• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vänstertrafik

Hasseg

iReferensgrupp
Medlem
Hej på er
Vi har lite funderingar att besöka Storbritannien.
Ni som har åkt dit för första gången alltså inte har vana att köra på "fel" sida vägen
hur var detta tyckte ni?
Besvärligt jobbigt?
Inte så intresserad av att köra i stora städer utan kanske mest på landsbygden tex Skottland
Mvh Hasse o Annika

Hej på er
Ni som har åkt dit för första gången alltså inte har vana att köra på "fel" sida vägen
hur var detta tyckte ni?
Besvärligt jobbigt?
Inte så intresserad av att köra i stora städer utan kanske mest på landsbygden tex Skottland
Mvh Hasse o Annika
Har fungerat rätt bra, men nu är det många år sedan. Då, 1966 - 1990 vad jag vet bara en gång som jag tog fel. Uppmärksamma passagerare rättade mig och det var nog sista gången... Skottland är bäst, sen kommer Lake distrikt, i mitt tycke. Men det var för länge sedan... Jag upplevde att det var lätt att få kontakt med Skottarna. Lycka till med resan!
Hälsningar Thomas

Har fungerat rätt bra, men nu är det många år sedan. Då, 1966 - 1990 vad jag vet bara en gång som jag tog fel. Uppmärksamma passagerare rättade mig och det var nog sista gången... Skottland är bäst, sen kommer Lake distrikt, i mitt tycke. Men det var för länge sedan... Jag upplevde att det var lätt att få kontakt med Skottarna. Lycka till med resan!
Hälsningar Thomas
Ja, Skottland är fint, speciellt höglandet på västkusten, men även Wales är fint med Snowdonia mm. Tycker ni om fåglar så måste ni besöka Slimbridge!
Köra bil - knepigast är in till rondeller. Där är det bra med hjälp från passagerare!
Tillåten hastighet är högre på småvägar än vad vi är vana vid i Sverige.
Att parkera är lite speciellt i England, speciellt med husbil. Men med tålamod så går faktiskt att finna övernattningsplatser.

Ja de første dagene er det viktig å huske på at du skal kjøre på venstre side av veien når du svinger ut fra en parkering. Etter en tid blir det automatisk :D. Litt ekstra konsentrasjon og lavere hastighet på de smale veiene langt nord så du husker å svinge ut til venstre når du møter en bil, veggrenen er normalt ganske stabil og beregnet for dette - macadam stripen er ofte kun en bilbredde.

Lokal dialekt langs nordkysten av Scotland er en sak for seg, ispedd en mengde nordiske ord i gammel form. Kan være vanskelig for engelske besøkende, mindre problematisk for skandinaver :D. Hadde selv på 70 tallet en gang behov for å oversette til normal engelsk for et par fra London området mens vi overnattet på en B&B i Kataness (Catcness på kartet). Det eldre vertsparet snakket en ekstrem variant av den lokale dialekt.

Mycket trevligt att köra där, mycket att se på där överallt. Det är lite lurigt när man på morgonen lämnar campingen eller ställplatsen att komma på rätt sida, men sedan flyter det på hela dagen. Inget att oroa sig för. Men där är smalt. Först är det smalt sedan blir det smalare. Som du ser på bilderna så är där ingen vägren. Men det funkar då dom är mycket vänliga där. Vi har varit där några gånger och kört runt hela ön.
Smalare 067.jpg

I smalaste laget 068.jpg

Senast ändrad:
Mycket trevligt att köra där, mycket att se på där överallt. Men där är smalt. Först är det smalt sedan blir det smalare. Som du ser på bilderna så är där ingen vägren. Men det funkar då dom är mycket vänliga där. Vi har varit där några gånger och kört runt hela ön.
Visa bilaga 49717

Visa bilaga 49718
Dessutom gömmer sig sten/stenmurar i grönskan längs vägarna. Det kan vara lågt till tak också. Men låt inte detta avskräcka er.
Vi har varit där flera gånger och kommer att åka dit fler gånger om hälsan tillåter. Land och folk är så annorlunda. Dock avstår vi gärna de större städerna.

Hej på er
hur var detta tyckte ni?
Besvärligt jobbigt?
Mvh Hasse o Annika
Gillar era funderingar. Vi gjorde Storbrittanien och särskilt Skottland för lite drygt 10 år sedan. Har flera goda erfarenheter. Skulle vilja vidarebefodra vår berättelse, men hittar ingen möjlighet till att bifoga dokument. Antagligen något jag missat!

Vi funderade kanske åka vi storbritannien när vi åker mot Spanien i höst. Vi har en ganska lite husbil men på bilder ser vägar smala ut och jag är väl en liten fegis. Frankrike har också en hel del smala vägar men man kör på "rätt sida"
Mycket intressant att läsa allas inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen