• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Stänkskydd

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
Skulle tro att det är flera än jag som irriterats över alla stenskott man fått på rutan, inte minst på husbilen.

Har länge retat mig på att stänkskydd inte längre är obligatoriskt, eftersom jag tror att det bl.a. påverkar premien på våra husbilsförsäkringar. Ja, vi fick bytt en ruta som kostade försäkringsbolaget 70 000 kr och och oss 1 500 kr, men jag är inte dummare än att jag förstår att i slutändan är vi alla med att betalar.

Nu läser jag i dagens DN rubriken, Stänkskydd kan minska antalet stenskott med 45 procent

Läser att det varje år redovisas över 600 000 glasskador som regleras av försäkringsbolagen, d.v.s. du och jag, skadorna uppgår upp mot en miljard kronor!

Nu börjar jag förstå varför Carglas hela tiden syns i TV-reklamen och hur Ryds VD kan köpa ett palats på Costa del Sol.

Tommy
 
Jag kommer ihåg en sak som hände i min ungdom på 70-talet.
Vi var ett gäng som var i Stockholm, de flesta var lite glada i hatten.
Jag var chaffis. Helt plötsligt blev vi stoppade av en piket, ut hoppade en massa poliser. De synade av hela bilen, bilen var inte min. Jag var orolig att det var något fel på bilen, med böter som som påföljd.

Det som var fel på bilen var att det saknades ett stänkskydd bak.
Efter lite skäll från poliserna var det bara att åka vidare.

Lite skillnad mot idag när det flyger stenar och gör oss bilister olyckliga.

Åke
 
Kör lite transporter med ett ivecoskåp. På väg från Askersund och söderut kom det ut en bil från ett vägskäl och gasade på rejält, efter att kört om mej så fick jag en skur dubb på ny bil som kört 1200 mil på nån månad. 5 ordenliga märken mitt i siktfältet. Håller verkligen med att stänkskydd borde vara ett krav även på lättare fordon också. På lastbilar måste det t.o.m. vara typ plast turf på stänkskyddet för att sten o övrigt skräp inte ska flyga iväg
 
När man tog bort lagen om stänkskydd så var det många som direkt tog bort dom och på alla nya bilar försvann de direkt. Många såg ju resultatet en massa rost eftersom man oftast byggt in fickor som skulle skapa rost redan från början. På min caddy monterade jag stänkskydd eftersom det var omöjligt att skydda partiet bakom hjulen det fanns hyllor där det låg en massa jord ventilationen fanns där och det utloppet blev fullt av jord ganska omgående.
Det hela är naturligtvis en medveten satsning från bilindustrin skulle jag köpa en ny husbil skulle jag kräva stänkskydd på alla fyra hjulen.
 
Jobben jobben jobben för att travestera en f.d. statsminister.

Tänk vad många jobb som skulle utebli om vi hade stänkskydd på alla bilar, inkl Pb 1.

Själv har jag fått flera stenskott när jag har blivit omkörd på E4:an.

Jag har nu vindruta nr tre på min HB som är tre år.

Här har glasmästarnas lobbyklubb i Bryssel visa vägen fram till flera arbeten.
 
Senast ändrad:
Noterar, att föreningen Villaägarna verkar vara pådrivande i sammanhanget...
Där ser man, att en aktiv förening åtminstone lyckas skapa en debatt. ;)
Man kan ju tycka att det borde vara någon aktiv motororganisation som tar taktpinnen i en sådan här fråga? Nu kan jag inte läsa artikeln, låst! men om det är organisationen Villaägarna som är pådrivande i den här frågan, så är det ju väldigt pinsamt för organisationer som säger sig företräda oss bilister :rolleyes:
 
Det har framförts som argument att "håll avståndet till framförvarande" så är det inget problem med avsaknaden av stänkskydd.
Detta stämmer till 100% när det gäller vatten/saltstänk.

Stenskott däremot, dom får jag av mötande bilar, inte för att jag ligger för nära framförvarande.
Hur stänkskydd påverkar den typen av stenskott säger artikeln inget om, här undersökte dom Sten som for bakåt från bilen.
Stenskott jag råkat ut för, men man kan ju hoppas på samma goda resultat från mötandes Sten.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen