• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tre vägvisare

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Jag har en GPS som sitter fast i bilen, den har några år på nacken, men den visar ganska bra vilken väg jag skall köra, fast ibland hamnar jag på vägar om inte är avsedda för husbilstrafik.

Hustrun har sin mobil där hon ställer in vilken väg vi skall köra. Nu är det inte alltid så att GPS och mobilen är överens och då uppstår ett problem, vilken skall vi lita på. Hustrun vill vi litar på mobilen och jag på GPS: en. En smärre diskussion uppstår som ibland höjer ljudnivån, inte lönt rösta om vad som gäller för röstningen slutar oavgjort.

Det är nu hela frågan får sin lösning för i knäet har hustrun en detaljerad kartbok som berättar för oss vilken väg vi skall ta. Tänk att en gammal sliten hederlig detaljerad kartbok löser problemet. Då dyker frågan upp, vad skall vi med GPS och mobil till för att hitta rätt.

Hur har ni det i era husbilar?
 
Jag har tre olika modeller av TomTom, köpt i tidsordning då nya modeller kom.
Endast en av dom använder jag men bara för att den visar den aktuella hastigheten som inte husbilens hastighetsmätare gör.
Jag använder iHusbil´s kartor med direktkoppling till Google Maps som jag kör på en iPad.
En helt suverän lösning där man i Google Maps också kan söka på annat och få vägvisning dit.

En händelse på den tidiga TomTom-tiden:
Vi skulle resa från Göteborg till Västervik.
Vi kommer till en vägskäl där TomTom pekar in på en liten grusväg med grönska i mitten.
Aha, en genväg tänkte jag.
Vägen blev smalare och smalare och vi kom fram till en gård där de boende har kaffekalas i trädgården.
Förvånat tittar alla på oss med husbilen som susar förbi några 10-tal meter från kaffebordet. Vägen fortsatte till en större väg som tur var.
Misstaget jag gjort var att ställa in navigatorn "Kortaste vägen".
Det slutade vi snabbt med.
 
Den här historien tilldrog sig på den tiden GPS:n var en ganska ny företeelse och inte alls var mans egendom.
Mobila telefoner var likställt med en stor GSM-låda med tillhörande nummerskiva, vev och tratt.
Vanligtvis ringde man från någon telefonkiosk, när man var ute på resa.

Vi väntade celebert besök från Östergötland till vår kära oas uppe i Jämtland och beräknade, att kompisen och hans hustru
skulle dyka upp framåt tre-tiden. Det brukar ta runt 9 timmar att åka sträckan via Västerås, Gävle, Sundsvall.

Eftermiddagen övergick till kväll och myggorna började duka upp inför sin sena kvällskonsert.
Vart våra vänner tagit vägen, hade vi inte den blekaste aning om.
Skogen runt omkring oss slöt sig och var mol tyst.
Inget motorljud bröt tystnaden på vår ensliga skogsväg.

Timmarna förflöt så sakteliga och där satt vi och väntade i vår ensamhet.
Drygt sex timmar efter beräknad ankomst dök så äntligen sällskapet upp i sin synbart leriga (!) bil.

Roger, som tillhör den lite mer bullriga karaktären med en rejäl infödd grov östgötska, förklarade att de åkt efter
sin nyinköpta GPS... och när jag frågade vilken väg de tagit, så hade han ingen aning.
Han är alltså inte den typen, som planerar sin resa efter karta och kompass.

"Ja´ hade två (!) kärringar som gapade om vilket håll ja´ skulle köra"
"Den ena sa´, att ja´ skulle ta till vänster och den andra sa´ ja´ skulle till höger - och vem f-n ska en lita på?"
"Vi åkte flera mil på en skitig grusväg runt en dj...a sjö, de´ e´ allt ja´ vet"
"Åsså va´ vi i Uppsala..."


Ena gången lyssnade han på GPS:n och nästa gång på hustruns förslag, osv.
Det blev varken hackat eller malet och de hade tydligen färdats en omväg på nästan 20 mil....

