• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Väglag genom Europa November & Januari?

Tommy Nyman

Aktiv medlem
Medlem
Jag vet…, allt beror på…, och varierar…

Hur brukar väglaget vara genom Europa från Sverige till Spanien sista veckan i november?

Hur brukar väglaget vara genom Europa från Spanien till Sverige sista veckan i januari?

Vill försöka få max två veckors resa åt vardera hållet

Jag vet…, allt beror på…, och varierar…

Hur brukar väglaget vara genom Europa från Sverige till Spanien sista veckan i november?

Hur brukar väglaget vara genom Europa från Spanien till Sverige sista veckan i januari?

Vill försöka få max två veckors resa åt vardera hållet
Köp dubbfria vinterdäck, väglaget kan ju skifta efter höjd och temp.

Jag körde in i en snöstorm utanför Nancy i mitten på November. Utan vinterdäck vet jag inte hur det gått. Sikt max 10 meter, 30 km/h.
När vi skulle genom Somporttunneln genom Pyrenéerna fick vi vänta någon timme tills de plogat vägen. Detta i November också.
JAG skulle tveka att köra utan vinterdäck, speciellt genom Tyskland där vi har råkat ut för snö i mars.
Men man kan ju alltid ta vägen över Kassel- Mulhouse och följa Rhone-dalen ned till Medelhavet. Det minimerar risken för halka.

Har kört söderut varje januari dom senaste åren och hem månadskiftet mars/april, antingen genom Tyskland/Frankrike eller Österrike och Slovenien. Skulle aldrig åka utan dubbfria vinterdäck.
Har stött på halt väglag och/eller snöoväder vid både ut och hemresa i någon form varje år.

Jag körde in i en snöstorm utanför Nancy i mitten på November. Utan vinterdäck vet jag inte hur det gått. Sikt max 10 meter, 30 km/h.
När vi skulle genom Somporttunneln genom Pyrenéerna fick vi vänta någon timme tills de plogat vägen. Detta i November också.
JAG skulle tveka att köra utan vinterdäck, speciellt genom Tyskland där vi har råkat ut för snö i mars.
Men man kan ju alltid ta vägen över Kassel- Mulhouse och följa Rhone-dalen ned till Medelhavet. Det minimerar risken för halka.
Köp dubbfria vinterdäck, väglaget kan ju skifta efter höjd och temp.
Inga problem att köra.
Kan regna, kan även vara minusgrader norr om Alperna.

Bergen i Spanien kan det vara snö. Krävs då vinterdäck eller snökedjor.

Vissa bergspass kan vara stängda.
Tack allihop!

Eftersom vi utgår från Norrköping kommer vi att ha dubbfria vinterdäck och snökedjor.

Räcker en vecka i vardera riktning för att hitta lite varmare breddgrader och komma hem från dem?

Räcker en vecka i vardera riktning för att hitta lite varmare breddgrader och komma hem från dem?
På norsk TJA, det er fullt mulig. Har kjørt raskere enn det, men foretrakk noe lengre tid. Korteste tid var Spania til Norge på 3 dager. Fordelen med husbil er at en kan tilpasse dagsetappene til dagsformen og vær + føre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen