• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Inredning Trädurk i duschen - vilken olja?

Pelk

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Ort
Täby
Dags att vattensäkra trägolvet i duschen.
Vilken olja eller vaxolja ska man använda?
Tanken är att den skall tåla att man duschar 😃

Hur gör ni andra?

IMG_5974.png
 
Det ser ut som teak och det ska knappast oljas det är ju meningen att man inte ska kunna halka vilket det lätt blir med någon slags behandling blandat med tvål. Lägger man det i solen blir det efter lång tid en ljusgråliknande yta som verkar eftersträvas av båtfolket.
 
Det ser ut som teak och det ska knappast oljas det är ju meningen att man inte ska kunna halka vilket det lätt blir med någon slags behandling blandat med tvål. Lägger man det i solen blir det efter lång tid en ljusgråliknande yta som verkar eftersträvas av båtfolket.
Så man skall bara låta det vara?
Teak-däck på båtar behandlas, om jag inte är helt ute och cyklar. Och där vill man inte heller halka.
 
Min kusin som har haft flera båtar och jobbat som fiskare i många år vill inte för allt i världen behandla sitt teakdäck när jag föreslår glasfiber och epoxi för att få det tätt. Naturligtvis kan man behandla det men jag tror inte det är avsikten från början när man väljer ett sånt dyrare materiel. Blir ju ganska mycket mörkare också. Har en pall och ett bord som stått ute i spaniens sol med regn. Måste säja att det åldras med behag.
 
Teak uten behandling blir grå - utendørs kan overflaten bli nesten hvit. Men fett fra tvål blir gjerne til svarte flekker, er overflaten mettet med teakolje unngår en dette. Annet enn naturlig olje fra teak ville jeg ikke benytte på en slik durk.

Som en kuriositet så finnes det i Bangkok et slott bygget i teak og uten overflatebehandlig - det er veldig lyst.
PICT0015.JPG
 
Böja med att tvätta.
Ammoniak 1:10 i vatten, skura med en mässingsborste (den repar inte trät). Det drar ur gammal olja i trät och teakens naturliga fett. Skölj med vatten och låt torka. Tvätta av med en trasa t-röd/t-sprit innan du börjar olja. Olja vått-i-vått då länge trät suger. När trät är mättat putsa/slipa med en VIT Scotch brite. Så håller den färgen fint och länge.
 
Senast ändrad:
Hade trädurk i vår förra Niesmann. Ingen aning vilket träslag. Vi hade bilen från ny i 8år och det ända vi gjorde va att duscha av det efter varje gång vi duschat. Blev alltid lite skum som satt kvar på undersidan. Efter dessa år såg golvet ut som nytt o inga beläggningar eller fläckar.
Nuvarande Niesmann har en kompositdurk
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen