Farligt gods
InledningFarligt gods kan till exempel ha explosiva, brandfarliga, giftiga, radioaktiva eller frätande egenskaper. Som exempel på farligt gods kan nämnas bensin, diesel, gasol, fyrverkerier, sprayburkar, litiumbatterier och litiumbatterier i utrustning som exempelvis skruvdragare.
Regelverket
Den som transporterar farligt gods eller lämnar farligt gods till någon annan för transport skall vidta de skyddsåtgärder och de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra och begränsa att godset orsakar sådana skador på liv, hälsa, miljö eller egendom som beror på godsets farliga egenskaper. (Lag (2008:263) om transport av farligt gods) Denna lag gäller alla, även privatpersoner. Med stöd av denna lag har ett särskilt regelverk skapats, ADR-S, och det är väldigt omfattande (över 1300 sidor).
Undantag för privatpersoner
I ADR-S finns emellertid undantag för privatpersoner från detta omfattande regelverk som gäller under vissa omständigheter:
- Godset ska vara förpackat i detaljhandelsförpackningar och
- Godset ska vara avsett för personligt bruk, hushållsbruk eller för sport och fritid.
Bilden ovan visar ett exempel på en detaljhandelsförpackning
När sådant gods utgörs av brandfarliga vätskor (tex bensin och diesel) och transporteras i återfyllningsbara behållare, fyllda av eller åt privatpersoner, får mängden inte överstiga 60 l per behållare och totalmängden inte överstiga 240 l per transportenhet (ADR:S 1.1.3.1 a). Beträffande brandfarliga vätskor i reservdunkar gäller högst 60 liter per fordon. (ADR-S 1.1.3.3 a)
Skicka farlig gods
När en privatperson vill skicka gods som är att betraktas som farlig gods gäller dock reglerna i ADR. På grund av det omfattande regelverket är det i många fall som det krävs att en viss utbildning har genomförts (ADR-S 1.3) Om privatpersoner inte har denna utbildning får godset inte skickas. MSB avråder därför privatpersoner från att skicka farligt gods.
Litiumbatterier
Ett exempel på när man som privatperson vill skicka farligt gods är om man ska returnera ett litiumbatteri till en återförsäljare.
När ett litiumbatteri ska kasseras uppstår nya problem. Batteriet kan då betraktas som farligt avfall och andra regelverk träder i kraft. Företag som tillverkar och säljer eller för in till Sverige och säljer batterier definieras som producenter och har ett producentansvar. Bland annat innebär det ett ansvar för att se till att användarna kan göra sig av med batterierna och att ta hand om dessa när de blivit avfall. Det är producenterna som ansvarar för att det finns system för att samla in batterier i varje kommun. (Förordning (SFS 2008:834) om producentansvar för batterier).
Bilbatterier kan lämnas på återvinningscentral eller till den som säljer bilbatterier. På återvinningscentraler kan det förekomma separat insamling av litium-jonbatterier som väger mer än 500 g.
Länkar
Lag om transport av farligt gods https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...263-om-transport-av-farligt-gods_sfs-2006-263
ADR-S https://rib.msb.se/filer/pdf/29451.pdf
Privatpersoner som transporterar farligt gods MSB https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...rivatpersoner-som-transporterar-farligt-gods/
1.3-utbildning för farligt gods https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...n/farligt-gods/adr-utbildning/1.3-utbildning/
Lag om producentansvar av batterier https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g-2008834-om-producentansvar-for_sfs-2008-834