• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tappade sugar

Ch & Ib

Välkänd medlem
Medlem
Ok, hur gör ni?

Min Garmin GPS har fullständigt tappat sugen. Det innebar idag att den inte mindre än 9 gånger ramlade ner mellan Vara & Borensberg.
Det snittade på 2.3 mil per uppsättning. Förutom att det är trafikfarligt, så är det väldigt irriterande.

Har försökt med att fukta gummibiten på fästet, har försökt med att se till att det är helt torrt, försökt räta ut gummit så inga veck finns som kan strula. Det enda jag inte testat är att helt sonika slänga den över axeln, det brukar vara min strategi när det kommer till en viss nivå, men frugan förklarade att vuxet folk gör inte så. Hmm..

Helt förnedrande sitter min skärm till backkameran fast som berget strax under backspegelfästet. Kanske är det ”magiskt” glas där och det är därför biltillverkare har gaddat ihop sig och alltid sätter backspegeln där. En komplott helt enkelt.

Så, spåna loss det på fredag/lördagkvällen. Skiten kommer att ligga på instrumentpanelen till på söndag då det är dags att ta en fight igen, så vi har alla ett tag på oss.

Min hållare sitter med sugfastsättning på en rund plexiglasplatta (som sitter med dubbelhäftande tejp på plasten ovanpå instrumentpanelen). Skulle jag råka ut för ditt problem så skulle jag helt sonika skriva fast hållaren i plattan.

Jag hade en TomTom med sugproppshållare, som funkade ett tag, provade en massa halvbilliga hållare från kjell.com o clasohlsson mm, men de gick sönder ganska fort, av en slump såg jag en budbil med bra hållare och fick reda på brodit.se, lite över 1000kr men jättebra konstruktion o kvalitet, ett bas fäste som sitter på kanten av ett luftgaller, sen en modell-anpassad hållare med integrerad laddkontakt för min galaxy s9 telefon, där jag använder Google maps och Copilot.
Mvh
Anders

En BeanBag kanske kan funka?
(har för mig att även Garmin har dem som tillbehör)

Jag har ingen egen erfarenhet av den och jag vet inte om de är lämpade för de största gps:erna.
Men fördelen är ju att man slipper skruva, spika, limma eller kladda på instrumentbrädan och den är lätt att flytta runt efter behag.

Min hållare sitter med sugfastsättning på en rund plexiglasplatta (som sitter med dubbelhäftande tejp på plasten ovanpå instrumentpanelen). Skulle jag råka ut för ditt problem så skulle jag helt sonika skriva fast hållaren i plattan.
Tack för tipset. Hade ingen plexiplatta men det funkar än så länge med ett tillklippt plastlock

Tack för tipset. Hade ingen plexiplatta men det funkar än så länge med ett tillklippt plastlock
En "plexiplatta" som kanske många har flera av är en isskrapa av den platta sorten som kapas till i lämplig storlek. Funkar bra. Jag har en sugkopp som inte funkade alls längre. Jag färste den med fogmassa mot avkapad isskrapa som jag sen tejpade fast på rutan. Isskrapa.jpg

För alla som säkert vandrat från front till bak i husbilen hela helgen och funderat på: -Hur ska det gå egentligen?

Jag kan avslöja att det gick bra. Efter en ordentlig tvätt i varmvatten och diskmedel, och en omgång med glasögonrengöring ( man tager vad man haver ) på aktuellt område på vindrutan insida så har GPS:en suttit som berget hela vägen hem. Nytt rekord, 22 mil utan en enda tappad sug.

Jag tackar för alla tips, och ska bulla upp med nya fästen bara utifall att. Jag räknar med att den kommer att sitta i princip för evigt med vetskapen att det ligger ett helt nytt fäste i garaget. Saker brukar fungera på det sättet.

Hejsan.
Har ett par medelstora sugkoppar på kökskaklet, typ 75 mm diameter.
För ett tag sedan föll de ner minst 1ggr/dygn.
Efter alla, redan, uppräknade åtgärder med diverse rengörningar osv,
fick jag lust att prova en mirakelkur.
Jag gnuggade in kontaktytan med ett mycket tunnnt lager...
Armaturfett!
Minsannerligen, sedan dess har sugkopparna suttit fast där jag satte dem.
Inga garantier för att detta trick funkar överallt, men i mitt kök håller det, än så länge.
Armaturfett köpes på Rinkaby rör eller div byggvaruhus.
Egentligen menat att användas inuti köks & dusch-blandare, mm
efter noggrann rengöring förstås!
Mvh Raasken

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka