volt)
Mät batterispänningen efter 1h och skriv upp, efter 2h, o.s.v.
När spänningen når ca 12,2V har du 50% kapacitet kvar och kan avbryta testet.
Hur lång tid tog det att ladda ur batteriet?
Tog det 1h har batteriet en kapacitet på 6,7Ah (tiden multiplicerat med strömmen) 2h 13,4Ah o.s.v.
Ett vanligt blybatteri bör inte laddas ur till mer än 50%, ett AGM eller gel kan du ta ut lite till ur.

Nedanstående tabell har jag gjort och funnit användbar.
1639000855854.png
Som ni ser så finns det en batterityp som särskiljer sig mycket nämligen litiumbatteriet. Spänningen på detta batteri ligger väldigt nära blybatteriet vilket gör det till en utmärkt ersättare vid batteribyte.

Att byta sina gamla blybatterier till litium behöver inte alls vara så krångligt som det låter. Dels finns det idag många "drop-in" batterier som till både färg och form ser ut som ett blybatteri och dels kan man köpa celler själv och montera ihop (relativt billigt från Kina).
4st celler kopplade i serie (minus till plus på nästa batteri) ger 12V (blir lite mer men jag håller det enkelt).
Bygger man ett eget batteri bör man även investera i en s.k. BMS. Det är en nyttig pryl (ett kretskort med lite pluppar på) som övervakar batteriets celler och ser till att de individuella cellerna inte överladdas eller laddas ur för mycket, de har ofta även funktioner som skyddar i och urladdning vid "farliga" temperaturer (för batteriet).

Oberoende av om man köper ett färdigt batteri eller tillverkar ett själv så kan installationen vara enkel. Skriver KAN eftersom vissa fått problem med sitt byte. Om dessa fel beror på okunskap eller defekta delar låter jag vara osagt.
Det bästa och oftast billigast/enklast är att prova sig fram.
Prova först att bara byta ut batteriet. Koppla sedan in 230V laddningen och se om batteriet tar laddning (tar det laddning funkar det och tar det inte laddning behöver du kanske komplettera med en annan laddare).
Prova sedan att starta bilen och se om generatorn laddar (i appen som de flesta litiumbatterier har går det att se hur mycket ström det flyter in/ut ur batteriet) och hur mycket. Laddar den men bara med någon ampere kanske du behöver komplettera med en dc/dc laddare.
Har du solpaneler så gör du samma test där.
Samtliga tester för laddning förutsätter att du tömt batteriet till ca 50% för att få ett rättvisande resultat.
Har du tur funkar alla laddningstyper och du slipper köpa till kostsamma delar (det funkade så för mig på två ombyggda bilar).

När vi ändå är inne på litiumbatterier så kan vi ta lite om detta med laddning.
Många säger sig inte behöva solceller för de får ändå gratis laddning av batteriet när bilen körs men...
Tar vi och laddar med bilens generator så har vi en hel del förluster innan dieseln (eller än värre bensinen) blir el.
Till att börja med är verkningsgraden på en dieselmotor ganska dålig endast ca 40% av tillförd energi (diesel) omvandlas till rörelseenergi, där den största delen visserligen går åt att driva bilen framåt men ju mer ström batteriet behöver desto tyngre går generatorn och mer bränsle behövs för att driva denna.
Det är även en del förluster i drivningen av generatorn samt generator i sig.
Dvs det är inte gratis att ladda vid körning.
Den enda strömmen som är gratis är den från sol, vind och vatten. Vattenkraft är ju omöjligt att få med, vind är ganska otympligt (även om jag sett husbilar med en liten vindsnurra på) och då återstår solenergi.
Om man bortser från kostnaden för solcellerna så är den är producerade elen verkligen gratis. Tyvärr funkar den ju bara när solen lyser och inget vidare vid lågt stående sol.
Så vet man med sig att man kommer köra mycket och använder bilen mycket på vintern så skulle jag tänka två gånger innan jag kastade ut en massa pengar på solpaneler (vis av egen erfarenhet).
Nedanstående dokument visar verkningsgraden på solpanelen i förhållande till väderstreck och lutning.

Kopia av Solcellsberäkning.jpg


Om jag har ett dåligt bobatteri är det då bäst att köpa ett litiumbatteri eller kan jag göra något annat?
Självklart funkar även ett AGM batteri eller de billigaste våta blybatterierna man kan hitta. Du kanske hellre vill ha det allra billigaste än möjligheten att fricampa utan laddning i fyra dygn.

Allt beror på det egna behovet. Ett vanligt blybatteri räcker till lite värme, några lampor, tv och vattenpump i ett eller flera dygn.
Gör ett test enligt första stycket och se hur mycket du har och vad det räcker till.
I värsta fall kan du komplettera med ett batteri till.