Sedan kröp det fram vid den sena nattgroggen, att yngste sonen i all välmening hade ställt in GPS:n
och programmerat den inför resan efter bästa förmåga. Något hade kanske blivit lite tokigt...
typ "undvik större vägar" ?
 
Selv dagens GPS kart er ikke ufeilbare. Mellom oss og hovedveien sørover er det et skogområde - med tilhørende "fire trails" som på det beste kan kjøres med 4x4. Litt regn og en trenger beltevogn. Gjennom dette "veisystem" ville de fleste navigatorer rute en om en ikke var påpasselig. Det tok litt tid å få Here og Google til å markere disse veiene som ikke kjørbare. Det er blitt skiltet i begge ender at det ikke finnes vei igjennom. Vanligste måte å få ut igjen biler som forvillet seg inn var med bulldozer :D. Området ligger i utkant av det mest regnfulle område utenom tropene i Australia.

Både Google Maps og Here webutgaven har rapporteringsmulighet for slike feil.
 
Tror ikke det, ser ingen høydeinfo i kartverket deres, men har sett varsel om midlertidige høydebegrensninger. Og det er ny utgave av app under oppdatering - land for land. Har ikke den nyeste selv ennå.
 
För oss duger kartbok och vägskyltar för det mesta. GPS ligger och vilar och tas fram bara om karta och skyltning inte är tillräckligt detaljerade.

Den gata vi bor på har varken rätt namn eller husnummer i Google Maps, så taxi hantverkare och paketlevaranser kör ofta fel eftersom de tittar i GM istället för att läsa skyltarna....
 
Senast ändrad:
Tror ikke det, ser ingen høydeinfo i kartverket deres, men har sett varsel om midlertidige høydebegrensninger. Og det er ny utgave av app under oppdatering - land for land. Har ikke den nyeste selv ennå.
Ja det är en fara att många använder Gps med inställd storlek på bilen. Men kartorna saknar ofta tex höjdangivelser, därmed kan det bli kris om man inte är uppmärksam på skyltarna.
 
Kör man efter stora vägar är det väl egentligen inga problem
då är det 4,5meter som gäller annars är det skyltat jag vet
att man kan ta reda på höjden på viss väg, men kommer inte ihåg
hur man sökte det är 50 år sedan jag tog cdekort och det ingick
i utbildningen på den tiden var det ingen dator
 
Jovisst skyltar gäller alltid före navigators förslag, men ändå tråkigt att vända vid låg höjd eller klen bro, har hänt mej några gånger innan jag skaffade Garmin camper, tror även truck-versioner av olika navi-program har höjdfunktion.
Viktinställning kör jag på under 3500kg, annars leds man runt samhällen av iallafall Garmin Camper 760, en en bug då tyngre husbilar tillåts i alla samhällen.
 
Använder Garmin Camper i normalfall och fungerar bra, men vid kvällsuppehållet åker alltid kartan fram för att få helhetsbilden och om det finns något intressant som delmål. Via Michelins outdoorkarta används flitigt i alperna för att hitta lämpliga campingar/ställplatser nära bergbanor och hitta bra vandringsleder som inte är allt för jobbiga, knän och vrister har tyvärr tagit stryk i orienteringsskogarna.
Förslag till andra vägval vid köer är jag lite tveksam till, följde GPS- förslaget i Italien en gång som gick utmed motorvägen men genom städer o byar med stoppljus, trånga gator, vägkorsningar mm och var inprincip kö hela tiden medan man såg att bilarna på motorvägen åkte obehindrat.
 
Trafikverkets databas NVDB listar t.ex höjdhinder vid broar eller tunnlar. Men det finns många saknade platser med höjdhinder som borde vara med. Databasen kan även visa vägunderlag, fartkamera, miljözoner och väldigt mycket mer.
Navigeringsappar som Garmin hämtar med största sannolikhet sin information från denna databas.


Ett exempel på saknad höjd i databasen
Urklipp02.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen