• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tips på bra Nas..

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Har en gammal Dlink 323 nas som är lite Trötter och bägge diskarna nästan fulla.
Dlinken är närmare 10 år och den supportar inte win 11 heller.
Så har funderat på att skaffa en ny Nas, nån som spara mycket video och bilder som har ett tips.
Har ju bra kontakter på lite dyrare produkter men känns overkill hemma.
Synlog ds 124 är ett alternativ men recension är ju inte så bra.
Har även kollat på WD 8Tb my cloud home, men även där är det inte några bra betyg.

Nästan så jag funderat på att bygga en liten pc med stor lagring och låta den stå i källaren som fil server.
Men det gillar inte frun 🙃

Jag har köpt en HD docka för två hårddiskar.
För över til den ena och speglar på den andra.
Lite manuellt förfarande... Men fungerar för mig.

Nästan så jag funderat på att bygga en liten pc med stor lagring och låta den stå i källaren som fil server.
Si det er en ny NAS. Selv ville jeg bruke en Linux server distro som basis og installere Nextcloud slik at en får app tilgang til filene. Om en har tilgang til en routbar IP adresse så kan en og få tilgang til filene når ener ute på tur. Med IPv6 har du allerede public IP adresser, trikset er å låse en adresse til serveren og åpne i routeren for denne. Maskinen behøver ikke å være veldig kraftig, enkelte har benyttet en Rasberry Pi. Jeg vil ikke anbefale dette da det er litt fiklete å få på nok lagring. Et godt alternativ kunne være en brukt server med RAID kontroller og endel MB RAM - server klasse prosessor er effektive. Et antall hotplugg diskdriver er det normle på slike bokser - ofte selges de tomme så en kan velge og vrake i nyere disker med flere TB pr drive.

Säg att det är en ny NAS. Själv skulle jag använda en Linux-serverdistro som bas och installera Nextcloud så att en app kan komma åt filerna. Om du har tillgång till en routbar IP-adress kan du även komma åt filerna när du är ute på resa. Med IPv6 har du redan publika IP-adresser, tricket är att låsa en adress till servern och öppna den i routern för detta. Maskinen behöver inte vara särskilt kraftfull, vissa har använt en Rasberry Pi. Jag skulle inte rekommendera detta eftersom det är lite krångligt att få tillräckligt med förvaring. Ett bra alternativ kan vara en begagnad server med RAID-kontroller och några MB RAM - serverklassprocessorer är effektiva. Ett antal hotplug-diskenheter är normen på sådana lådor - de säljs ofta tomma så att du kan välja och vraka nyare diskar med flera TB per enhet.
Har en gammal server stående på jobbet med raid 4, kanske skulle skrämma liv i den.
Sen vet jag inte hur frugan skulle gilla det, hon vill ha så mycket plugg and play som det bara går.
Helst ska hon bara behöva tänka på en video film så ska den flyttas till dator eller till en backup 🤣

Jag har en Synology sedan ungefär 10 år. Den har funkat felfritt men ibland ångrar jag att jag valde en av de "billiga" varianterna, den är lite seg emellanåt. Det gäller också åtminstone en av deras appar, DS Audio, som kan vara enerverande långsam att starta upp. Den har jag bytt mot en annan betydligt snabbare (ja, jag föredrar att lyssna på min musiksamling utan strömningstjänsternas komprimeringsförluster)

Det er noe av grunnen til at jeg nevnte Nextcloud - denne open source pakken er en videreføring av Owncloud og har mye av de samme funksjonene som google og onedrive med integrasjon i Windows, Android og IOS (har ikke sjekket hva med MacOs). Den har og en mengde ekstra kunksjoner og brukes av bedrifter og offentlig forvaltning. Har brukt files delen i noen år og den er like bra som onedrive. Prisen for private er null.

Har också haft Synology i ett 10-tal år. Är inne på min andra eftersom den första var trött. Rekommenderar Synology eftersom det finns mycket programvara att lägga in och man köra virtuella maskiner på den tex. Home Assistant.

Jag har en vanlig dator som jag installerat OpenMediaVault (OMV) på. Funkar kanon.
Det finns dessutom många som använder denna programvara på en Raspberry Pi och kör det som NAS.
Jag kör bara med enkel raid som speglar diskar, så att det funkar som en enkel backup också (två diskar som har exakt samma innehåll).
Enkelt att utöka utrymmet genom att byta en disk åt gången…
Jag fick köpa ett extra kort med sata portar på, för att ha plats för alla diskar. :)
Det finns nog bortåt tio diskar i den burken just nu. 😱

Bytte ut en 10 år gammal Synology till en ny DS423j i våras. Tittar man på livslängdskostnaden så blir den inte så hög. Jag är annars Apple-frälst och har ett iCloud-konto på 2 TB där båda jag och frugan har alla foton, men ser till att ha egna kopior på NAS:en… litar inte på någon.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen