• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Strul vid byte av bilstero

Ulflindberg

Medlem
Medlem
Jag har en Hymer T 698 CL 60 EDITION och har haft en Kenwoodstereo där jag saknat Apple carplay. Bytte därför till en nyare Alpine med Apple carplay och fick problem med att ljudet fungerade bara ibland om bilen var igång. Även telefonens ljud krånglade när bilen var igång. Boven visade sig vara ett slutsteg som sitter monterat vid passagerarens fotsteg bakom plasten. Det slutsteget är specialbeställt av Hymer från Caratec och används för att styra ut TV-ljudet till bilstereons högtalare och matar även TV:n med 12V. Slutsteget innehåller även Bluetoothfunktion. Tyvärr verkar slutsteget krocka med den Alpine bilstereo jag monterat så jag har varit tvungen att koppla förbi slutsteget och det används nu bara för att mata TV:n med 12V. Jag har inte lyckats få fram något svar vad som orsakar problemen men kan vara bra för andra att veta om ni funderar på byte av stereo. Nedan finns bild på hur slutsteget ser ut och var det sitter.
IMG_3417.jpg

Flyttat till media

Bilagor

• Skärmbild 2023-03-09 143318.png
    Skärmbild 2023-03-09 143318.png
    514,6 KB · Visningar: 57
Senast ändrad:
Intressant. Jag vet flera som haft problem med just tv-ljudet i nyare Hymer-bilar. Problemet består då i att ljudet försvinner lite då och då, det kan vara tyst i fem sekunder till ett par minuter, sen kommer ljudet tillbaka.

Snabbfixen är då att dra ut kabeln bak på tv:n så kickar de inbyggda högtalarna i gång. Inte lika bra ljud men det fungerar iaf.

Intressant. Jag vet flera som haft problem med just tv-ljudet i nyare Hymer-bilar. Problemet består då i att ljudet försvinner lite då och då, det kan vara tyst i fem sekunder till ett par minuter, sen kommer ljudet tillbaka.

Snabbfixen är då att dra ut kabeln bak på tv:n så kickar de inbyggda högtalarna i gång. Inte lika bra ljud men det fungerar iaf.
Jag noterade att om jag har låg volym tenderar ljudet att försvinna från externa högtalarna men höjer jag volymen kommer ljudet tillbaka. Jag tror att detta har att göra med förstärkaren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen