• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tips Träna på att sätta på snökedjorna

ae.in.gbg

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Mölnlycke
Hej! Vi åker ner till Biella i Italien nu på fredag för att fira Jul o Nyår som vi gjort dom senaste åren. Vi kör via Brennerpasset och tidigare såg det ut som det ska komma riktigt mycket snö 22/12 till 24/12, fast nu har prognoserna ändrats till mindre mängder regn, vi får se.
Men ikväll har jag tränat på att sätta på kedjorna i lugn o ro i vår varma källare på ett löst sommardäck, det kan jag varmt rekommendera! Så kommer det gå riktigt smidigt när man kanske är lite mer stressad i "skarpt läge"

Mvh
Anders

20231219_194610.jpg
 
Hej! Vi åker ner till Biella i Italien nu på fredag för att fira Jul o Nyår som vi gjort dom senaste åren. Vi kör via Brennerpasset och tidigare såg det ut som det ska komma riktigt mycket snö 22/12 till 24/12, fast nu har prognoserna ändrats till mindre mängder regn, vi får se.
Men ikväll har jag tränat på att sätta på kedjorna i lugn o ro i vår varma källare på ett löst sommardäck, det kan jag varmt rekommendera! Så kommer det gå riktigt smidigt när man kanske är lite mer stressad i "skarpt läge"

Mvh
Anders

Visa bilaga 35120
Hej. Ja allt är nog bra att lära sig men på ett löst hjul är det mycket lättare. Så gör ett prov på bilden när du står på en parkering i lugn och ro för när det blir aktuellt kan det vara stressigt då kan det bli svårare men lycka till på resan.
Mvh Umebo
 
Hej. Ja allt är nog bra att lära sig men på ett löst hjul är det mycket lättare. Så gör ett prov på bilden när du står på en parkering i lugn och ro för när det blir aktuellt kan det vara stressigt då kan det bli svårare men lycka till på resan.
Mvh Umebo
Tack! ska prova att sätta på dom på husbilen, men det var riktigt bra att ta "solskensfallet" först, fick förståelse för att det är mycket viktigt att lägga ut alla uthängande "lösa" delar så dom inte snor sig runt vajern på baksidan precis innan man hakar ihop vajern. Och sen kunde jag lätt kontrollera på baksidan och runtom att jag fick på dem. Denna övning tror jag dom flesta har stor nytta av och känner större trygghet när man ska prova på bilen för första gången. Att sett och känt på "facit" en gång innan man gör det på bilen.

Jag körde jätte mycket med snökedjor på min SAAB 900, när jag flyttade ner 2000 till Italien, bogserade bl.a. upp en liten jeep som kört av vägen. Men har inte använt kedjor på många år nu.

Mvh
Anders
 
Ja det är nog en bra mjukstart på ett löst hjul. Det är skillnad när det är mörkt ute och tre minus grader och nederbörd. Där är en del sladdar och rör på baksidan som man inte vill ha i kedjorna. Jag gjorde en lathund som jag plastade in och lagt i lådan med kedjorna.
 

Bilagor

  • Snökedjor.pdf
    559,3 KB · Visningar: 54

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen