• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ställplats Södertälje

Apropå bilden ovan på Södertälje Gästhamn från kartan, pris mm har ändrats sedan bilden sparades i inlägget.
Så gå in på kartan och läs om platsen (t ex sök på platsnamnet i rutan med förstoringsglas eller texten Filter beroende på om du använder mobil, platta eller laptop).

Fruktansvärt, men glöm för allt i världen inte skyddsvästar i tillräckligt antal.

Beror ju lite på vad han ska göra men dom senaste hade ingen skyddsväst hjälp.

Förutom den vecka som varit så är det ganska lugnt här eller så är jag van och vet vart man inte ska vara efter vissa klockslag.

Man bör inte tillrättavisa/mucka bråk med några tonåringar utan mer bara sköta sitt och skita i vad andra gör, gäller nog snart i hela landet med tanke på hur mycket skjutvapen det finns. Frågar någon vad klockan är så svarar man artigt jag vet inte och fortsätter gå, osv..

Nu är vi inne på ungdomsproblematik istället för ställplatser och jag är inte bättre än någon annan så nu får jag "nagga" lite på tråden. Hoppas på överseende annars "ös på"!

Jag hade "mellanlandat" i Södertälje's Hovsjö, med familj, på 80-talet, på väg med jobbet från Sthlm till Malmö, ett fantastiskt fint naturområde med sjö och kanon fin natur & promenader. Scania jobbade på för fullt och det enda problemet i samhället var raggare och "nykomlingar". Vanligt folk märkte inte så mycket av detta då det fanns TV att titta på och man behövde inte gå ut på stan på kvällarna. Det var "media" som informerade på måndagen om sena kvällars "sammandrabbningar" mellan ungdomar.

Idag är vi i en helt annan sits med narkotika och vapen och jag/vi håller oss ännu mer framför TV (bl.a. iHusbil surf) på kvällar. När jag ser ungdomar på spårvagnen med fötterna på säten, all klottet längst bak i vagnen och lägger till det här med att någon kan vara beväpnad, då har jag slutat tillrättavisa fanskapet. Har inte dessa barnen föräldrar som pratar med dom och lär dom vanligt hyfs, älskar inte och respekterar inte dessa föräldrar sina egna barn? Hmmmm... vart är vi på väg?

OK, det här är inget vi kan lösa här på forumet, min tanke är att ge lite stöd till Chippen och önska trådskaparen Guran56 från Rättvik att hitta en bra ställplats. Södertälje är en fin stad med sin "kringla" i centrum och det finns mycket gott att se och uppleva i staden och runt om.

//ranko

Tack!

Jag har varit i Ronna nån gång på 80-talet för att det fanns det en bra tillbehörsbutik för hundar där, sen dess har jag bara åkt förbi ett antal ggr i utkanten av Ronna. Hovsjö har jag aldrig varit i, Fornhöjden har jag åkt igenom en gång med bil.

Och ungefär i den ordningen som man kanske bör undvika, jag har inga ärenden dit och jag känner ingen som bor där heller.
Saltskog som den senaste skjutningen var i är egentligen inget större problemområde även om det nu inte är ett bättre område i Södertälje och jag var tvungen att fråga min bättre hälft var det ligger någonstans då skjutningen skedde.

Egentligen är Södertälje en helt fantastisk stad och minnena då man åkte till Södertälje för att fika och titta på båtarna som då fick ligga inuti Maren som barn var idylliskt och så kanalen som går rätt igenom stan. Vi har närheten till underbar natur, vi har en superpromenad med hunden som tar 1½ timme att gå som vi åker till på 10 minuter och vi brukar sällan möta någon trots att det ligger så vackert längs saltsjön. Finns egentligen hur mycket natur som helst i närheten av Södertälje och ändå så nära Sthlm.

Vi bor så bra så vi behöver bara gå ut genom grinden så är vi i skogen med hunden i lillskogen som vi går runt på 20 minuter och den besöker vi ungefär 1-2 gånger om dagen. Den sista kvällspromenaden med hunden får inte min bättre hälft gå ensam, även om hon inte är rädd så är jag rädd om henne. Vi har bara en gamling kvar i livet som vi måste hjälpa och när när svärmor drar in årorna så är inte jag så säker på att vi stannar kvar, det var pga av henne som vi flyttade till Södertälje för 11 år sedan då hon fick en liten stroke, jag har tidigare aldrig bott i Södertälje.

Hade dom inte rivit nästintill alla byggnader på 50-60-talet i centrum så hade Södertälje varit lika vackert som Trosa och med det hade förmodligen inte miljonprogramsområdena byggts med alla dom problemen som det slutligen blev, fast då hade kanske varken Astra eller Scania hade etablerat sig så ordentligt som dom gjorde.

Nu besöker jag Södertälje centrum max 2 ggr per år trots att det bara är 1.4 km dit från vårt hus, jag skulle absolut inte vara orolig för att sova vid gästhamnen eller ens vistas ute kvällstid.

Men har man inget ärende hit så har jag svårt att rekommendera någon att övernatta i Södertälje överhuvudtaget med husbilen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen