• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Svag avslutning, men 2021 blev ett bra år för husbilsbranschen

C018B91D-51A5-4A7E-ABCE-8F6C2867E626.jpeg


HRF har just presenterat siffrorna för nyregistreringarna för december och ackumulerade siffror för helåret 2021.​


Under 2021 registrerades totalt 8 935 fordon för mobilt boende i Sverige. Försäljningen av såväl husvagnar som husbilar ökade trots problem med leveranser under hösten.

- Swemester-trenden är stark och många inser att mobilt boende är ett klimatsmart alternativ, säger Lars-Erik Hörmander, ordförande för Husvagnsbranschens Riksförbund.

- Med husvagn eller husbil är det enkelt att resa, umgås och upptäcka nya platser utan att sätta för stora avtryck på vår miljö.

2021 var ett starkt år även om pandemin och dess effekter påverkade branschen.

- Inledningen på 2022 kan vi tyvärr förvänta oss ytterligare påverkan av pandemin. Världens logistikkedjor är i obalans och det påverkar alla branscher med problem att få fram produkter. Beställ ditt fordon i tid är ett råd jag vill ge, avslutar Lars-Erik Hörmander.

0646C84F-35FE-4777-AD29-B83B53302008.jpeg

Husbilsregistreringar för december 2021​

December månads husbilsregistreringar visar 141 nyregistreringar, medan det i december föregående år registrerades 148 husbilar. Hittills under kalenderåret 2021 har det totalt registrerats 5066 husbilar, medan det under motsvarande period 2020 hade registrerats 4011. I procent innebär detta en ökning med 26,30 % för år 2021.

Men vi fortsatt långt ifrån siffrorna 2017 och 2018, det vill säga åren innan vi drabbades av den orättvisa beskattning på våra nya husbilar.

Tommy
 
med tanke på ökningen av ny registreringar mellan 2020-2021 undrar man hur stor betydelse den höga skatten har.
verkar ju som folk har accepterat den nya skattemodellen med hög avgift dom 3 första åren ??
 
Ja om man bara ser tillbaka ett år ser det helt ok ut, men….

…. om vi går tillbaka till 2018 d.v.s. året innan bonus-malus infördes så var nyförsäljningen 7 000 bilar och nu drygt 4 000 bilar, som representerar lite drygt 60% av försäljningen för för 3 år sedan.

Sedan om vi sneglar på de andra europeiska marknadernas utveckling under samma period, så rapporterar nästa alla fortsatt rekordökningar och ingen redovisar en dipp, som vi gjorde i Sverige mellan 2018 och 2019.

Sverige är fortsatt det enda landet i Europa med den här orättvisa beskattningen på husbilar som vi drabbats av.

Tommy
 
Håller fullständigt med dig ang. orättvisan i beskattning jämfört med övriga Europa.
men vi vänjer oss tydligen väldigt fort vid orättvisorna sen vi redan ser en ökning i nyregistreringarna
Det är helt sant att folk vänjer sig. Dock finns det en grupp som (för)köper och sen lever på marginalerna, dessa drabbas hårdast. Deras budget tål inte en sådan skatt.
 
ja det er nog bra att man köpte 2018 och fick den gamla skatten. då behöver man inte oroa sig för det
Vi bytte bil 2019. Alltid förlorare.😂 Det vi gjort är att ställa av bilen så fort den inte rullar. Det blir alltså en större merarbete för både Transportstyrelsen och försäkringsbolag. Försäkringsbolaget är ju i detta fall oskyldiga men får vara med och ta smällen. I slutänden får ju vi betala det med högre premier.

MEN, i sommar har det gått tre år så då ska detta elände vara över! Det blir lite spännande att se om skatten bara sjunker eller om de hittar på något så den blir kvar.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen