• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Tandvård under HB resan, hur fungerar det?

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Visa av oss reser en hel del och kan drabbas av mest oförutsägbara händelser precis var som helst. Har man tur och är fast förankrad på en ställplats/camping, då är det betydligt lättare att planera och hantera konstigheter.

För inte så länge sen blev jag av med en tandflisa vilket resulterade i att tanden isade något hemskt, bara man öppnade munnen! Snabbt till tandläkaren som tog hand om en direkt, och upp på ”tortyr” stolen. Det första jag sa ”jag vill ha bedövning, por favor!” varpå tandläkaren tittade på mig :oops: funderande. ”Det kommer inte göra ont” sa han, så jag vågade inte fega ur och gick med på det. Och det gjorde faktiskt inte alls ont, allt gick utom alla förväntningar!

Jodå, det fungerar att komma till rätta med ”svårare” och akuta grejer även utanför trygghetszonen där hemma, dessutom betydligt billigare.

E4896D42-38C5-4212-9207-69392741DA78.jpeg
Super modernt med bl.a. en stor skärm ifall man vill titta själv på behandlingen…

Jag råkade ut för tandproblem i Holland förra året,som tur var stod vi på en ställplats med en mycket trevligt värdpar, efter många samtal lyckades dom ordna en tid på ett stort sjukhus i Rotterdam till mig, dom flesta tandläkare dom ringde till att börja med ville inte ta en utlänning.
Det blev rotfyllning i Rotterdam ,snabbt bra service, några dagar senare fick jag en inflammation i tanden vilket tandläkaren tagit med i beräkningen och skrivit ut antibiotika.
Nu befann vi oss i södra Holland och jag ville till en tandläkare för att göra en efterkontroll, detta trodde jag skulle bli ett problem med tanke på tidigare erfarenheter, jag googlade på tandläkare i närheten av vår ställplats och ringde, till min förvåning svarade första tandläkaren direkt "kan du vara här om en timme, det är 5 kilometer bort"
Jag var ytterligare två gånger hos denna tandläkare innan vi åkte mot Frankrike,eftersom mina franskakunskaper är begränsade kändes det bättre men en engelsktalande holländare.
Något som vållade vissa problem var receptutskrivningen, på det stora sjukhuset i Rotterdam var man inte vana vi utlänningar ,men till slut fick jag ut medicin trots att jag inte kunde fylla alla rutor i formuläret, dom tog dessutom inte kontokort.
Tvärtom var det senare hos min tandläkare i södra Holland,han skrev ut tabletter på en papperslapp, som jag hämtade runt hörnet på ett lite apotek där alla kände alla.
Drygt 5000kr kostade detta äventyr, det mesta betalade min försäkring.

Jag spräckte en tand i höstas i Portugal, hittade en tysk/engelsk/portugisk språkig tandläkare som först gjorde en provisorisk lagning medan han gjorde en krona. Kostnaden hamnade på runt 7000 kronor vilket Gouda betalade tillbaka till 100% mot inskickade kvitto.
Så högsta betyg från mig.

Jag spräckte en tand i höstas i Portugal, hittade en tysk/engelsk/portugisk språkig tandläkare som först gjorde en provisorisk lagning medan han gjorde en krona. Kostnaden hamnade på runt 7000 kronor vilket Gouda betalade tillbaka till 100% mot inskickade kvitto.
Så högsta betyg från mig.
Jag käkade en köttbulle från Aldi förra veckan som innehöll en liten metallflisa. Det small rejält när jag tuggade i mig den och en lagning rasade. Var hos Dentalzen i Galé och visade mitt blå kort men fick ändå betala hela kostnaden, 90€. Min fråga är, ska jag skicka kvittot till försäkringskassan eller till Folksam? Känns som att Försäkringskassan ska ta detta?

Jag käkade en köttbulle från Aldi förra veckan som innehöll en liten metallflisa. Det small rejält när jag tuggade i mig den och en lagning rasade. Var hos Dentalzen i Galé och visade mitt blå kort men fick ändå betala hela kostnaden, 90€. Min fråga är, ska jag skicka kvittot till försäkringskassan eller till Folksam? Känns som att Försäkringskassan ska ta detta?
Jag skickade in mitt både till F-kassan och Gouda Båda svarade att de återkommer Detta var i början på december men då Gouda ersatte allt o F-kassan ff inte har svarat (prioriterar väl el stödet) så bryr jag mig inte om dem. :)

Folksam tar kostnaden, ska du använda försäkringskassan får du betala det mesta själv(tandvårdsbidrag)
I mitt fall tjänade jag flera tusen på att tandskadan hände utomlands.

Träffade en Engelsman för några år sen som fixade alla sina tänder i Spanien. Han sa att det hade han aldrig haft råd med i England. Och att servicen dessutom sköts av duktiga tandläkare med senast inom tandtekniken & utrustning, är inte till någon nackdel.
Kul att det mesta löser sig till det positiva för iHusbil medlemmar och att vi tar oss tid att informera varandra om våra HB relaterade strapatser…

PS.
Marianne går just nu hos en dansk/norsk talande fysioterapeut (nytt namn för sjukgymnaster) och är mycket nöjd med behandlingen då hennes ischiasnerv har kommit i kläm. Kostnad är ungefär samma som hemma. Skandinaver har tydligen samma ”ta-bra-betalt-Gen” oavsett vilket land dom verkar i.
DS.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen