• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Trådlös extra backkamera - WiFi eller Bluetooth eller...

JanneB

Välkänd medlem
Medlem
Jag skulle vilja utrusta husbilen med extra backkamera. Min plan är att använda en backkamera med Bluetooth (sådan kamera som finns inbyggd i ramen för bilens regnr.) Då jag vill slippa dra för många kablar så vill jag dra bara backkamerans plus kabel till backlampan och minus kabel till karossen. Som skärm vill jag använda en gammal mobil med Bluetooth. Alltså bildsignal överföring sker via Bluetooth.
A) Vad tycker Ni? Kommer det att fungerasmed Bluetooth?
B) eller måste det vara överföring av bildsignal med WiFi ?
C) Vilka andra kabelfria (med undantag för strömkablar) lösningar skulle Ni rekommendera?

Tack för alla svar och/eller förslag

Nå er både Bluetooth og WiFi for slike camera i samme frekvensbånd, WiFi kan i teori sende med mer effekt - men det kan være litt pill å sette opp. Bluetooth har noe mer avansert kommunikasjon og tåler støykilder bedre. Begge kan ha problemer med metall mellom sender og mottaker..

I praksis så må en prøve og se hva som fungerer best. Noen ganger er det ene best og andre ganger det andre. Men i de fleste situasjoner er det ingen stor forskjell, de fleste tilfeller fungerer begge deler eller begge feiler.

Det finnes endel kamera som benytter lavere frekvens enn 2.4 GHz, disse b;r en holde seg unna da de benytter analog ukodet sending.

Senast ändrad:
Jag har monterat några blåtand budget-backkameror inkl. display på husbilar, som monteras vid nummerskylten.
Alla har fungerat utan störning, dock är bildkvaliteten långt ifrån de dyraste kabel-modellerna, men duger i många fall.
Jag har dock aldrig försökt koppla upp en smartphone mot en sådan kamera, men det kanske går (?)

Tack Knut och PeterK,
Jag har en navigations app CoPilot installerat i mobil (dedikerat just bara till navigering) och då tänkte jag använda mobilensskärm som monitor för backkameran. För mig skulle det räcka med någorlunda bra bildkvalité (bara för att jag inte backar på någon större sten, låg barrier, eller så).

Jag har monterat några blåtand budget-backkameror inkl. display på husbilar, som monteras vid nummerskylten.
Alla har fungerat utan störning, dock är bildkvaliteten långt ifrån de dyraste kabel-modellerna, men duger i många fall.
Jag har dock aldrig försökt koppla upp en smartphone mot en sådan kamera, men det kanske går (?)
PeterK, minns Du kanske vilka produkter var dessa (namn och vilka var bästa enligt Dig) ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen