• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tar bort kondens på insidan med Kärcher skrapan, hur gör du?

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
1671136659921.jpeg
Ibland lyckas jag skrapa imman på insidsn av fönsterrutorna utan att vatten sipprar ut från skrapan och ibland dränker jag halva förarhytten.
Har testat lite olika metoder, beroende på mängden fukt, men Kärcher ger dock ändå bästa resultat. Det kanske är min packning som är kass, eller fel vinkel när jag skrapar, vet ej. Finns det någon som har löst problemet? OBS! Vi vill inte ha utanpåliggande isolering, bara på insidan!
 
Har samma problem, det är meningen att man ska hålla den ”upprätt”, lutar man den med lite för mycket vatten i så sprutar den åt alla håll. Undrar om det skulle gå att modifiera den/täta den på nåt sätt?
Jag tömmer den ofta, då funkar det bra.
 
När man håller den i för stor vinkel rinner vattnet från behållaren tillbaka ner i fläkten.
Ända sättet att minska risken (om man inte kan hålla skrapan rakt) är att tömma behållaren ofta.
Ju mindre vatten i desto mindre risk att vatten slungas ut.
 
Vissa dagar är det väldigt mycket fukt i luften, vi ser det på barometern inne i bilen. Ännu värre om det regnat och jackorna ska hänga och torka på toan. Att öppna takluckan ”mer” innebär att elda för kråkor eller få in regn. Ska försöka experimentera med förslag ovan. Ingen idé byta Kerscher i alla fall… Tack!
 
Man får modifiera (strypa till) "gummimuffen" som leder ner vattnet i behållaren. Men bättre:, vi köpte en liknande billig skrapa på Jula. Den har en absorberande svamp i behållaren som man kan pressa ihop med en speciell anordning när man vill tömma vattnet.
Mitt råd är om ni har en Kärcher, klipp till en lämplig svamp och placera den i behållaren. Lite bökigt att tömma kanske då man måste ta bort behållaren. OBS jag har inte provat men det bör fungera.
 
Man får modifiera (strypa till) "gummimuffen" som leder ner vattnet i behållaren. Men bättre:, vi köpte en liknande billig skrapa på Jula. Den har en absorberande svamp i behållaren som man kan pressa ihop med en speciell anordning när man vill tömma vattnet.
Mitt råd är om ni har en Kärcher, klipp till en lämplig svamp och placera den i behållaren. Lite bökigt att tömma kanske då man måste ta bort behållaren. OBS jag har inte provat men det bör fungera.
Hej. Vi har en billig från jula oxå och den funkar bra men har man stora rutor så kan man få tömma den en gång i mellan för att den blir full med kondensvatten annars bra.
Mvh Lasse
 
Sett någon som gjort ett ny infästning av munstycke, infästningen är fäst på en slang.
Slangen hade i andra änden, en koppling som passade på Kärchern.
De olika delarna för infästningen var 3D-printade.
Resultatet var mer eller mindre en bärbar minivåtdammsugare.
 
Vissa dagar är det väldigt mycket fukt i luften, vi ser det på barometern inne i bilen. Ännu värre om det regnat och jackorna ska hänga och torka på toan. Att öppna takluckan ”mer” innebär att elda för kråkor eller få in regn. Ska försöka experimentera med förslag ovan. Ingen idé byta Kerscher i alla fall… Tack!
Men ha en eller två luckor på glänt blir bättre värme när fuktiga luften sugs ut genom luckorna..! det är Er egen andningsluft och aktiviteter som ger fukt i bilen som blir kondensen, finns små borstar/skrapa med (flanell?) tyg på som man enkelt drar bort det lilla som blir på frontrutan, kostade 10.- när jag hittade den på Dollarts för 3 år sedan, inga batterier inget spill, tyget suger åt sig fukten och man vrider ur tyget och sätter tillbaka det och kör vidare, torkar snabbt. (y)
 
Men ha en eller två luckor på glänt blir bättre värme när fuktiga luften sugs ut genom luckorna..! det är Er egen andningsluft och aktiviteter som ger fukt i bilen som blir kondensen, finns små borstar/skrapa med (flanell?) tyg på som man enkelt drar bort det lilla som blir på frontrutan, kostade 10.- när jag hittade den på Dollarts för 3 år sedan, inga batterier inget spill, tyget suger åt sig fukten och man vrider ur tyget och sätter tillbaka det och kör vidare, torkar snabbt. (y)
Hej. Då skulle jag vilja veta varför det blir olika mycket kondens på framrutan olika dagar fast man har takluckorna lika mycket öppna de kan väl inte vara andningsluften bara. Några andra faktorer som inverkar?
Mvh Lasse
 
Hej. Då skulle jag vilja veta varför det blir olika mycket kondens på framrutan olika dagar fast man har takluckorna lika mycket öppna de kan väl inte vara andningsluften bara. Några andra faktorer som inverkar?
Mvh Lasse

Ja, en till temperaturen i glaset, alltså 2st faktorer totalt.

Höj tempen i glaset, eller sänk vattenhalten i inneluften.

:)
 
Vi har hygrometer på insidan och kan följa förändringar inne i HB, men om man ska vara nitisk, vår lilla pb1 på tomten kan ha så mycket vatten på utsidan att jag måste skrapa den på morgonen. Min teori är att varm luft under dagen absorberar väldigt mycket fukt, som sedan under en kallare natt, kondenseras till rent vatten.
En jämnare temp inne o ute ger knappt någon ånga på någon sida av rutan!
Vissa träd i Spanien (t.ex fiolfikus) har en massa ”rötter” liknande tentakler hängande från grenar som tar upp fukten direkt från luften. Det här ska jag forska i lite mer för att hitta det mest optimala för husbilsboende med stora temp. skillnader.
 
Vi har hygrometer på insidan och kan följa förändringar inne i HB, men om man ska vara nitisk, vår lilla pb1 på tomten kan ha så mycket vatten på utsidan att jag måste skrapa den på morgonen. Min teori är att varm luft under dagen absorberar väldigt mycket fukt, som sedan under en kallare natt, kondenseras till rent vatten.
En jämnare temp inne o ute ger knappt någon ånga på någon sida av rutan!
Vissa träd i Spanien (t.ex fiolfikus) har en massa ”rötter” liknande tentakler hängande från grenar som tar upp fukten direkt från luften. Det här ska jag forska i lite mer för att hitta det mest optimala för husbilsboende med stora temp. skillnader.
Hej. Vi har också hygrometer i husbilen men det hjälper inte den visar inte hur mycket fukt det är på rutans insidan så man blir inte klok av att se på den men fukt blir det mera när det är kallt eller fuktigt ute.
Mvh Lasse
 
Om man vänder lite på det hela om hur det fungerar ute, speciellt under våren och hösten. Då är faller temperaturen snabbt på kvällarna och nätterna är kalla.
Då brukar det bli dimma ute. Temperaturen har sjunkit under daggpunkten. Under dagtid ökar temperaturen och relativa luftfuktigheten (RF% ) sjunker och dimman lättar. Om det är sol lättar dimman snabbt. Varm luft kan bära mer vatten än kall. Alla vet hur personbilen kan se ut under våren och hösten, plaskblöt som skrevs ovan.

Det går att tänka likadant inne i husbilen. Fukten på insidan av rutorna (även i garaget) uppstår på samma sätt som dimman ute. Det är rutorna som kyls ner av den kalla utetemperaturen.
Alla som har glasögon vet hur de kan imma igen när man kommer in i värmen efter en promenad på vintern, glasen är kalla. Också samma samma princip som fukten på rutorna i husbilen.

Ingen ventilation är lika med att RF ökar hela tiden.
Jag kommer ihåg en tråd där ett förslag var att sätta upp några små datafläktar för att få rörelse på luften i bilen, ungefär som tropikfläktar. Fungerar kanske ett tag.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen