• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Problem Truma Duo Control

TonyT

Aktiv medlem
Medlem
Hej har en fundering.

Kan en Truma Duo Control gå sönder på ena intaget? Typ som för mig så vill inte grön funka.

Har testat med slangar och brottventil samt krocksensorn och gas filter etc..
Det funkar bara på det vänstra gas intaget på min Duo Control.

Är det nån som har varit med om detta?

Hej har en fundering.

Kan en Truma Duo Control gå sönder på ena intaget? Typ som för mig så vill inte grön funka.

Har testat med slangar och brottventil samt krocksensorn och gas filter etc..
Det funkar bara på det vänstra gas intaget på min Duo Control.

Är det nån som har varit med om detta?
Hur menar du med att inte grön funkar? Grönt visas så länge den valda flaskan kan leverera. När den är tom blir markeringen röd istället. Du måste själv vrida Duo Control för att välja flaska.
Ja, lite kort och konstig förklaring kanske men din beskrivning att grön inte funkar får mig att undra om du använder den rätt. Har du läst manualen?
Har den fungerat som tänkt tidigare?

Jag såg att du tidigare har frågat om gas och ser då att du har (eller åtminstone hade) den äldre varianten av Duo Control. Mitt svar ovan gällde för den nya. Jag vet inte om den gamla fungerar på samma sätt. Men frågan om det fungerat som tänkt tidigare gäller i alla fall fortfarande.

Hur menar du med att inte grön funkar? Grönt visas så länge den valda flaskan kan leverera. När den är tom blir markeringen röd istället. Du måste själv vrida Duo Control för att välja flaska.
Ja, lite kort och konstig förklaring kanske men din beskrivning att grön inte funkar får mig att undra om du använder den rätt. Har du läst manualen?
Har den fungerat som tänkt tidigare?

Nää, så fungerar inte en Truma DuoControl.
Valet av flaska man gör på DuoControlen är vilken flaska man väljer att prioritera, när så den prioriterade flaskan tappar trycket så växlar DuoControlen över till den andra flaskan, som det förhoppningsvis har tryck/gas kvar.

Att ena sidan/flaskan skulle skulle sluta att indikera ok/tom flaska har jag inte hört tidigare, men inget är omöjligt.

Nää, så fungerar inte en Truma DuoControl.
Valet av flaska man gör på DuoControlen är vilken flaska man väljer att prioritera, när så den prioriterade flaskan tappar trycket så växlar DuoControlen över till den andra flaskan, som det förhoppningsvis har tryck/gas kvar.

Att ena sidan/flaskan skulle skulle sluta att indikera ok/tom flaska har jag inte hört tidigare, men inget är omöjligt.
Joo, så fungerar en DuoControl. Dvs du har helt rätt och det var så jag också menade men uttryckte dumt. När jag skrev "Du måste själv vrida Duo Control för att välja flaska." så menade jag från start, dvs det du skriver prioritera. Vi menar alltså samma sak men du uttryckte det bättre/tydligare.

Hej Peter och PL 8

Jo visst är det så. Men då har man vell vredet på mitt läge. Jag vill ha lpg som main och spansk eller extra flaska som recerv är min plan.

Är just nu nere i spanien och naturligtvis så trasslar gasen 😵‍💫

Det som händer är att mot höger set utifrån (grön) är lpg 11kg. Och vänster just nu spansk flaska propan. Och panelen varnar att jag bör byta till röd (vänster)
alde,kyl,spis funkar som det ska, inge gnäll på alde panel att gasen är slut.

Har under dagen felsökt och hur jag än kopplar med eller utan gas filter ny slangar osv. Så funkar det bara från vänster sida på Duo Control en oavsett om jag kopplar lpg eller p11an.

Just nu är det sola control vilket inte är skoj att byta på natten😀

Bilagor

• 20241213_121441.JPG
    20241213_121441.JPG
    2,2 MB · Visningar: 26
För att slippa varning om tom flaska/lågt måste båda flaskorna med gas i vara anslutna med alla ventiler öppnade och tryck fram till DuoControlen.
Enligt din bild med bara en flaska ansluten så blir det automatiskt larm på tom flaska, hur du ställer prioriteraren spelar ingen roll.

För att slippa varning om tom flaska/lågt måste båda flaskorna med gas i vara anslutna med alla ventiler öppnade och tryck fram till DuoControlen.
Enligt din bild med bara en flaska ansluten så blir det automatiskt larm på tom flaska, hur du ställer prioriteraren spelar ingen roll.
Så aha... Men när allt är kopplat med 2 flaskor så varnar den till röd ändå? fyllde lpg fullt och spanska i går på PolaGas.

Oj glömde.. just nu är den ena som på bild plomberad och kör med lpg flaskan påkopplad ingen varning.

Så det funkar man bara med en flaska.
vill ju ha duoC funktionen om man har en duoC.

Lite samma sak som har sagts tidigare men sagt på ett annat sätt
Förutsättningar: Två flaskor måste vara anslutna och slangbrottsventilerna vid flaskanslutningarna aktiverade. Nu skall det finnas gasol fram till själva DuoControl.

Vredet skall vridas så den pekar på den flaska som är primär/prioriterad. Indikeringen på toppen av DuoControl visar då grönt.
När primärflaskan är tom (inget tryck) så växlar DuoControl automatiskt över till sekundärflaskan och indikeringen på toppen visar rött.
Om man nu vrider vredet så den pekar på sekundärflaskan så blir den ny primär och indikeringen på toppen visar grönt.

Ställer man vredet i mellanläge ("pilen" rakt upp) så hämtar DuoControl gasol från båda flaskorna parallellt.
Bifogar manualen

Bilagor

• Truma-duocontrol-manual.pdf
    5,2 MB · Visningar: 9
Lite samma sak som har sagts tidigare men sagt på ett annat sätt
Förutsättningar: Två flaskor måste vara anslutna och slangbrottsventilerna vid flaskanslutningarna aktiverade. Nu skall det finnas gasol fram till själva DuoControl.

Vredet skall vridas så den pekar på den flaska som är primär/prioriterad. Indikeringen på toppen av DuoControl visar då grönt.
När primärflaskan är tom (inget tryck) så växlar DuoControl automatiskt över till sekundärflaskan och indikeringen på toppen visar rött.
Om man nu vrider vredet så den pekar på sekundärflaskan så blir den ny primär och indikeringen på toppen visar grönt.

Ställer man vredet i mellanläge ("pilen" rakt upp) så hämtar DuoControl gasol från båda flaskorna parallellt.
Bifogar manualen
Ja du ser hehe man lär sig nå nytt var dag
Tack Skalman.

En följdfråga som jag svara på själv men. Hemma har jag en svensk flaska med ett vred på som vi alla vet, jag brukar ha den stängd för att säkra min extra tub och ha den som en varning att det är dax att fixa gas snart. Det har funkat som jag velat nöjd och glad för det.

Nu väl här i Spanien med en spansk flaska så funkar douC helt som det är tänk haha.

Så här trodde jag att DouC funkade fram tills nu.
De vredets pekar på den flaskan används och när den är på mitten väljer den flaska automatiskt.
Vete F.. hur jag har fått detta för mig men fel har det varit ser jag nu.
E huvet dumt får kroppen lida, har skruvat o klurat halva dan idag även en granne har hjälp till o klurat här i Los alcaseres.

Så tack änuengång Skalman

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen