• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tilläggsförsäkring

Erok

Välkänd medlem
Medlem
Någon som har Erfarenhet av detta?
Hittad en tilläggsförsäkring för HB upp till 18 tusen mil.
För att inte bli för långrandig så kan Ni läsa på: www.autoconcept.se
Har mailat dem om månads och årspriset.
Omfattningen av Komponenter den gäller för är omfattande för både
draghuvud och bodel.

Bilagor

• Skärmavbild 2023-04-21 kl. 09.59.35.png
    Skärmavbild 2023-04-21 kl. 09.59.35.png
    158,2 KB · Visningar: 25
Om du Googlar på "autoconcept omdöme" så får du se vilket sorts företag det är.
Du har ett bra skydd i maskinskadedelen i helförsäkringen om bilen är ny nog.
(brukar variera mellan 8-12 år)
Är ju det att när man som vi använder bilen till att åka inte bara till camping utan att res blir det mil
vår passerade 10 tusen igår och lär bli 2-3 till i sommar.
Inte många Bolag tecknar maskinförsäkring för fordon som gott så pass långt. :)

Om du Googlar på "autoconcept omdöme" så får du se vilket sorts företag det är.
Du har ett bra skydd i maskinskadedelen i helförsäkringen om bilen är ny nog.
(brukar variera mellan 8-12 år)
Har Googlat och läst.. som Du förvarnat om var det inte mycket positivt, påminner om när CC-försäkring vägrade ersätta vår Robotlåda vilket ändade hos ARN till vår förmån.
Blir att tänka ett varv till :)

Fick Autoconcept ”på köpet” vi också när vi bytte husbil förra året. Dom har precis skickat erbjudande om att förlänga försäkringen nu. De få fel vi haft på husbilen har Rudvi Fritid fixat direkt, så jag har aldrig behövt vara i kontakt med Autoconcept och kan därför inte ge något svar på hur de fungerar. Men när jag läste igenom dokumentationen vid köpet så hittade jag en mängd friskrivningar från både det ena och det andra.

Men jag följer tråden med spänning efter andras erfarenheter, om vi ska förlänga eller ej.

Vå HB har vid påsktid passerat 100 000 km, har också börjat leta nytt försäkringsbolag då
Kabria som de flesta bolagen har 10 tusen mila gräns för maskinförsäkringen.
LF har 12 tusen mil, men det är ju bara 2 tusen mil dit.
Någon som har förslag där rimligt pris är förutsättningen, förslag emottages under tiden jag letar på datorn.
:)

Aj, aj, (tack Erok), vi har passerat 12 000 mil i år utan en aning om villkoren för maskinskada (vi har Folksam). Vad är det som gäller nu? Ska Folksam fortfarande ta ut premie för maskinskada som vi egentligen inte längre är berättigade till? Får nog ringa till Folksam och kolla för dom kan omöjligen veta att vi har passerat den magiska gränsen…

Edit:
Ringde just Folksam och fick veta att mycket riktigt, vi har ingen ersättning för maskin & elektronik längre (efter 8 år eller 10 000 mil). På frågan om man kunde tillägsförsäkra maskin & elektronik, svaret blev "nej", inte heller lägre förs.-kostnad då maskin inte längre ingår utan man betalar samma helförsäkring för att behålla vagnskadan. Jag ser detta som fördyring då man får mindre försäkring för samma peng. Alternativet är halvförsäkring, men då får man ingen vagnskade-ersättning om man blir vållande till skadan.

Så fungerar det när bilen passerat 10-12 tusen mil,försäkringsbolagen sänker inte premien.
Att köpa till försäkringar som täcker samma villkor som tidigare går inte, vissa tilläggsförsäkringar finns men dyrt och tveksamt om det ger något.

Aj, aj, (tack Erok), vi har passerat 12 000 mil i år utan en aning om villkoren för maskinskada (vi har Folksam). Vad är det som gäller nu? Ska Folksam fortfarande ta ut premie för maskinskada som vi egentligen inte längre är berättigade till? Får nog ringa till Folksam och kolla för dom kan omöjligen veta att vi har passerat den magiska gränsen…

Edit:
Ringde just Folksam och fick veta att mycket riktigt, vi har ingen ersättning för maskin & elektronik längre (efter 8 år eller 10 000 mil). På frågan om man kunde tillägsförsäkra maskin & elektronik, svaret blev "nej", inte heller lägre förs.-kostnad då maskin inte längre ingår utan man betalar samma helförsäkring för att behålla vagnskadan. Jag ser detta som fördyring då man får mindre försäkring för samma peng. Alternativet är halvförsäkring, men då får man ingen vagnskade-ersättning om man blir vållande till skadan.
Nej så illa är det, man bör ha helförsäkringen kvar för eventuella framtida skador!

De har gräns 15 tusen mil och 10 år!
Får kontakta dem på måndag!
Har tecknat Helförsäkring på Swedbank/Folksam/3kronor!
Årspremie 7728.-, ingen avställningsförsäkring utan den löper helårsvis!
644:-/månads premie.
Då har vi maskinskada i 3 år eller 5 tusen mil till!
För mig som aldrig haft med denna bank att göra var det krångligt att få ett pris, först måste man ha ett konto varifrån premien dras via autogiro varje månad!
Massor att fylla i innan det v blev godkänt. Tog tyckte jag en evighet innan bekräftelsen kom att försäkringen tecknats!

Har 2300kr/år halvförsäkring ställer aldrig av ingen mening eftersom jag vill kunna köra när som helst.
Det och besiktningen vartannat år är allt det kostar.
Ingen mening med andra försäkringar blir det några större fel får jag en låg summa och dom tar bilen, ingen vill ju betala för en gammal bil.

Har 2300kr/år halvförsäkring ställer aldrig av ingen mening eftersom jag vill kunna köra när som helst.
Det och besiktningen vartannat år är allt det kostar.
Ingen mening med andra försäkringar blir det några större fel får jag en låg summa och dom tar bilen, ingen vill ju betala för en gammal bil.
Tja gamla plastisar finns det inga reservdelar till när det blir kaross skador, men vi har plåtis med Fiat standard kaross och till dem finns det delar i många år, om inte annat på skroten.
För oss blir det 210.- kr mer per månad med den nya försäkringen jämfört med Kabrias, tog denna enbart för Maskinförsäkringen, självrisk 6000.- men vad är det om Turbon eller robotlådan kvaddas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen