• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Vägavgifter Italien

Hasseg

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Karlstad
Är i Italien har inte åkt mycket bil i detta land tidigare. Har en fundering om det man skriver om i punkt 6 i denna länk är det så krångligt?
Gäller motorvägar utan betalstationer.
 
Är i Italien har inte åkt mycket bil i detta land tidigare. Har en fundering om det man skriver om i punkt 6 i denna länk är det så krångligt?
Gäller motorvägar utan betalstationer.
Detta nya betalsätt var nytt för oss också, har inte sett det, men vi brukar köra gamla A4 mellan Turin, Milano, Bergamo och Pesciera del Garda.
Såg något om att en sträcka går mellan Bergamo o Malpensa (flygplatsen nordväst om Milano)
Mvh
Anders
Screenshot_20240406-215303_Chrome.jpg
 
Är i Italien har inte åkt mycket bil i detta land tidigare. Har en fundering om det man skriver om i punkt 6 i denna länk är det så krångligt?
Gäller motorvägar utan betalstationer.
Jag brukar betala med ett Mastercard, om det finns blåa fält, endast kortbetalning, vid betalstationerna så brukar det vara kortast köer där, se upp för de gula fälten de är för yrkestrafik som har telepass transponder. Vid början på en sträcka tar man en biljett, bommen öppnas först du tagit biljetten, när du ska betala stoppar du i biljetten med pilen innåt därefter kommer det upp på skärmen hur mycket det kostar, stoppa i betalkortet på samma ställe som för biljetten. Om du vill undvika betalvägar finns SS vägar, Strade Statali ibland kallade Super Strade, de är 2 filiga för det mesta, och 90-110km/h, men inte alltid så bra kvalité massa potthål, en av de värre vi kört var i södra Toscana utmed havet.
Mvh
Anders
 
Detta nya betalsätt var nytt för oss också, har inte sett det, men vi brukar köra gamla A4 mellan Turin, Milano, Bergamo och Pesciera del Garda.
Såg något om att en sträcka går mellan Bergamo o Malpensa (flygplatsen nordväst om Milano)
Mvh
Anders
Visa bilaga 37891
Tack för ditt svar så undviker vi Milano området, vi har heller inte tänkt åka dit. Senast vi åkte i Italien var när vi åkte från Kroatien var för 3 årsedan och kom i fel fålla i betalstationen fick om jag inte minns fel 80€ i nån avgift 😉
Dom " normala" betalstationer tror jag att jag har koll på nu, betalar med kortet Revolut.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen