• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Väderleksprognos

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ibland vill man se morgondagens väder där man bor, eller dit man vill åka några dagar. Ute på sjön kan det vara oerhört viktigt att veta inte minst timme för timme.
Vi använder oftast Norska Yr.no av en gammal vana då vi har korsat och tvärat hela landet under flera år. "Yr" är lätt att starta och söka efter städer med områden, men det fattas något ändå... ...och det är överblick över mycket större områden. Man hör ofta så här års om stora oväder (just nu Italien & Kroatien) och då räcker inte "Yr" längre. Fick ett tips av en vän om Windy.com vilket var exakt vad jag var ute efter. Nu kommer min fråga: vad och varför har du för favorit när det gäller väderprognos?

1663324031653.png

Er enig i att yr kunne vært bedre på store kart, men hvis du på pc går helt nederst på siden (hvor det er på tlf. vet jeg ikke) og ser under andre tjenester fra meteorologisk institutt, der finner du meteorologens prognosekart og du vil få opp dagens og de to neste dagenes prognose over Skandinavia og Nord-Europa som statiske tegnede kart.
Hvis det er tordenvær på gang hender det jeg bruker: Real Time Lightning Map, da ser du hvor langt vært har kommet, dekker hele jordkloden.

Använder Yr med flera, men har i år använt YoWindow som även finns till Android-TV.
Visar landskap (valbart) med vilket väder det är och blir senare, även dag/natt,blåst i träden mm. Inställning för m/s osv
Sökning knäpp, klarar inte åäö, Amal = Åmål
Kör gratisversionen med lite reklam. /GB

Bilagor

• Screenshot_20220917-123721.png
    Screenshot_20220917-123721.png
    891,1 KB · Visningar: 2
  • Screenshot_20220917-123649.png
    Screenshot_20220917-123649.png
    1.009,5 KB · Visningar: 2
Gemensamt för alla appar är att de berättar hur vädret är eller hur det har varit.
Sen finns det en spådomsbit i det hela som fungerar sådär.
Det jag saknar är en app som ger sej på själva problemet med dåligt väder och på uppmaning gör något åt det.
Den kunde ju gärna vara lite lokal om det regnar gör det ju inget om jag har sol, mina grannar får gärna ha regn så dom håller sej inne och inte stör! Det är faktiskt så att det regn jag undviker får gärna spilla över till grannarna, ingen ska säja att jag är snål.

En gång försökte jag planera en väldigt väderkritisk aktivitet. För att vara på den säkra sidan kollades både SMHI och YR dagligen under tiden datumet för den tänkta aktiviteten närmade sig. Dessvärre turades de om med sina spådomar. När det skulle bli bra enligt SMHI skulle det bli dåligt enligt YR, och vid nästa koll var det tvärt om. Aktiviteten blev inställd. Hur vädret sedan verkligen blev den aktuella dagen minns jag inte.

Sensmoral: glo inte för mycket på väder-appar

På tal om spådomar så är vi lekmän ganska duktiga på att spå väder. För många år sedan(ca40 år) så hade jag uppdrag för Norrköpings hamn tillsammans med SMHI och fick lite tips om väderprognoser. Meteorologerna sa att om man säger att det blir samma väder imorron som idag så kommer det stämma till över 70%, samtidigt som prognoserna av SMHI stämmer till ca 80 %. Förhoppningsvis har träffsäkerheten förbättrats med hjälp av dagens teknik.

Hade vi inte väder och sjukdomar att prata om skulle det bli ganska tyst, under de förhållandena är det nog bara politiker som skulle prata som vanligt. Tror att det finns människor som känner av både lufttryck och luftfuktighet och som känner av vädret i god tid innan det kommer fram.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen