• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Temperatur övervakning

Hasseg

Välkänd medlem
Medlem
Hej
Hur gör ni när ni lämnar huset på vintern
Jag tänker då temperaturer strömavbrott.
Jag har 2 tapo kameror uppsatt tyckte då
Tapo T310 skulle passa bra den skall övervaka och kunna skicka larm om temperaturen faller medverkar vara svår att köpa? I dag vrider jag tapo kamran för att se temp det funkar men inget larm.
Mvh Hasse från ett soligt Gran Canaria

Bilagor

• 20221118_102516.jpg
    20221118_102516.jpg
    3,7 MB · Visningar: 17
  • 20221116_105538~2.jpg
    20221116_105538~2.jpg
    149,1 KB · Visningar: 18
  • 20221116_113711~2.jpg
    20221116_113711~2.jpg
    758,9 KB · Visningar: 16
  • 20221118_134958.jpg
    20221118_134958.jpg
    2,5 MB · Visningar: 14
Hej
Hur gör ni när ni lämnar huset på vintern
Jag tänker då temperaturer strömavbrott.
Jag har 2 tapo kameror uppsatt tyckte då
Tapo T310 skulle passa bra den skall övervaka och kunna skicka larm om temperaturen faller medverkar vara svår att köpa? I dag vrider jag tapo kamran för att se temp det funkar men inget larm.
Mvh Hasse från ett soligt Gran Canaria
Vi har valt en något dyrare variant, hemlarm från Verisure med sensorer i flera av de byggnader vi har på tomten. Vi får larm och med hjälp av deras smarta pluggar kan vi också styra små värmekällor. Värmepumparna som har några år på nacken styr jag med enkla universalfjärrkontroller RM4C som jag kommer åt via internet, det funkar för till /från och ger en kontrollerad avstängning till skillnad mot om man bara bryter spänningen.
Eftersom larmet har sin egen kommunikationskanal kan jag med hjälp av en smartplugg starta om husets routrar om något krånglar.

Hälsningar
Peter

Vi värmer huset med luft/luft värmepump.
När vi åker bort på den kalla årstiden slår jag på elelementen med termostaten på ca 14 grader.
Värmepumpen står på 19 grader.

Om värmepumpen går sönder sjunker temperaturen och elementen ser till att det inte blir skadligt kallt i huset.

• Om strömmen går, spelar det ingen roll då vi inte har (automat eldad) panna/braskamin.
Dock är jag garderad mot att någon värmekälla går sönder, andra tar vid.
Jag känner inte något behov av larm då det inte hjälper mig i alla fall.

Behöver inte kamerorna ström utifrån? De har väl inte egna batterier? Om strömmen går så lär ju inte givarna kunna larma eller rapportera eftersom både dom (om de inte har batterier) eller nätet (WiFi, router, etc.) är strömlöst och alltså "dött".
En möjlighet är att allt är batteriförsörjt och att de kopplas via en batteridriven mobilrouter. Då kan det fungera så länge mobilnätet fungerar och batterierna har kapacitet kvar.

Sen kan man ju fundera på vad man skall göra om man får ett larm som säger att inomhustemperaturen börjar närma sig noll. Ringa någon släkting eller vän kan ju vara en lösning. Men vad skall då denne göra? Elda i kaminen?

Jag har en Sensibo som klarar alla inställningar som går att göra med fjärrkontrollen man kan läsa rumstemperaturen enkelt men har ingen återmatning på läget.
Hade tänkt stänga av värmepumpen helt om det var ett antal plusgrader men det var innan vintern kom över dagen.
Har en gammal mobil som router står på ständig laddning, går strömmen kan man ju inte göra någonting men kommer den tillbaka innan batteriet dör kan man få igång det mesta tror jag i alla fall fjärrstyrningen till värmepumpen den verkar skottsäker.

Senast ändrad:
Ja nu har jag lite att fundera på, jag har släktingar i närheten jag kan ringa vid behov
samt genom jobbet flera elektriker o rörmokare jag skulle vid behov kunna ringa om jag såg det blev tempfall. Bergvärmen är ca 15 år gammal o har stannat en gång men var då bara att återställa. Tror jag nöjer mig med att köpa till några elradiator som startar vid ca 12 grader. Kjell o company tipsa om den HÄR
mvh Hasse o Annika från ett soligt Gran Canaria

Vi är i Spanien halva året och har installerat Wiser. Ett system som förutom larmar, gör det möjligt för oss att reglera värmen, tända och släcka ljusen och se vad som händer hemma i realtid.

Så här ser det ut just nu i köket/vardagsrum
05BF9BCB-A2D1-4396-82E5-0C61CADA565E.png
Tände upp lite så det skulle se trevligare ut på bilden?

Värmepumparna är inställda på 15 och 10 grader och temperaturen ligger konstant på 15-16 grader.
43459CB0-E8DC-4FFB-989B-323F35095F41.png
Larmet är lite känsligt och kamera larmar ibland på kvällen, troligen är det bilar som kör förbi och kameran registrerar ljuset.

Systemet kostade ett spottstyver mot vad vi tidigare betalat de vanliga larmfirmorna som lägger miljoner i TV-reklam.

Det här är framtiden!

Tommy

Vi är i Spanien halva året och har installerat Wiser. Ett system som förutom larmar, gör det möjligt för oss att reglera värmen, tända och släcka ljusen och se vad som händer hemma i realtid.

Visa bilaga 18590

Värmepumparna är inställda på 15 och 10 grader och temperaturen ligger konstant på 15-16 grader.
Visa bilaga 18591
Larmet är lite känsligt och kamera larmar ibland på kvällen, troligen är det bilar som kör förbi och kameran registrerar ljuset.

Systemet kostade ett spottstyver mot vad vi tidigare betalat de vanliga larmfirmorna som lägger miljoner i TV-reklam.

Det här är framtiden!

Tommy
Det kanske går att ställa in tiden för larmfördröjning. Då slipper du falsklarm.

Visa bilaga 18590

Visa bilaga 18591

Det här är framtiden!

Tommy
Den får jag titta på när vi kommer hem.
Bilden är från en Tapo c200 placerad inne stackars husbil ensam å övergiven i snö

Bilagor

• Screenshot_20221121-224900_Tapo.jpg
    Screenshot_20221121-224900_Tapo.jpg
    633,9 KB · Visningar: 8
När vi reste bort på vintern för några år sedan hade jag riggat upp en gammal uttjänt iphone på köksbordet med laddaren inkopplad och kameran riktad mot en termometer. En övervakningsapp i mobilerna gjorde det möjligt att se vad termometern visade via mobilens kamera. En enkel lösning för att ha koll på temperaturen i huset medan vi var borta. Nu finns det bättre grejer.
Jag använder Home Assistant och en Xiaomi gateway med sensorer för temperatur, brand, vattenläckage mm, samt tre kameror som kan larma vid rörelser. Känns bra att ha koll på hemmet via nätet när man är på resande fot. Lite överambitiöst kanske men kul, inga fasta kostnader och relativt billiga komponenter.
Om det blir längre strömavbrott vid sträng kyla då kan det bli problem. Säg att fastighetens jordfelsbrytare löser ut av någon anledning. Vid -20 grader kan man nog få frysskador på vattensystem kanske redan efter ett dygn. Svårt att skydda sig för en sådan händelse. Då kan nog en vidtalad granne bli räddningen.

Xiaomi.jpg HA.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen