• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Trend fler bokningsbara platser?

Bosse E

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Jag jobbar ju med nya och uppdateringar av befintliga husbilsplatser, dvs Karta Husbilsplatser.
Jag tycker mej märka en tydlig ökning av förbokningsbara ställplatser, både i Sverige och på kontinenten.
Majoriteten är dock fortfarande drop-in. Men hur länge i centrala lägen, båthamnar, vid hav/sjö, m fl attraktiva områden?

Jag gissar att det är den kraftigt ökande husbilsturismen som driver fram den möjligheten.
Det börjar bli trångt, särskilt under sommarsäsong och storhelger.
Bokningsbara ställplatser börjar dyka upp alltmer t o m i "ställplatsernas hemland", Tyskland.

När det gäller ställplatser tycker jag att det är en bra trend, och på campingplatser har det ju funnits länge.
Det är inte roligt att bomköra till en full ställplats när man kommer fram sent på em.
Vad tycker ni?

Så här kan det se ut på en tysk populär ställplats i dagsläget, Wohnmobilstellplatz Havel-Oase:
Man hittar sin bokade plats med regnr på en elektronisk skylt/display, sannolikt direkt kopplad till bokningen på platsens webbplats:

Havel-Oase 2.jpg

Bara att parkera, ta en öl och leta upp restaurangen.
(Jag maskerade regnumret på fotot).
Man har 8 bokningsbara och 12 drop-in platser.

Så här såg det ut när vi kom till ställplatsen i Trosa i torsdags,
06C53A55-C048-4FB4-A084-EE8A5D7EB77F.jpeg
Den reserverade platsen nummer 19 var vår plats.

Rätt tidigt på torsdagseftermiddagen gick vi in på nätet och bokade den sista platsen på Trosas ställplats. Alla platserna där skall bokas och betalas över nätet.

Det här kommer bara att öka, varför inte….?

Tommy

Har man en stor husbil måste det vara en fördel att kunna boka eftersom man blir lite låst att hitta något där man får plats. Jag tycker det är tråkigt att stormarknader som ofta har stora parkeringar inte kan avdela några platser som ställplatser. I luxemburg hade man i ett hörn av en stor parkering satt upp 3 elstolpar avsedda för husbilar och betalning med kort, men jag kan ju inte tyska så det blev gasolvärme. Bokade hemresan därifrån coronan hade kommit in i skarpt läge. Var till en bra restaurang och där var livet som vanligt men det varade säkert inte länge.

Blir ju svårt med alla olika sajter för att boka sin plats på, vore bra om det kunde samma strålas till en webbsajt där alla bokningsbara ställplatser finns. Men När inte ens alla campingar finns på sammaställe så kommer väl inte detta hända för ställplatser heller!

Blir ju svårt med alla olika sajter för att boka sin plats på, vore bra om det kunde samma strålas till en webbsajt där alla bokningsbara ställplatser finns. Men När inte ens alla campingar finns på sammaställe så kommer väl inte detta hända för ställplatser heller!
Försökte göra en översikt på bokningssajter för ställplatserna;
Hittade 10 stycken och missade säkert några.

Till det skall läggas ett antal appar som både är betal- och bokningssystem som t.ex. Trosa Ställplats använder.

Ja, det är idag en djungel, vi får hoppas att det en dag kommer ett ”Momondo” även för ställplatserna.

Tommy

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen