• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Svarta ränder, kanske en lösning

JockeA

Medlem
Medlem
Som alla andra, får min Hb svarta ränder, där vatten rinner från taket. Visserligen gillar jag att putsa och gno, men dom eviga ränderna dyker ju upp ändå. Så jag började fråga andra Hbägare hur dom förvarade sina bilar, samt om dom fick ränder. Det spelade ingen roll om dom stod inne, hade kapell eller stod "nakna". Samtliga fick svarta ränder. Vad är då dom svarta ränderna för något, frågade jag mig. Men kom ganska snabbt fram till att det är luftföroreningar. Så om jag inte skulle ha bilen innomhus året runt, var jag tvugnen att hitta en lösning på det problemet. Det blev tvätta taket och varenda liten vrå, det samlas föroreningar i. Det tog några timmar att få taket rent och vaxat. Numer börjar jag alltid att tvätta taket, slurar ur vinklar och vrår, men framför allt markisrännan. Så nu har jag lite ränder på våren, som går bort med en vanlig tvätt. Sedan inga problem under resten av året. För att underlätta taktvätten har jag en stege som är hög och stadig. En tvättborste och två hinkar med distans i botten. Där ev grus och sand lägger sig, så det inte åker med när man svampar/anväder borsten.

20220522_182603.jpg

De bilar jag använt sk. supertvätt på har visserligen blivit rena och fina men svampen man använt blir ganska fort helt förstörd. Sedan har jag lagt märke till att mycket smuts samlats i vaxskiktet som läggs på så bilen blir fort smutsig.
Den smutsen har varit ganska jobbig att får bort och kräver en ny omgång supertvätt, så är man inne i en karusell.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen