Man bör nog skotta.
Såg på web-kameran nyss att min carport i sommarstugan har rasat idag av snö och stormbyar.
Och någonstans därunder står husbilen :-( :-(
Kan meddela att jag nu varit ute och tagit rätt på det som var kvar av husbilen eller rättare sagt av taket :-(
Det kändes som plockepinn i jätteformat där jag fick gå runt och tänka och fundera i stil med "om jag lyfter här så viker sig den där och då pressar den sönder det men om jag drar här och skruvar dit ett stöd så kan jag trycka där o.s.v."
Det hade underlättat väldigt om man varit två....
Nu var jag själv men hade min trogna fyrhjuling med winch (dragkraft 800kg mot husbilens 3,5t) samt min saab 9-5 och fint väder om än lite kallt (som varmast -15 och som kallast -24)...
Först tänkte jag plocka ner taket bit för bit men insåg snabbt att det fanns stor risk att det som fortfarande hängde i sina stolpar skulle rasa och då var det nog godnatt för hela bilen.
Så jag förberedde för lyft av de olika sektionerna så bilen kunde flyttas.
Började med att säkra de delar som satt på sniskan i sina stolpar med några rep som spändes upp med hjälp av fyrhjulingens winch och sedan några spännband så reglarna inte skulle släppa från stolparna.
Bärande takbjälkar hade brutits av på mitten, längsgående, rasat ner 50cm på mitten medan dess hörn fortfarande satt i sina stolpar.
Efter 50cm var det stopp av husbilens tak varvid de tvärgående takreglarna slagits av mot husbilens bortre kant, slitits loss från sina stolpar och slagit i marken i nästan 90graders vinkeln.
Tur i oturen så höll den delen som slagit i marken upp hela taket från att slå sönder husbilen fullständigt.
Med hjälp av tigersåg, winch, spel, rep, snören, garage domkraft och spännband så kunde jag lyfta upp alla delar tillräckligt mycket för att kunna lirka ut husbilen.
Men då kom nästa problem noll fäste med sommardäck på husbilen och snökedjorna hemma i garaget.
Tog det tyngsta fordonet (saab) och försökte dra med men det bara slirade.
Försökte sedan med fyrhjulingen som visserligen är ganska lätt (runt 300kg) men har både lågväxel och diffspärrar både fram och bak men varken kedjor eller dubbdäck.
Det gick några dm till det blev lite uppför då var det stopp.
Nu började det bli sen fredagskväll och jäkligt kallt och jag ville ha ut bilen med risk att allt kunde rasa under natten.
Men jag har ju winch också ...
Så dubbelwire runt ett träd, via ett block, och tillbaka till fyrhjulingen (dubbel wire ger dubbel dragkraft).
Så tillräckligt med gas för att känna att den ville iväg och sedan på med winchen och fram kom husbilen....
Det tog en dryg timme att få fram den men vid 21 på fredag kväll var jag äntligen klar och kunde åka och köpa lite kvällsmat (kom då på att jag missat lunchen också).
Lördag morgon uppe med tuppen och ut i kylan -21, hu...
Nu var det bara det enkla kvar. Såga sönder och slita ner delarna som satt kvar i stolparna och släpa undan.
Eller enkelt och enkelt.
Kylan hade slagit ut mycket av det elektriska....
Fyrhjulingen startade inte (dött batteri som fick sättas på laddning inne), skruvdragarens batteri stendött :-(
Så det fick bli spaklyft och tigersåg, vilket tog längre tid än jag hoppats på.
Men vid 15-tiden var husbilen äntligen tillbaka på plats och jag kunde åka hem.
Och hur det gick för husbilen?
Alla takluckor har klarat sig (trots att en bjälke låg tvärs över), det är två mindre pressskador i alulisten på takkanten på ena sidan samt en trasig tv-antenn.
En jäkla röta helt enkelt.
Vad som var orsak till det raserade taket var snön men inte vikten på taket utan en gran topp som brutits av snön och ramlat rakt ner i taket.
Om inte taket varit där vilka skador hade då husbilen fått.....