• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Svårt med husbilar och allt runtomkring

Alla heter Glenn

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Vi backar tillbaka till år 2014 och då vi för första gången kom i kontakt med husbilsvärlden, vi skulle hyra en husbil. Tog oss ner mot Skåne där vi skulle hämta den och får ett samtal ca 30 minuter innan vi är framme. Det finns nu ingen AC i husbilen och ägaren vet inte vart det beror på och vi får frågan, ”vill ni ändå ha husbilen i 14 dagar?”. Frugan och jag tittade på varandra, skulle vår semester nu gå i stöpet, nej vi kör på. Denna varma sommar hyr vi alltså en husbil utan AC i bildelen, men vad gjorde man innan AC:n kom? Jo vi gjorde väl som man gjorde då, vevade ner rutan så gott det gick. Vi fick en grundlig genomgång men allt orkade vi nog inte ta in…

Strax efter Hamburg stannade vi, ganska varma och svettiga så duschen var behövlig.

Vi kör några mil dagen efter och stannar i södra Tyskland några dagar. Toan användes givetvis för där vi stod fanns ingen annan toalett.
Rätt var det är så börjar en lampa lysa vid toalettspolningen, vad är nu detta? Efter lite funderande så kom vi bägge överens om att nu är nog toakassetten full så det blir mitt ärofyllda uppdrag att tömma denna toakassett. Ut, skruva av locket och töm ut skiten. Men vad händer nu, det kommer inte ut något större. Nu vet jag, i med mer vatten och töm igen. Det är ju då bara att vända kassetten igen, men inget större kommer ut. F•n, vad sa uthyraren om detta? Vi kan inte åka runt med en full kassett och jag vägrar att tömma för hand…
Då kommer räddningen, En trevlig svensk som säkert sett min panik kommer till undsättning och säger att jag måste trycka in knappen för att tömma. I med mer vatten, tryck in knappen och vänd och nu går det verkligen undan och allt kommer ut.

AC:n åkte vi till en verkstad och fick ordnat så nu kunde vi med AC och det var en fröjd.

Vad har ni andra varit med om?

Ja... Alla är vi barn i början.

Vi har en hel del saker som hänt oss. Nybörjare så väl som nu.

Felkällorna är många. Ovetande har man inte en susning. Blir förvånad då något uppstår. (det ska man inte bli). Men lär efter hand.

Vi som haft både båt och husvagn innan husbilen har ju haft en del år att träna på vissa delar. Finns ju mycket likheter mellan de olika boendeformerna. Tabbar har vi gjort och fortsätter att göra. Man lär så länge man lever. Kommer ihåg i en av våra första husbilar när helt plötsligt all ström försvann i bodelen, vad gör vi nu långt hemifrån och ingen verkstad vi känner till i närheten. Då fick jag per telefon med Husbilslandet lära mej att det finns en huvudsäkring på många husbilar som kan sitta lite varstans blev även tipsad om att Mekonomen brukar ha såna säkringar. Efter en snabb koll på Google så visade det sig att vi hade 500 meter till närmaste Mekonomenbutik. Gissa om lättnaden var stor efter att allt var fixat på 20 minuter ;)

Inte en utan två dörrmattor har vi glömt att ta in och därmed lämnat som en gåva till nästa husbil. Även ett badlakan som hängt på tork på cykelstället är som borta med vinden. Numera ingår i vår checklista att gå en runda runt bilen innan vi kör iväg.

Första husbilen, första tankningen. Vilken sorts diesel skall jag välja, personbilsdiesel eller lastbilsdiesel, man kunde ju välja?
Är det olika sorters diesel?
På den nivån startade jag husbilsåkandet, som tur var fanns det en vänlig person som såg min situation och förklarade knapparnas funktion.

Inte en utan två dörrmattor har vi glömt att ta in och därmed lämnat som en gåva till nästa husbil. Även ett badlakan som hängt på tork på cykelstället är som borta med vinden. Numera ingår i vår checklista att gå en runda runt bilen innan vi kör iväg.
Ännu bättre är att gå en runda runt husbilen, köra ett tiotal meter, kliva ut och ännu en gång kontrollera platsen där man stått.

Inget glömt? Snyggare än när man kom? Inget "läckage" från någon tank?

Pålle

Vi är nog de enda som sätter fast matten med ett snöre.. - mest för att den inte ska blåsa iväg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen