• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V trafikskyltavläsning

sajen

Medlem
Medlem
Har en Fiat Ducati 2025 med 7" digitala instrument och Uconect 10 med trafikskyltsavläsning men den läser skyltat tom. 80km men inga högre hastigheter än så
nån som vet varför och hur åtgärdar men detta.

Kâehne4363 er inne på et vesentlig punkt, men det er også mulig at de ikke har lagt inn høyere skilting. Men vår LDV SUV leser 110 på lokal motorvei.

Har 10" skärm och den läser alla hastigheter. Under Routing/vehicle measurements ställer jag längd, bredd och höjd samt max speed och axelvikter. Och dom värdena nollställer sig hela tiden. När jag nu tittade före jag svarar dig så var det nollställt igen. Här var det tydligen skyltat med 130km/h.
21459km.jpg

Senast ändrad:
Har 10" skärm och den läser alla hastigheter. Under Routing/vehicle measurements ställer jag längd, bredd och höjd samt max speed och axelvikter. Och dom värdena nollställer sig hela tiden. När jag nu tittade före jag svarar dig så var det nollställt igen. Här var det tydligen skyltat med 130km/h.
Visa bilaga 47770
Med ett visst (20ggr./inställning) tryckande har jag fyllt i värdena och sparat värdena som finna kvar men det är som förr alla skyltar till max 80 km/tim visas.

Är det inte konstigt om navigatorinställningar/fordonsprofil skall påverka trafikskyltsavläsning? En skylt visar ju det den visar oavsett vilken bil man har. Har funktionen fått fel namn?

Det är ju så jag skriver, oavsett om där är värden eller inte så har det alltid visats alla hastigheter.

Angående inlägg 3. Kör jag i 80km/h i Danmark så kör alla lastbilar om mig.

Vad står det i manualen?
Det svaret hjälper föga trådskaparen. Och för det får du tummen upp! Manualen som är i pdf format är på 368 sidor och på Engelska. Dessutom inte helt lätt att få tag i. Då är det lättare att fråga på ett forum om något har varit ute för samma fenomen. Vi hjälps väl åt här?
Screenshot_20250729_082503_Drive.jpg

Senast ändrad:
Du skriver att du har en 2025:a, då borde säljaren kunna hjälpa dig med bruksanvisningen. Den tryckta som ligger i bilen är mycket kortfattad. Nu är det tre år sedan jag kämpade med detta. Men man skulle registrera sig någonstans och då kom man åt den heltäckande manualen.

Fick en stund över och tänkte på detta fenomen. Jädrans konstigt, verkar finnas skillnad på om man har 5", 7" eller 10" skärm på denna funktion. Jag som har 10" skärm läser den allt men du har 7" skärm och då är där förbehåll. För där väl inte navigator på 7" skärmen?

OBS! Utan en navigator kan systemet
inte tillhandahålla:
de implicita gränserna (t.ex. den allmänna
hastighetsgränsen på motorvägar). I dessa
fall kan systemet visa den senast
påträffade vägskylten (t.ex. hastighetsgränsen
vid infarten);
i allmänhet den gällande gränsen för en
väg där en hastighetsgränsskylt inte
tidigare har påträffats och
igenkänts korrekt.
Efter att ha kört en viss sträcka blir