Den största fördelen med litium är ändå vikten. Två 95A blybatterier väger drygt 60kg och motsvarande kapacitet för litium ca 10kg...
Allt som oftast jagar man vikt i husbilen.

Man kan även börja i andra änden och se till att ens befintliga batterikapacitet utnyttjas i möjligaste mån.
Det enklaste, och billigaste, är att se till att alla lampor är Led (finns lampor att konvertera befintliga armaturer med nästan alla socklar).

Skaffa 12V laddare till mobiler, datorer, kameror mm. Att använda en inverter (även en liten) att höja 12V till vägguttagets 230V och sedan transformera ner till tex 5V är helt förkastligt.
Även eventuell tv bör gå på 12V, ska givetvis vara led (har sett folk som fortfarande har tjock-tv i husbilen).

Man kan även se över laddningen och installera en dc/dc laddare. Den höjer spänningen från bilens generator och ser till att ditt gamla blybatteri får en korrekt laddkurva som från en smart batteriladdare.

Behöver jag en inverter (omvandlar batteriets 12V till vägguttagets 230V)?
Man klarar sig givetvis utan en inverter, annars skulle detta vara standard i alla husbilar.
Men det kan ändå vara bra ibland. Jag har själv, sedan ca 15år, en liten sinus-inverter (samma ström som hemma) som flyttats mellan jobbarbil och husbil.
Den klarar att driva småsaker som man kanske inte kan få tag på 12V adaptrar till (i mitt fall laddare till batterimaskiner och min laptop).
I husbilen har jag investerat i en 2 000W sinus-inverter. Den klarar att driva ac:n i bodelen, bakmaskin mm.
Skulle jag klara mig utan? ABSOLUT, men det förhöjer komforten.

Men vart ska man lägga sig och vad ska användas till vad?
Att installera en större batteribank och en stor inverter för att kunna köra sina kokplattor/ugn eller värmen på el är t.ex. ingen vits.
Gasolen har betydligt större verkningsgrad än batterier och inverter, och det blir bara dyrt.
Kylskåp på gasol har ingen vidare verkningsgrad och här funkar el bättre (kompressorskåp) men kräver då lite större batteribank.
Sedan har vi allt annat "onödigt" men som kanske du inte klarar dig utan; kaffebryggare, kapsel bryggare, hårtork, snarkmasin mm mm

Och så är det med allt. Vad jag tycker passar mig och jag vill betala för passar kanske inte dig eller du inte vill betala för.

//Bäckis
 
Senast ändrad:
Trevligt att du delar med dig av detta Bäckis!

Av siffrorna i den gulgröna solcellstabellen får jag uppfattningen att den visar hur mycket en solcell ger vid olika vinklar och riktningar jämfört med dess optimala placering, momentant vid sommarsolståndet. Rätt?
82% för den horisontella placeringen är betydligt bättre än jag hade trott, och då förefaller det som att vitsen med att laborera med olika vinkelmontage för solcellen inte är så stor sommartid åtminstone.

(Ser att Bengt Stridh, som siffrorna kommer ifrån, hänvisar till ett beräkningsprogram PVGIS. Där kan man bl.a. kan se solinstrålningen för vald plats, vinkel och tidsperiod. Det finns tillgängligt på webben om man vill försöka räkna ut hur mycket energi ens solcell träffas av (om man aldrig parkerar i skuggan....). Hur mycket el som sedan kommer ut ur den beror förstås på verkningsgraden.)
 
Trevligt att du delar med dig av detta Bäckis!

Av siffrorna i den gulgröna solcellstabellen får jag uppfattningen att den visar hur mycket en solcell ger vid olika vinklar och riktningar jämfört med dess optimala placering, momentant vid sommarsolståndet. Rätt?
82% för den horisontella placeringen är betydligt bättre än jag hade trott, och då förefaller det som att vitsen med att laborera med olika vinkelmontage för solcellen inte är så stor sommartid åtminstone.

(Ser att Bengt Stridh, som siffrorna kommer ifrån, hänvisar till ett beräkningsprogram PVGIS. Där kan man bl.a. kan se solinstrålningen för vald plats, vinkel och tidsperiod. Det finns tillgängligt på webben om man vill försöka räkna ut hur mycket energi ens solcell träffas av (om man aldrig parkerar i skuggan....). Hur mycket el som sedan kommer ut ur den beror förstås på verkningsgraden.)
Det där beräkningsprogrammet är riktigt bra.
Jag använde det på min solpanels installation hemma och det diffar bara (plus/minus) några procent per månad.
Till skillnad mot installatörens glädjekalkyl....

Sedan är det ju så också att solpaneler är olika effektiva. En del hanterar partiell skuggning bra medan andra helt slutar leverera då.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen