• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Till Spanien januari

Hej,
Bara gjort den trippen en gång (vintern 2018-2019).
I Frankrike hade vi otur (klantiga) med stängda Ställplats/Campingar, så det gäller att kolla öppettider.
I Tyskland står vi ofta (kört en i Tyskland) i;
- Rendsburg
- Greven
- Riol
Lycka till med resan, vart i Spanien ska ni?

Hej,
Bara gjort den trippen en gång (vintern 2018-2019).
I Frankrike hade vi otur (klantiga) med stängda Ställplats/Campingar, så det gäller att kolla öppettider.
I Tyskland står vi ofta (kört en i Tyskland) i;
- Rendsburg
- Greven
- Riol
Lycka till med resan, vart i Spanien ska ni?
Riol är nog stängt så här års, bättre med Ställplatsen i Trier

Vi har skjutit fram husbilsåkandet till mitten av mars I stället. Vargavinter och dåligt väder i Tyskland och Frankrike är orsaken. Funderade ett tag på allvädersdäck, men vi tycker inte om den typen av däck. Får se om vi nöjer oss med att resa till södra Frankrike som längst.

Vi har skjutit fram husbilsåkandet till mitten av mars I stället. Vargavinter och dåligt väder i Tyskland och Frankrike är orsaken. Funderade ett tag på allvädersdäck, men vi tycker inte om den typen av däck. Får se om vi nöjer oss med att resa till södra Frankrike som längst.

Vad är era erfarenheter av "helårsdäck"?

När vi åkte till Spanien (2018 december) så valde vi Europeiska friktionsdäck. Det ångrar jag inte, de gick så lätt och bra så jag kommer byta till dessa på min nuvarande husbil. Vi hade en Hymer T708SL, 4500kg och bränsleförbrukningen landade på 1,04 l/mil (800 mil)

Kan jag få tips på bra övernattningar under resan ner till Spanien skulle jag vara tacksam. Vill spara på gasol så platser med el- stolpe behövs. Tänkte också fråga om någon nyligen fyllt svenska tuber i Freiburg. Går det fortfarande?
Håller på att planera lite för hösten 2024 då åker ner för andra gången
När vi åkte ner hade en svenska Pa11 och en spanska flaska
Den spanska flaskan hade vi ca 3 kg kvar när vi kom hem vi var borta 12 veckor
Den svenska var oanvänd så det går inte så mycket gas som jag trodde, men visst var vi sparsamma
Här kan du se lite platser som vi valt ut för 2024, du kan även kolla på 2023 om du vill
men vägen går mot Normandie och Andorra vidare mot Spanien
Kart länk google
Tillägg jag köpte den spanska flaskan här hemma + en adapter har fungerat bra för oss

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen